TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus
 
Pääsivu
Pääsivu
 
Etätyö eri aikoina
Etätyö eilen, tänään ja huomenna
 
Hyödyt ja haitat
Etätyön hyödyt ja haitat
 
Suomessa ja muualla
Suomi/muut maat
 
Etätyö yrityksissä
Etätyö esimerkkiyrityksissä
 
Remote office
Remote office

Etätyön hyödyt ja haitat

(lähteenä käytetty MOL:n webbisivua: http://www.mol.fi/esf/ennakointi/etatyol5.htm)
Ennen kuin etätyöhön ryhdytään, on hyvä pohtia mitä se tuo tullessaan. Hyötyjä ja haittoja voidaan etsiä esimerkiksi työntekijän, työnantajan tai ympäristön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
 
Työntekijän kannalta
Työnantajan kannalta
Vaikutus ympäristöön ja yhteiskuntaan
 

Vaikutus ympäristöön ja yhteiskuntaan

Kestävän kehityksen tietoyhteiskunnan eräs päätavoitteista on fyysisen liikenteen vähentäminen. Etätyö on eräs keino pyrkiä kohti tätä tavoitetta. Varsinkin kaukana työpaikastaan asuville etätyö on erityisen suositeltavaa. On laskettu, että yksi etätyöpäivä viikossa vähentää työmatkojen lukumäärää ja ajokilometrejä 20%.
 
Kun ihminen tekee työtä kotoaan, hänelle jää enemmän aikaa, rahaa ja energiaa muuhun käyttöön. Hän ei stressaannu yhtä helposti ja saattaa välttyä helpommin myös liikenneonnettomuuksilta. Näin säästyy myös yhteiskunnan varoja.
 
Työmatkaliikenteen vähennyttyä ruuhkahuiput tasoittuvat ja myös ruuhkien määrä saattaa kaupungeissa pienentyä. Polttoaineen kulutus vähenee, liikennesaasteet pienenevät ja energiaa säästyy. Tämä ainakin siinä tapauksessa, että liikenteen määrä oikeasti vähenee, monet väittävät vain sen luonteen muuttuvan.
 
Alla olevassa taulukossa on vertailtu etätyön ja henkilöliikenteen välistä suhdetta. (Andersen et al. 1997, 231)
 
PÄÄHYPOTEESI:
TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAT JA ETÄTYÖ KORVAAVAT HENKILÖLIIKENNETTÄ
 
HYPOTEESIA TUKEVAT TEKIJÄT

  • ICT korvaa ajoneuvoliikennettä, koska etätyöntekijöiden ei tarvitse ajaa työpaikoilleen niinä päivinä, jolloin he tekevät etätyötä



  • Useissa tutkimuksissa on todettu henkilöliikenteen vähenemistä etätyön käyttöönoton ansiosta


  • Eräs tärkeimpiä motiiveja etätyökokeiluissa etätyöhön siirtymiseen on ollut työmatkaliikenteen välttäminen
HYPOTEESIA KUMOAVAT TEKIJÄT
  • Etätyöntekijät muuttavat asumaan etäämmäksi työpaikastaan ja aiheuttavat yhtä paljon työmatkaliikennettä kuin aiemminkin (työmatkojen määrä vähenee, mutta työmatkaetäisyys kasvaa)
  • Etätyöntekijät saattavat vähentää työmatkaliikennettään, mutta samalla lisätä muunlaista liikennettä (esim. asiointimatkat kauppaan, ystävien/sukulaisten luo, harrastuksiin)
  • Joinain päivinä etätyöntekijä työskentelee sekä kotona ja varsinaisella työpaikallaan
  • Muut henkilöt saattavat täyttää etätyöntekijän vapauttaman tieliikennetilan, jos esimerkiksi etätyöntekijän puoliso tai muu perheenjäsen (joka tavallisesti käyttää joukkoliikennettä, kevyttä liikennettä ym.) ottaa vapaana olevan auton käyttöön
  • Tutkimustuloksia liikenteen vähenemisestä on saatettu tulkita väärin
Etätyöllä on positiivinen vaikutus syrjäseuduilla ja haja-asutusalueilla asuvien ihmisten työllistämiselle. Moni pieni kunta säilyttää elinvoimaisuutensa, jos sen asukkaiden ei ole enää pakko muuttaa työn perässä alati kasvaviin asutuskeskuksiin. Toisaalta osa potentiaalisista työpaikoista saattaa karata ulkomaille juuri samoista syistä.
 
 

Tämän sivun on laatinut Katri Laakso

Tietoverkkolaboratorio on nyt osa Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitosta. Tällä sivulla oleva tieto voi olla vanhentunutta.

Kurssien ajantasainen tieto on MyCourses-palvelussa.

Tämä sivu on tehty oppilaiden harjoitustyönä. Tietoverkkolaboratorio ei vastaa sivun oikeellisuudesta, ajantasaisuudesta tai ylläpidosta. Vakavissa tapauksissa yhteyshenkilöinä toimivat ja Webmaster.
Sivua on viimeksi päivitetty 15.11.1999 15:05.
URI: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s99/htyo/45/haitat3.shtml
[ TKK > Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto > Tietoverkkolaboratorio > Opetus ]