TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus


Älyverkot eli IN


1. IN, johdanto
2. IN:n tausta
3. IN palvelut
4. IN:n arkkitehtuuri
5. IN sanastoa
6. Viitteet
7. Tekijät

3. IN palvelut

IN arkkitehtuuriin perustuvia palveluita löytyy iso joukko. Joidenkin palveluiden tarkoitus on houkutella operaattorille lisää asiakkaita, toisten tarkoitus yksinkertaisesti lisätä operaattorin tuloja.

Seuraavissa kohdissa on kuvailtu suurin osa tärkeimmistä IN palveluista.[2,3]

Soiton uudelleenohjaus (Call Redirection) Palvelu ohjaa tulevan puhelun uuteen numeroon. Palvelu voidaan konfiguroida soittajan tai ajan mukaan. Esimerkiksi, jos henkilö A soittaa yritykseen B, joka on jo kiinni, puhelu voidaan ohjata suoraan automaattiseen vastaajaan, joka ilmoittaa aukioloajat.

Palvelun optiona voi myös olla se, soittaako soittaja ensimmäistä kertaa vastaanottajalle. Esimerkiksi jonkinlainen "tervetuloa -palvelu" voidaan toteuttaa siten, että puhelu ohjautuu jollekin nauhoitteelle vain ensimmäisen puhelun kohdalla, mutta ei enää seuraavilla.

Oma soiton reititys (Originating Call Routing)

Palvelu mahdollistaa asiakkaan omien soittojen automaattisen ohjauksen haluttuun numeroon. Tämä mahdollistaa henkilökohtaisten lyhytnumeroiden määrittelyn. Voidaan esimerkiksi määritellä kaverin numeroksi 123, joka valittaessa muutetaan automaattisesti oikeaksi numeroksi 050-5544332. Reititystä voidaan säädellä myös ajan mukaan.

Soiton esto (Originating Call Screening)

Tämä palvelu merkitsee sitä, että operaattori voi estää soitot jostain puhelimesta tiettyihin numeroihin. Jos tällaiseen numeroon yritetään soittaa, voidaan vaikkapa antaa ilmoitus, että soitot tähän numeroon on estetty.

Palvelun sovellutuksia ovat esimerkiksi soiton esto palvelunumeroihin ja vain kotinumeroon soitto, jolloin soitto kaikkiin muihin numeroihin on estetty.

Ilmoituspalvelu (Originating Call Announcement service)

Palvelu tarkoittaa sitä, että aina operaattorin halutessa soittaja joutuu kuuntelemaan nauhoitetun ilmoituksen ennen soittoa. Ilmoitus voidaan kytkeä päälle esimerkiksi joka kerta tai joka viides kerta. Kun ilmoitus on kuunneltu, soitto ohjautuu vastaanottajalle.

Palvelun sovellutuksia ovat esimerkiksi tulevaisuudessa yleistyvät mainospalvelut (soittaja joutuu kuuntelemaan mainoksia, mutta saa halvemmat puhelut) ja muistutuspalvelu, jossa soittajaa muistutetaan maksamaan ajoissa laskunsa.

Ryhmäpalvelut (Group Services)

Ryhmäpalveluiden ideana on se, että operaattorin asiakkaana oleva yritys voi valita yrityksensä puhelimille lyhytnumerot, jotka ovat 2-4 numeroa pitkät. Yrityksen sisällä soitettaessa voidaan vastaanottaja valita tämän lyhytnumeron perusteella. Palvelusta tekee erittäin käyttökelpoisen se asia, että yritysten puhelimien ei tarvitse olla kytketty samaan puhelinkeskukseen vaan soitto menee silti perille lyhytnumeron avulla. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että yrityksen toimiosat voivat sijaita maantieteellisesti vaikka kuinka kaukana toisistaan, IN:n avulla soitto ohjautuu silti perille.

Henkilökohtainen laskutus (Personal Discount Service)

Palvelu merkitsee sitä, että operaattori voi määrätä soitoista perittävän laskutuksen yksilöllisesti soittavan henkilön mukaan. Voidaan esimerkiksi alentaa paljon soittelevan henkilön puheluiden hintoja 10 prosenttia.

Soittoalueesta riippuva laskutus (Location Dependent Discount)

Operaattori voi säädellä soitosta perittävää rahamäärää myös soittoalueen mukaan. Voidaan esimerkiksi määritellä, että kotikeskuksesta soittaminen on halvempaa kuin muista keskuksista soittaminen. Edelleen, voidaan määritellä kaupunkialueella halvempi laskutus, kuten uusissa city-puhelimissa on tehty.

Vastaanottajan maksu (Reverse Charging)

Tämän palvelun avulla voidaan määritellä lista henkilöistä, jotka maksavat laskun heille soitettaessa. Sovellutus tälle palvelulle on kotinumerolaskutus eli soitettaessa kotiin laskutetaan soitosta kotinumeroa, muutoin laskutus tapahtuu normaalisti.

Puhelinäänestys (Televoting)

Palvelu mahdollistaa puhelimen kautta suoritettavan äänestyksen esimerkiksi missi- tai tangokuningaskilpailuissa. Jokaisella ehdokkaalla on oma numeronsa, jolloin jokainen soitto äänestettävän numeroon aiheuttaa laskurin kasvun yhdellä.

Puhelukortti (Calling Card)

Palvelu mahdollistaa puhelinkioskeissa soiton erikseen ostettavalla puhelukortilla.

Esimaksettu SIM-kortti (Prepaid SIM)

Tämä palvelu mahdollistaa rahan lataamisen SIM-korttiin. Esimerkkinä tästä ovat operaattorien antamat ilmaiset puheajat liittymää hankittaessa.

Vastaanottajan etsiminen (Terminating Hunting)

Tästä palvelusta hyötyvät ne, joilla on useampia puhelimia. Jos soitettava puhelin on kiinni, puhelu voidaan ohjata seuraavaan puhelimeen erillisen listan mukaan. Puhelimien omistaja voi myös luoda useampia eri listoja, jotka voidaan aktivoida esimerkiksi ajan mukaan.

Soiton uudelleenohjaus soittopaikan mukaan (Location-Dependent Forwarding)

Palvelu mahdollistaa soiton uudelleenohjauksen soittopaikan mukaan. Esimerkiksi soitto poliisin yleiseen numeroon voidaan ohjata soittopaikan mukaan suoraan lähimpään poliisiyksikköön.

Toinen sovellus on työpuhelimeen kohdistuvan soiton kytkentä nauhoitteeseen, mikäli työpuhelin on omistajan kotikeskuksen alueella.


Tämän sivun sisällöstä vastaavat:

Erkka Suominen
Tero Toivanen
Erkki Turakainen


Tietoverkkolaboratorio on nyt osa Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitosta. Tällä sivulla oleva tieto voi olla vanhentunutta.

Kurssien ajantasainen tieto on MyCourses-palvelussa.

Tämä sivu on tehty oppilaiden harjoitustyönä. Tietoverkkolaboratorio ei vastaa sivun oikeellisuudesta, ajantasaisuudesta tai ylläpidosta. Vakavissa tapauksissa yhteyshenkilöinä toimivat ja Webmaster.
Sivua on viimeksi päivitetty 23.11.1998 12:56.
URI: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s98/htyo/13/palvelut.shtml
[ TKK > Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto > Tietoverkkolaboratorio > Opetus ]