Etätyön hyödyt ja haitat |
(lähteenä käytetty MOL:n webbisivua:
http://www.mol.fi/esf/ennakointi/etatyol5.htm)
|
Ennen kuin etätyöhön ryhdytään, on hyvä pohtia mitä se tuo tullessaan.
Hyötyjä ja haittoja voidaan etsiä esimerkiksi työntekijän, työnantajan tai
ympäristön ja yhteiskunnan näkökulmasta.
|
|
Työntekijän kannalta
|
Työnantajan kannalta
|
Vaikutus ympäristöön ja yhteiskuntaan
|
|
Työnantajan kannalta |
On väitetty, että pitkällä tähtäimellä juuri työnantajat hyötyvät etätyöstä
eniten. Kokonaisuudessaan yleiskustannukset vähenevät, vaikka varsinkin
etätyöhön ryhdyttäessä alkuinvestoinnit aiheuttavat paljon rahanmenoa.
|
|
Yritysten suurin houkutus kannustaa työntekijöitään etätyöhön liittyy
tuottavuuden kasvuun. Kun työntekijät ovat motivoituneita ja tyytyväisiä,
he ovat entistä tehokkaampia ja yritys saa enemmän rahaa. Usein etätyöntekijät
työskentelevät myös tuntimääräisesti enemmän ja stressi sekä poissaolot
saattavat vähentyä.
|
|
Firmoilla on mahdollisuus säästää myös tilakustannuksissa, ainakin jos
työntekijät suostuvat käyttämään yhteisiä työtiloja vuoropäivin. Tämä toteutuu
luonnollisesti parhaiten suurissa yrityksissä, joissa riittävän moni työntekijä tekee etätyöpäiviä riittävän säännöllisesti.
|
|
Etätyön avulla yrityksen on mahdollista parantaa imagoaan. Valistunut, moderni, ympäristötietoinen; etätyöhön liitetään monia positiivisia mielikuvia, joita
työnantajat voivat hyödyntää. Tosin ainakin ympäristötietoisuuden kohdalla on
tärkeä huomata, että työmatkan aiheuttamat saasteet vähenevät vain jos tehdään kokonaisia etätyöpäiviä puolikkaiden sijasta.
|
|
Kun matkan merkitys vähenee, yritys voi rekrytoida osaavaa työvoimaa myös
ulkomailta. Lisäksi työntekijät pysyvät todennäköisemmin palkkalistoilla, kun
työnteko ei aseta rajoituksia esimerkiksi asuinpaikan suhteen.
|
|
Aikaisemmin ongelmaksi muodostui työnantajien epävarmuus tietoturvallisuudesta, mutta yhteyksien luotettavuus paranee koko ajan, eikä riski ole enää kovin
suuri.
|
|
|