TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus


Nämä sivut on tehty Teknillisen Korkeakoulun Teletekniikan perusteet (S-38.118) -kurssin harjoitustyönä.
Näille sivuille on kerätty tietoa meriliikenteen hätäviestinnästä.

Tekijät:
Antti Hänninen (Sivujen suunnittelu)
Petri Mäenpää (Kuvat, sivujen suunnittelu)
Petteri Kuosmanen (Tiedon kokoaminen, sivujen suunnittelu)


1. Yleistä merenkulun hätä- ja turvallisuusjärjestelmistä

2. Vanha hätä- ja turvallisuusjärjestelmä

3. Uusi hätä- ja tulvallisuusjärjestelmä
3.1 Siirtyminen GMDSS-järjestelmään
3.2 GMDSS-järjestelmä ja sen osat
3.2.1 Digitaaliselektiivikutsu eli DSC
3.2.2 Meri-VHF-, MF- ja HF-radiopuhelimet
3.2.3 INMARSAT-satelliittipuhelinjärjestelmät
3.2.4 EPIRB-hätäpoiju
3.2.5 Tutkatransponderit
3.2.6 MSI
3.2.7 Kannettavat VHF-puhelimet

3.3 GMDSS-järjestelmän alueet

4. Aluksen radioaseman hoitajalta vaadittava pätevyystutkinto ja pätevyystodistus

5. Hätä- ja vaaratilanteiden puheliikenne

4. Aluksen radioaseman hoitajalta vaadittava pätevyystutkinto ja pätevyystodistus

Kansainvälisen radio-ohjesäännön mukaan on jokaisen maan telehallinnon huolehdittava siitä, että kansainväliseen radioliikenteeseen sallituilla taajuusalueilla liikennöivät vain sellaiset henkilöt, joilla on kyseisten taajuusalueiden käyttöön oikeuttavat pätevyystodistukset.

Tämä on hyvinkin ymmärrettävää, koska kyseessä on hätä- ja turvallisuuskäyttöön tarkoitetuista radiokanavista. Tällöin vääränlainen viestiliikenne voi vaaratilanteessa estää hätäkutsun vastaanottamisen.

Erilaisella radiokalustolla varustelulle alukselle vaaditaan erilaisia pätevyystodistuksia. Seuraavassa on lueteltu Suomessa Telehallintokeskuksen myöntämät pätevyystodistukset:

Suomessa käytössä olevat GMDSS-pätevyystodistukset ovat:
  • Yleinen radioasemanhoitajan todistus eli GOC (General Operator's Certificate) H
  • Rajoitettu radioasemanhoitajan todistus eli ROC (Restricted Operator's Certificate) G
  • ROC- tai GOC-pätevyyden vahvistava kelpoisuustodistus (endorsement)

Ei GMDSS-pätevyystodistukset:
  • Yleinen radiopuhelimenhoitajan todistus E
  • Radiosähköttäjän kansainvälinen pätevyystodistus F
Näitä pätevyystodistuksia tarvitaan aluksilla, joita sitoo kansainvälinen ihmishengen turvallisuutta merellä koskeva SOLAS-yleissopimus (Safety of Life at Sea).

Aluksille, joita kansainvälinen SOLAS-yleissopimus ei koske, riittää radioasemanhoitajalle usein helpommin suoritettava pätevyystodistus. Tällaisia aluksia ovat esimerkiksi huviveneet ja monet kalastusalukset. Suomessa käytössä on
  • Rannikkolaivurin radiotodistus SRC (VHF) C
  • Rajoitettu radiopuhelimenhoitajan todistus (VHF) A
  • Avomerilaivurin radiotodistus LRC (MF/HF) D
  • Rajoitettu radiopuhelimenhoitajan todistus "SSB-todistus" (MF/HF) B
Aluksen päällikön vastuulla ja radioasemanhoitajan välittömässä valvonnassa voivat myös muutkin aluksessa olevat henkilöt käyttää radiopuhelinta.

Aluksen radioasemalla tarkoitetaan aluksessa olevien meriradiolähettimien ja vastaanottimien muodostamaa kokonaisuutta. Huvialuksen radioasema voi koostua pelkästä VHF-radiopuhelimesta, mutta usein aluksen radioasemaan kuuluu muitakin laitteita, esimerkiksi DSC-laite, tutka tai NAVTEX-vastaanotin.

Edellinen: 3.3 GMDSS-järjestelmän alueet

Seuraava: 5. Hätä- vaaratilanteiden puheliikenne

Tietoverkkolaboratorio on nyt osa Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitosta. Tällä sivulla oleva tieto voi olla vanhentunutta.

Kurssien ajantasainen tieto on MyCourses-palvelussa.

Tämä sivu on tehty oppilaiden harjoitustyönä. Tietoverkkolaboratorio ei vastaa sivun oikeellisuudesta, ajantasaisuudesta tai ylläpidosta. Vakavissa tapauksissa yhteyshenkilöinä toimivat ja Webmaster.
Sivua on viimeksi päivitetty 21.11.1999 16:20.
URI: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s99/htyo/43/chapter4.shtml
[ TKK > Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto > Tietoverkkolaboratorio > Opetus ]