TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus


Nämä sivut on tehty Teknillisen Korkeakoulun Teletekniikan perusteet (S-38.118) -kurssin harjoitustyönä.
Näille sivuille on kerätty tietoa meriliikenteen hätäviestinnästä.

Tekijät:
Antti Hänninen (Sivujen suunnittelu)
Petri Mäenpää (Kuvat, sivujen suunnittelu)
Petteri Kuosmanen (Tiedon kokoaminen, sivujen suunnittelu)


1. Yleistä merenkulun hätä- ja turvallisuusjärjestelmistä

2. Vanha hätä- ja turvallisuusjärjestelmä

3. Uusi hätä- ja tulvallisuusjärjestelmä
3.1 Siirtyminen GMDSS-järjestelmään
3.2 GMDSS-järjestelmä ja sen osat
3.2.1 Digitaaliselektiivikutsu eli DSC
3.2.2 Meri-VHF-, MF- ja HF-radiopuhelimet
3.2.3 INMARSAT-satelliittipuhelinjärjestelmät
3.2.4 EPIRB-hätäpoiju
3.2.5 Tutkatransponderit
3.2.6 MSI
3.2.7 Kannettavat VHF-puhelimet

3.3 GMDSS-järjestelmän alueet

4. Aluksen radioaseman hoitajalta vaadittava pätevyystutkinto ja pätevyystodistus

5. Hätä- ja vaaratilanteiden puheliikenne

3.1 Siirtyminen GMDSS-järjestelmään

Marraskuussa vuonna 1988 Kansainvälinen merenkulkujärjestö (IMO) teki päätöksen uuden maailmanlaajuisen hätä- ja turvallisuusjärjestelmän käyttöönotosta eli GMDSS:sta. GMDSS-määräykset koskevat pakollisina kaikkia kansainvälisessä liikenteessä olevia matkustajalaivoja sekä yli 300 bruttorekisteritonnin lastilaivoja. Aluksen radiovarusteet, radiohuoltovaatimukset ja henkilökunnan radiopätevyys määräytyvät ensisijaisesti aluksen radioliikennealueesta.

GMDSS-järjestelmään siirtyminen alkoi 1.2.1992 ja tavoitteena oli, että 1.2.1999 olisi voitu kokonaan luopua puheradioliikenteen päivystämisestä. Näillä näkymin puheradioliikenteen päivystämistä jatketaan toistaiseksi ainakin vuoteen 2005 asti.

Kansainvälinen merenkulkujärjestö (IMO) suosittaa, että kaikilla merellä liikkuvilla aluksilla eli myös huvilaluksilla tulisi olla mahdollisuus kanavalla 70 tapahtuvan VHF-DSC-hätäkutsun vastaanottamiseen 1.2.1999 lähtien.

Suomen Merenkulkulaitoksen päätöksen mukaan Suomessa tullaan jatkamaan kanavan 16 kuuntelupäivystystä myös turvallisuuspäivystyksestä huolehtivilla rannikkoradioasemilla. Toistaiseksi Merenkulkulaitos ei ole asettanut päivämäärää kanavalla 16 tapahtuvan kuuntelupäivystyksen lopettamisesta.

Edellinen: 3. Uusi hätä- ja tulvallisuusjärjestelmä

Seuraava: 3.2 GMDSS-järjestelmä ja sen osat

Tietoverkkolaboratorio on nyt osa Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitosta. Tällä sivulla oleva tieto voi olla vanhentunutta.

Kurssien ajantasainen tieto on MyCourses-palvelussa.

Tämä sivu on tehty oppilaiden harjoitustyönä. Tietoverkkolaboratorio ei vastaa sivun oikeellisuudesta, ajantasaisuudesta tai ylläpidosta. Vakavissa tapauksissa yhteyshenkilöinä toimivat ja Webmaster.
Sivua on viimeksi päivitetty 21.11.1999 16:28.
URI: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s99/htyo/43/chapter31.shtml
[ TKK > Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto > Tietoverkkolaboratorio > Opetus ]