HST nyt
Yleistä sähköisestä henkilökortista
Ensimmäinen henkilön sähköiseen tunnistamiseen tarkoitettu
sirukortti
luovutetaan pääministeri Paavo Lipposelle 1.12.1999. Sen jälkeen
kortin
anominen on mahdollista jokaiselle Suomen kansalaiselle.
Kortti maksaa 200,- mk ja se haetaan kuten tavallinenkin
henkilökortti
paikalliselta polisiiviranomaiselta. Kortin mukana henkilö saa
sähköisen
identiteetin, eli ainutlaatuiset tunnistetiedot.
Kortin fyysinen olemus
Korttiin tulee näkyviin kortinhaltijan nimi, syntymäaika, kortin numero
ja
sen voimassaloaika, sekä kortinhaltijan valokuva. Sen lisäksi kortin
mikropiireihin tallennetaan kortinhaltijan nimi, kortin numero, sen
voimassaoloaika ja myöntäjän nimi. Edelleen mikropiireihin on tallennettu
yksilön salainen avain ja pin-koodi, joka tarvitaan kortin käyttämiseen.
Salainen avain tarkoittaa tiedon salaukseen käytettävää salauskoodia.
Salainen avain on ainutlaatuinen, ja siitä ei jää kopiota kortin
alustajalle. Kortti toimii myös näytettävänä virallisena henkilökorttina.
Lähde: VRK
Varmenneviranomainen
Väestörekisterikeskus nimettiin 5.2.1998 valtioneuvoston
periaatepäätöksellä valtionhallinnon sähköisen henkilökortin antamisesta
ja ylläpidosta vastaavaksi varmenneviranomaiseksi. Hankkeen johtoryhmän
jäsenet edustavat laajasti ja monipuolisesti julkishallinnon sähköisen
asioinnin asiantuntemusta. Mukana on eri ministeriöiden, Kelan ja kuntien
edustajia sekä tietosuojavaltuutettu. Varmenneviranomaishankkeen
koordinaattorina toimii johtaja Hannu Luntiala Väestörekisterikeskuksesta.
Varmenneviranomaisen tehtäviin kuuluu tuoda sähköiseen asiointiin
tarvittava luottamus, eli taata, että verkossa asioivat osapuolet ovat
juuri ne, keitä väittävät olevansa. Varmenneviranomainen rakentaa ja
kehittää tarvittavaa infastruktuuria ja huolehtii nimensä mukaan sähköisen
henkilökortin varmennepalveluista.
Varmennepalvelut
Varmenneviranomaisen tarjoamiin varmennepalveluihin kuuluu
varmennuspolitiikan ja toimintalinjausten määritteleminen, korttien
valmistus ja jakelu, salaisten ja julkisten avainten luominen,
varmenteiden antaminen ja tallentaminen, hakemistopalveluista
huolehtiminen, sulkulistapalvelut ja aikaleimapalvelut.
Hakemistopalvelu tarkoittaa henkilökohtaisten julkisten avainten
kokoamista hakemistoihin, jotta osapuolet pystyisivät helposti todentamaan
toistensa henkilöllisyyden.
Sulkulistalle kerätään käytöstä poistettujen ja vanhentuneiden korttien
julkiset avaimet. Sulkulista liitetään hakemistoon ja sen tarkoitus on
estää käyttöoikeudettoman kortin käyttö henkilöllisyystodistuksena
verkossa.
Aikaleimapalvelua tarvitaan, jotta osapuolet voivat osoittaa
kiistämättömästi tietyn asiakirjan allekirjoitus- , vastaanottamis- tai
lähettämishetken. Näin esimerkiksi hakemuksen jättäjä kykenee todistamaan
jättäneensä hakemuksen ajoissa.
Kuka näitä palveluita hoitaa?
Avoimen EU-tarjouskilpailun jälkeen HST-hakemistopalvelun on saanut
hoidettavakseen Helsingin Puhelin Oyj. Tähän palveluun kuuluu myös
aikaleima- ja sulkulistapalvelu. HST-varmennepalvelut ostettiin saman
tarjouskilpailun perusteella ICL:ltä. Palvelujen tuottajien
valitsemiskriteereinä oli mm.tarjotun toimintaympäristön turvallisuus,
ohjelmistojen joustavuus ja skaalautuvuus sekä jo olemassaoleva tuki
HST-määrityksille ja teknologioille.
Kortin lukijalaite
Kortin käyttöä varten tietokoneeseen täytyy hankkia erillinen lukija.
ICL:ltä HST-projektin projektipäällikko Tapio Kaukonen kertoi
lukijalaitteiden hintojen vaihtelevan alle 200 markan ulkoisista
laitteista 900 markan PC:n sisälle asennettaviin laitteisiin.
Tulevaisuudessa kortin lukiasta tulee tietokoneen vakiokomponentti.
Kuluttajan kannattaa kuten muissakin hankinnoissa vertailla eri
valmistajien lukijalaitteita. Tulevaisuudessa oletettavasti valinnanvapaus
laajenee.
Kortilla saatavat palvelut
Jo ennen kortin käyttöönottoa virastojen, kuten Kelan kaavakkeita on ollut
saatavina internetistä. Ne on tosin täytynyt palauttaa paperimuodossa
postitse, sillä sähköistä luotettavaa allekirjoitusmekanismia ei ole
ollut. Nyt palvelut laajenevat niin, että sähköisen henkilökortin avaimiin
perustuva tunnistaminen riittää allekirjoitukseksi ja lomakkeet pystyy
lähettämään suoraan tietokoneella käsiteltäviksi.
Tavoitteena on, että kaikki julkishallinnon palvelupisteisiin jätettävät
hakemukset ja ilmoitukset pystyttäisiin ympärivuorokautisesti kaikkina
viikonpäivinä hoitamaan sähköisesti. Väestörekisterikeskuksen sivulla
www.vaestorekisterikeskus.fi/hstkort.htm
luvataan, että "oikeita palveluita" saataisiin verkkoon jo ensi vuonna.
7.12.1999 Väestörekisterikeskuksen julkaisutilaisuudessa julkistetaan
lista
niistä palveluista, jotka tulevat verkkoon puolen vuoden sisään.
Tämä tarkoittaa, että ensimmäisten kuukausien aikana kortista saatava
hyöty lienee vähäinen.
Entisten palvelujen kohtalo
Sähköisen henkilökortin käyttöönotto ei vaikuta virastojen nykyisiin
palveluihin. Arvailun varaan jää, kuinka pitkään palvelut pysyvät
ennallaan, eli kuinka nopeasti eri virastojen tiskien takaa poistuu
henkilökuntaa hoitamaan pelkästään internetissä tapahtuvaa toimintaa.
Silti veronmaksajalla tulee säilymään edelleen oikeus vierailla
henkilökohtaisesti paikan päällä täyttämässä papereitaan ja kysymässä
neuvoa.
Tekijät: Elina Mäkinen, Mari-Jaana Pelkonen ja Ilona Simomaa
|