TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus


  TeXtarit
PÄÄSIVU
PALVELUT
KIELI
IKÄRYHMÄT
TULEVAISUUS
LINKIT

Nyky-yhteiskunnassa likimain kaiken arvo mitataan rahassa. Tehokkuus on päivän sana - mitä tehokkaammin jokin asia tehdään, sitä vähemmän se varaa resursseja, ja sitä vähemmän siihen kuluu rahaa.

Jokapäiväisessä elämässä tämä näkyy mm. itsepalvelun yleistymisenä. Kun aikaisemmin lähes minkä tahansa alan liikkeessä asiakas kertoi huolensa myyjälle ja sai palvelua, nykyään henkilökunta suostuu juuri ja juuri ottamaan rahaa vastaan - sekin pitäisi mieluummin tehdä itse esimerkiksi maksupäätteellä.

Tällaiseen kulttuuriin tekstiviestit sopivat kuin nenä päähän. 160 merkissä ei juurikaan kirjoiteta romaaneja, mutta yksinkertaisten palvelujen toteuttamiseen se riittää kyllä. Esimerkiksi numerotiedustelusta puhelinnumeron saaminen tekstiviestinä jopa parantaa palvelua, kun numeroa ei tarvitse lukea ääneen.

Niille, joille puhelin hoitaa sveitsiläisen linkkuuveitsen virkaa, tarjolla on monenlaisia palveluja. Esimerkiksi monia pankkipalveluja voidaan nykyään käyttää tekstiviesteillä - yksinkertaisimmillaan kysellään saldoa, parhaimmillaan tekstiviestillä voi myös maksaa laskuja. Tekstiviestit välittävät myös sääennustuksia ja ruuhkatiedotteita. Aivan hyödyttömiä ne eivät siis ole.

Hyötypalvelujen vastineeksi tekstiviestien ympärille ovat kehittyneet myös omat 0700-linjojen korvikkeet. Salamaviesteillä ilkiöt pääsevät tekemään kavereilleen "hupaisia" jekkuja, vitsipalveluista voi tilata lyhyen puujalkavitsin kokonaisedulliseen kappalehintaan.

Myös poliisi hyödyntää tekstiviestejä palveluissaan. Tästä syksystä lähtien poliisi on voinut tarkastaa sakotettavan tulotiedot lyhyen tekstiviestin avulla. Näkökulmasta riippuen valehtelumahdollisuuden poistumista voi toki pitää negatiivisenakin.

Kaiken kaikkiaan tekstiviestipalvelut ovat vähintäänkin yhtä moninaiset kuin puhelupalvelutkin. Pääsääntöisesti tällä hetkellä saatavilla olevat palvelut tarjoavat kuitenkin vähän todellisia uutuuksia aiempiin medioihin verrattuna. Ne ovat kuitenkin yhtenä osatekijänä viemässä palvelukulttuuria yhä pidemmälle suuntaan, jossa asiakas maksaa siitä ilosta, että pääsee palvelemaan itse itseään.

Vaikka palveluiden laadusta ja hyödyllisyydestä voi olla monta mieltä, itse tekstiviesti palveluna elää ja voi hyvin. Tammi-syyskuussa 1999 Radiolinjan ja Soneran matkapuhelinliittymistä lähetettiin yhteensä lähes 500 miljoonaa tekstiviestiä.

Tekstiviestit ja sisältöpalvelut muodostivat molempien operaattorien liikevaihdosta noin 7%. Kun tekstiviestit vievät itse verkon resursseja sangen vähän, voisi ilkeämielisesti arvioida markan kappalehinnan olevan operaattoreille pitkälti ilmaista rahaa.

  [PÄÄSIVU] [PALVELUT] [KIELI] [IKÄRYHMÄT] [TULEVAISUUS] [LINKIT] Teksti & ideointi
MIKKO TUUKKANEN
Teksti & muokkaus & HTML
SAMI SUNDELL
Grafiikka & HTML
MARKO KARHINIEMI

Tietoverkkolaboratorio on nyt osa Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitosta. Tällä sivulla oleva tieto voi olla vanhentunutta.

Kurssien ajantasainen tieto on MyCourses-palvelussa.

Tämä sivu on tehty oppilaiden harjoitustyönä. Tietoverkkolaboratorio ei vastaa sivun oikeellisuudesta, ajantasaisuudesta tai ylläpidosta. Vakavissa tapauksissa yhteyshenkilöinä toimivat ja Webmaster.
Sivua on viimeksi päivitetty 15.11.1999 23:49.
URI: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s99/htyo/20/palvelut.shtml
[ TKK > Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto > Tietoverkkolaboratorio > Opetus ]