|
Pääsivu |
|
|
Etätyö eri aikoina |
|
|
Hyödyt ja haitat |
|
|
Suomessa ja muualla |
|
|
Etätyö yrityksissä |
|
|
Remote office |
|
|
Etätyön hyödyt ja haitat |
(lähteenä käytetty MOL:n webbisivua:
http://www.mol.fi/esf/ennakointi/etatyol5.htm)
|
Ennen kuin etätyöhön ryhdytään, on hyvä pohtia mitä se tuo tullessaan.
Hyötyjä ja haittoja voidaan etsiä esimerkiksi työntekijän, työnantajan tai
ympäristön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
|
|
Työntekijän kannalta
|
Työnantajan kannalta
|
Vaikutus ympäristöön ja yhteiskuntaan
|
|
Vaikutus ympäristöön ja yhteiskuntaan |
Kestävän kehityksen tietoyhteiskunnan eräs päätavoitteista on fyysisen
liikenteen vähentäminen. Etätyö on eräs keino pyrkiä kohti tätä tavoitetta.
Varsinkin kaukana työpaikastaan asuville etätyö on erityisen suositeltavaa.
On laskettu, että yksi etätyöpäivä viikossa vähentää työmatkojen lukumäärää ja
ajokilometrejä 20%.
|
|
Kun ihminen tekee työtä kotoaan, hänelle jää enemmän aikaa, rahaa ja energiaa muuhun käyttöön. Hän ei stressaannu yhtä helposti ja saattaa välttyä helpommin myös liikenneonnettomuuksilta. Näin säästyy myös yhteiskunnan varoja.
|
|
Työmatkaliikenteen vähennyttyä ruuhkahuiput tasoittuvat ja myös ruuhkien määrä
saattaa kaupungeissa pienentyä. Polttoaineen kulutus vähenee, liikennesaasteet
pienenevät ja energiaa säästyy. Tämä ainakin siinä tapauksessa, että liikenteen määrä oikeasti vähenee, monet väittävät vain sen luonteen muuttuvan.
|
|
Alla olevassa taulukossa on vertailtu etätyön ja henkilöliikenteen välistä
suhdetta. (Andersen et al. 1997, 231)
|
|
PÄÄHYPOTEESI: |
TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAT JA ETÄTYÖ
KORVAAVAT HENKILÖLIIKENNETTÄ
|
|
HYPOTEESIA TUKEVAT TEKIJÄT
- ICT korvaa ajoneuvoliikennettä, koska etätyöntekijöiden ei
tarvitse ajaa työpaikoilleen niinä päivinä, jolloin he tekevät
etätyötä
- Useissa tutkimuksissa on todettu henkilöliikenteen vähenemistä etätyön
käyttöönoton ansiosta
- Eräs tärkeimpiä motiiveja etätyökokeiluissa etätyöhön siirtymiseen on
ollut työmatkaliikenteen välttäminen
|
HYPOTEESIA KUMOAVAT TEKIJÄT
- Etätyöntekijät muuttavat asumaan etäämmäksi työpaikastaan ja aiheuttavat
yhtä paljon työmatkaliikennettä kuin aiemminkin (työmatkojen määrä vähenee,
mutta työmatkaetäisyys kasvaa)
- Etätyöntekijät saattavat vähentää työmatkaliikennettään, mutta
samalla lisätä muunlaista liikennettä (esim. asiointimatkat kauppaan,
ystävien/sukulaisten luo, harrastuksiin)
- Joinain päivinä etätyöntekijä työskentelee sekä kotona ja
varsinaisella työpaikallaan
-
Muut henkilöt saattavat täyttää etätyöntekijän vapauttaman tieliikennetilan,
jos esimerkiksi etätyöntekijän puoliso tai muu perheenjäsen (joka
tavallisesti käyttää
joukkoliikennettä, kevyttä liikennettä ym.) ottaa vapaana olevan auton
käyttöön
- Tutkimustuloksia liikenteen vähenemisestä on saatettu tulkita väärin
|
Etätyöllä on positiivinen vaikutus syrjäseuduilla ja haja-asutusalueilla
asuvien ihmisten työllistämiselle. Moni pieni kunta säilyttää
elinvoimaisuutensa, jos sen asukkaiden ei ole enää pakko muuttaa työn perässä
alati kasvaviin asutuskeskuksiin. Toisaalta osa potentiaalisista työpaikoista
saattaa karata ulkomaille juuri samoista syistä.
|
|
|
|