TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus



Tervetuloa
HST nyt
Taustaa
Tekniikka ja salaus
Turvallisuus
Visiot
Uhkakuvat
Lähteet ja linkit



HST:n taustaa

Väestökirjanpidon historiaa

Ruotsin kuningas Kustaa Vaasa toteutti 1500-luvulla suuren hallintouudistuksen. Samalla aloitettiin jonkinlainen väestökirjanpito hallinnon - eli lähinnä verotuksen - tehostamiseksi myös Suomessa. Sata vuotta myöhemmin pidettiin jo ns. henkikirjoja, joita käytettiin hyödyksi verotuksen lisäksi myös sotaväenoton ja monien muiden hallinnollisten tehtävien apuna. Toisaalta myös kirkko huolehti osaltaan ihmisten luetteloimisesta - kirkonkirjoihin merkittiin syntymät, kuolemat, kasteet ja avioliitot. Seuraavalla vuosisadalla, vuonna 1750, saatiin aikaan ensimmäiset väestöluettelot.

Tästä tahti on vain kiihtynyt, kansalaiset on luetteloitu yhä täsmällisemmin ja heistä on myös kerätty yhä enemmän tietoja. On otettu käyttöön henkilötunnukset ja koko väestökirjanpito siirtyi ATK:lle 1971. Nykyiseen moderniin väestötietojärjestelmään uusinta teknologiaa käyttävä henkilökortti sopii varsin hyvin, mutta silti on perusteltua miettiä syitä tällaiseen projektiin.

Miksi HST:tä tarvitaan?

Ensinnäkin tietotekniikan ja tietoliikenteen kehittyminen lisää mahdollisuuksia tuottaa hallinnon palveluja sähköisen asioinnin keinoin ja perinteinen paperiasiakirja voidaan yhä useammin korvata sähköisellä asiakirjalla. Ideaalitapauksessa kansalaisen ei tarvitse enää koskaan juosta virastojen aukioloaikojen puitteissa jonottamaan jonkin yksinkertaisen asian hoitamista, vaan hän voi hoitaa koko asiansa tietoverkkojen välityksellä milloin ja mistä tahansa. Samalla pyritään tietysti myös tehostamaan hallinnon toimintaa ja säästämään kustannuksissa. Jo nyt on mahdollista tulostaa lomakkeita verkosta, mutta ne on sitten itse käytävä palauttamassa. Tähän kenties tärkein syy on se, että ihmisen tunnistaminen verkossa on epäluotettavaa ja hankalaa. Nykyisin ihmisen identiteetti, jolla tässä yhteydessä tarkoitetaan vain häneen liittyvää tietoa jolla hänet voidaan kiistattomasti yksilöidä ja identifioida, voidaan todistaa lähinnä virallisten asiakirjojen kuten passin tai henkilökortin avulla. Tätä fyysistä identiteettiä ei ole mahdollista todistaa luotettavasti verkon kautta. Tämä onkin toinen tärkeä syy HST:n tulemiseen - ihmiselle annetaan fyysisen identiteetin lisäksi sähköinen identiteetti, joka on kuin kotonaan jopa internetissä ja muissa avoimissa verkoissa.

Useissa tilanteissa niin hallinnon kuin vaikka liikeasioidenkin puolella tarvitaan lisäksi allekirjoitus. Sitäkään ei tällä hetkellä voida tyydyttävästi välittää sähköisesti. Uuden sähköisen henkilökortin mukana tämäkin tilanne korjaantuu. On myös syytä muistaa, että Suomella on sangen pitkälle meneviä tietoyhteiskuntahankkeita käynnissä. Sähköinen henkilöntunnistus on olennainen osa tällaisen tietoyhteiskunnan infrastruktuuria.
Hallinnon lisäksi sähköistä henkilöntunnistusta tarvitaan myös esimerkiksi verkkokaupassa, joka kärsii lievästä luottamuspulasta.
Paljon muitakin käyttömahdollisuuksia HST:lle löytyy, niistä on mahdollista lukea tämän työn muista osista.

Valtioneuvoston päätös

Sähköisen henkilökortin kehittely Suomessa pohjautuu lähinnä 5.2.1998 annettuun valtioneuvoston periaatepäätökseen sähköisestä asioinnista, palveluiden kehittämisestä ja tiedonkeruun vähentämisestä. Selvityksiä oli toki tehty runsaasti aikaisemminkin. Päätöksessä mainitaan mm. kaikille kansalaisille tarkoitettu maksullinen sähköinen henkilökortti. Projektin toteuttamisesta vastaavat Sisä- ja Valtionvarainministeriöt yhdessä muiden tahojen kanssa.

Suomi ja muut maat

Suomi ei suinkaan ole ainoa maa, jossa on lähdetty kokeilemaan HST:n toimivuutta. Pisimmälle on kenties päästy joissakin Yhdysvaltojen osavaltioissa, mutta myös esim. Ruotsissa ja Tanskassa hankkeet on aloitettu ennen Suomea. Edellämainittujen maiden ja lisäksi ainakin Saksan ja Englannin kanssa on vaihdettu kokemuksia. Suomessa on pyörinyt useita pilottiprojekteja, joissa on kokeiltu erilaisia älykorttisovelluksia.

Suomi on sangen sopiva maa HST:tä ajatellen. Tietoliikenneinfrastruktuuri on hyvä ja ihmisten tieto- ja taitotaso korkeahko. Julkishallinnon järjestelmät ovat kehittyneitä ja niissä hyödynnetään internetiä jo nyt. Viime aikoina on myös näyttänyt siltä, että suomalaiset ovat innokkaita omaksumaan uutta tekniikkaa.


Tekijät: Elina Mäkinen, Mari-Jaana Pelkonen ja Ilona Simomaa

Tietoverkkolaboratorio on nyt osa Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitosta. Tällä sivulla oleva tieto voi olla vanhentunutta.

Kurssien ajantasainen tieto on MyCourses-palvelussa.

Tämä sivu on tehty oppilaiden harjoitustyönä. Tietoverkkolaboratorio ei vastaa sivun oikeellisuudesta, ajantasaisuudesta tai ylläpidosta. Vakavissa tapauksissa yhteyshenkilöinä toimivat ja Webmaster.
Sivua on viimeksi päivitetty 15.11.1999 21:07.
URI: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s99/htyo/26/tausta.shtml
[ TKK > Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto > Tietoverkkolaboratorio > Opetus ]