TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus


Kurssin S-38.118 harjoitustyö
Jussi Hynninen
HTML, Telepolitiikka EU:ssa
Eeva-Liisa Vuolle
Valvonta, UMTS
Sanna Santajärvi
Telepolitiikka Suomessa ja EU:ssa

Pääsivu
Telepolitiikka Suomessa
Valvonta
UMTS-luvat
Telepolitiikka Euroopan unionissa
-Yleiskatsaus
-EU:n tietoyhteiskuntahanke
-Politiikka-aloitteita, lainsäädäntöä
Lähteet
Sanasto

Telepolitiikka Euroopan unionissa

Keskeisimmät politiikka-aloitteet ja virstanpylväät

EU:n tasolla on tähän mennessä julkaistu lukuisia telealaan liittyviä politiikka-aloitteita, päätöksiä, julkilausumia sekä ns. vihreitä ja valkoisia kirjoja.

1983
Oikeustapaus Italia vs. komissio, paremmin tunnettu ns. Telespeed-oikeustapauksena (Case 41/83, Italy vs. Commission).

1984
Neuvoston suositus telealan harmonisoimisesta, 84/550/EEC. Komission tiedonanto televiestinnän toimintasuunnitelmasta, COM(84)277.

1986
Neuvoston päätös tele- ja informaatioteknologia-alan standardeista, 87/95/EEC.

1987
Telekommunikaatiopalvelujen ja -välineitten yhteismarkkinoita käsittelevä Vihreä kirja, COM(87)290.

1988
Neuvoston päätöslauselma telepalvelujen ja -laitteitten yhteismarkkinoiden kehittämisestä, 88/C 257.

Komission raportti ehdotuksista telekommunikaatiosektorin kilpailun avaamista varten, COM(88)484.

Oikeustapaus Ranska vs. komissio (France vs. Commission, C-202/88).

1991
Komission esitys yhteisön kilpailusääntöjen soveltamiseksi telekommunikaatiosektorilla, 91/233/2/EEC.

1993 Komission raportti telepalvelusektorin tilasta EU:ssa, COM(93)159.
Komission Valkoinen kirja Kasvusta, kilpailukyvystä ja työllisyydestä, ns. Delorsin Valkoinen kirja (Bull. of the EC, supp. 6/93). Valkoinen kirja on ensimmäinen merkittävä dokumentti nykyisellä informaatioyhteiskuntaulottuvuudella. Samalla teleala on liitetty koko EU:n toiminnan kuumimpaan kärkeen ja sitä koskeva politiikka on ollut esillä säännöllisesti korkeimmalla poliittisella tasolla.

Eurooppa-neuvosto asetti komission ehdotuksesta korkea-arvoisen ryhmän pohtimaan informaatioyhteiskunnan luomisen edellytyksiä.

Neuvoston päätöslauselma telesektorin tilasta ja kehitystarpeista, 93/C 213/01/EEC.

1994
Bangemannin ryhmän raportti.

Komission Eurooppa-neuvoston valtuuttamana laatima toimintasuunnitelma informaatioyhteiskunnan luomiseksi COM(94) 347.

Helmikuussa 1995 globaalia informaatioyhteiskuntaa koskeva G-7 -maiden kokous Brysselissä. Tapaamisen konkreettisena antina sovittiin yhdeksän pilottiprojektin aloittamisesta, joiden on tarkoitus toimia myönteisesti tietoyhteiskunnan kehittämisessä.

Komissio julkaisi Telekommunikaatiosektorin infrastruktuurin ja kaapelitelevisioverkkojen vapauttamista kilpailulle koskevan Vihreän kirjan ensimmäisen osan COM(94)440.

Neuvoston päätöslauselma, 94/C 379/EEC.

1995
Komissio julkaisi Telekommunikaatiosektorin infrastruktuurin ja kaapelitelevisioverkkojen vapauttamista kilpailulle koskevan Vihreän kirjan toisen osan COM(94)682.

G-7 -maiden informaatioyhteiskuntaa käsitellyt kokous.

Komissio asetti informaatioyhteiskuntaa pohtivan foorumin (Information Society Forum). Komissaari Bangemann nimitti 129 jäsenisen ryhmän 13.7.1995. Jäsenten toimikausi on kolme vuotta. Foorumin tehtävänä on tarjota puitteet informaatioyhteiskunnan sosiaalisista ja kulttuurisista vaikutuksista käytävään keskusteluun. Foorumi julkaisee vuosittain raportin informaatioyhteiskunnan edistymisestä. Foorumin yhteyteen on perustettu kuusi erityistä työryhmää, jotka pohtivat tiettyjä erityiskysymyksiä:

1. Vaikutus talouteen ja työllisyyteen
2. Sosiaaliset ja demokraattiset perusarvot virtuaaliyhteisössä
3. Vaikutus julkisten palvelujen asemalle
4. Opetus, oppiminen ja koulutus informaatioyhteiskunnassa
5. Kulttuurinäkökulma tulevaisuuden media
6. Kestävä kehitys, teknologia ja infrastruktuuri

1996
Ensimmäinen Informaatioyhteiskuntafoorumin raportti.

Komission tiedonanto universaalista palvelusta, COM(96)73.

Komission tiedonanto universaalin palvelun kansallisista laskentaperiaatteista ja rahoituksesta, COM(96)608. Komission tiedonanto "Eurooppa globaalin tietoyhteiskunnan kynnyksellä; etenevä toimintasuunnitelma", jossa esitellään tulevaisuuden lainsäädännöllisiä toimenpiteitä tietoyhteiskunnan toteuttamiseksi.

Komission Vihreä kirja telealan numerointia koskevasta politiikasta, COM(96) 590.

 

Telealaa sääntelevää keskeistä EU-lainsäädäntöä

 

Terminaalidirektiivi (88/301/EEC)

Terminaalidirektiivi liberalisoi jäsenmaiden päätelaitemarkkinat poistamalla kaikki erityis- ja yksinoikeudet päätelaitteiden tuonnilta, markkinoinnilta, liittämiseltä ja käyttöönotolta ja/tai ylläpidolta.

Palveludirektiivi (90/388/EEC)

Direktiivin mukaan jäsenvaltiot peruuttavat kaikki telepalvelujen tarjonnan erityis- ja yksinoikeudet lukuunottamatta puhelintoimintaa. Direktiivi ei koskenut teleksiä, matkaviestintää, kaukohakutoimintaa eikä satelliittipalveluja.

Täyden kilpailun direktiivi (96/19/EC)

Täyden kilpailun direktiivi on edellä mainittu ns. palveludirektiivi, jota on myöhemmin täydennetty säännöllisesti, kun liberalisoimisessa on edistytty. Sitä on sittemmin muutettu kaapelitelevisioverkoista (95/51/EC), matkaviestinnästä ja henkilökohtaisesta viestinnästä (96/2/EC) ja ns. täydellisestä kilpailusta (96/19/EC) annetuilla direktiiveillä.

Täyden kilpailun direktiivin keskeiset kohdat ovat:

- 1.1.1998 lähtien kaikki yleiset telepalvelut ja -infrastruktuurit ovat vapaat kilpailulle, mukaanlukien perinteiset äänipuhelinpalvelut;
- 1.7.1997 mennessä jäsenmaiden on ilmoitettava komissiolle, miten ne aikovat rahoittaa ns. universaalin palvelun;
- 1.7.1996 alkaen vaihtoehtoiset verkot tulee vapauttaa kilpailulle. Tämä ei koske perinteisiä äänipuhelinpalveluita;
- Heikosti kehittyneet verkot (Kreikka, Portugali, Espanja ja Irlanti) saavat viiden vuoden siirtymäajan liberalisoimisen valmisteluun;
- Erityisen pienet verkot (Luxemburg) saavat samoin perustein korkeintaan kahden vuoden siirtymäajan liberalisoimisen valmisteluun.

Alunperin vaihtoehtoiset verkot (erillisverkot) piti liberalisoida jo vuoden 1996 alusta lähtien, mutta komissio siirsi aikarajaa puolella vuodella, jotta jäsenmaat ehtivät vastata direktiivin vaatimuksiin.

Direktiivi yhteenliittämisestä (COM(96)121)

Alkuperäistä direktiiviehdotusta COM(95) 379 muutettiin uudella ehdotuksella COM(96) 121. Neuvosto saavutti yhteisen kannan ministeritapaamisessaan 21.3.1996. Direktiivi annetaan artiklaan 100A perustuen. Käytössä on siis ns. yhteispäätösmenettely (perustuu sopimuksen 189b artiklaan), jossa parlamentilla on merkittävää lainsäädäntövaltaa. Jäsenvaltioiden on mukautettava lainsäädäntönsä vastaamaan direktiivin vaatimuksia vuoden 1997 loppuun mennessä.

Matkapuhelindirektiivi (96/2/EC)

Komissio on antanut matkaviestinnän ja henkilökohtaisen viestinnän liberalisoivan direktiivin tammikuussa 1996 niin ikään artiklaan 90 perustuen. Direktiivi on avannut koko matkapuhelinmarkkinat kilpailulle. Palvelujen tarjonta ja verkkojen rakentaminen on siten vapautunut koko EU:ssa lukuunottamatta siirtymäaikoja saaneita jäsenvaltioita.

Avoimen verkon tarjoaminen, ONP-periaate

Avoimen verkon periaate tarkoittaa lyhyesti sanottuna sitä, että jäsenmaiden kansallisten operaattoreiden tulisi päästää kilpailevat operaattorit omaan verkkoonsa tarjoamaan telepalveluja. ONP-periaate on luonteeltaan sääntelyinstrumentti, jonka tarkoituksena on edistää kilpailua telepalvelujen tarjonnassa. Periaate on ensi kerran kirjattu vuonna 1990 puitedirektiiviin (90/388/EEC), jota on sittemmin säännöllisesti täydennetty. Direktiivissä määriteltiin yleisten telepalvelujen tarjontaehdot ja kirjattiin pyrkimys telealan sisämarkkinoiden luomiseen.

Seuraavaksi direktiiviä täydennettiin vuonna 1992 ensin direktiivillä avoimen verkon tarjoamisen soveltamisesta vuokrajohtoihin (92/44/EEC), sitten avoimen verkon tarjoamisen soveltamisesta pakettikytkentäiseen datasiirtoon (92/382/EEC) ja lopuksi avoimen verkon tarjoamisen soveltamisesta ISDN:ään (92/383/EEC).

Vuonna 1995 neuvosto pääsi yksimielisyyteen avoimen verkon tarjoamisen soveltamisesta puhelintoimintaan (95/62/EC). Uudella direktiiviehdotuksella (COM(96)419), joka samalla korvaa direktiivin 95/62/EC, on tarkoitus määritellä ONP-periaatteen soveltaminen äänipuhelimeen ja määritellä universaalipalvelu kilpailulle vapaassa teletoimintaympäristössä.

Koko telealaa kattavan toimilupajärjestelmän luomiseksi komissio on antanut ehdotuksensa (COM(95)545).


Tämä sivu on tehty Teletekniikan perusteet -kurssin harjoitustyönä.
Sivua on viimeksi päivitetty 08.12.2000 10:59
URL: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s00/tyot/9/laki.shtml