TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus


Kurssin S-38.118 harjoitustyö
Jussi Hynninen
HTML, Telepolitiikka EU:ssa
Eeva-Liisa Vuolle
Valvonta, UMTS
Sanna Santajärvi
Telepolitiikka Suomessa ja EU:ssa

Pääsivu
Telepolitiikka Suomessa
Valvonta
UMTS-luvat
Telepolitiikka Euroopan unionissa
-Yleiskatsaus
-EU:n tietoyhteiskuntahanke
-Politiikka-aloitteita, lainsäädäntöä
Lähteet
Sanasto

Telepolitiikka Euroopan unionissa

Yleiskatsaus

Euroopan unionissa telepolitiikasta ja sen kehittämisestä vastaa tietoyhteiskunnan pääosasto. Sen tärkeimmät tehtävät ovat:

-Komission ja eritoten sen tietoyhteiskunta-asioista vastaavan jäsenen (tällä hetkellä Erkki Liikanen) auttaminen tietoyhteiskuntaa Euroopan unionissa edistävän politiikan määrittelyssä

Tätä toteutetaan:
*Laatimalla politiikan määrittelyssä tarvittavia analyyseja
*Luomalla sekä Euroopassa että kansainvälisesti tarvittavia sääntelyn ja päätöksenteon välineitä sekä tukitoimia
*Valmistelemalla tietoyhteiskuntaa edistäviä tutkimuksen ja teknologian kehittämisen ohjelmia sekä parantamalla näiden tukipolitiikan ja tietoyhteiskuntaa koskevien sääntelyperiaatteiden välisiä yhteyksiä
*Antamalla lausuntoja, jotka komissio voi ottaa huomioon muita aloja koskevan politiikan suunnittelussa


-Tietoyhteiskuntapolitiikan toteuttaminen komission määrittelemien pääperiaatteiden ja erityisesti sen tietoyhteiskunta-asioista vastaavan jäsenen ohjeiden mukaisesti

*Luomalla sääntely- ja päätöksentekojärjestelmä, joka toimii sekä Euroopan tasolla että kansainvälisesti tietoyhteiskunnan hyväksi
*Huolehtimalla edellisten valvonnasta sekä markkinoiden ja tekniikan kehityksen seurannasta
*Toteuttamalla, hallinoimalla ja arvioimalla yhteisön tietoyhteiskuntaa edistäviä ohjelmia ja aloitteita sekä tutkimuksen ja teknologian kehittämisen ohjelmia tietoyhteiskunnan alalla
*Tukemalla muiden yhteisön tietoyhteiskuntaan liittyvien alojen politiikoiden toteuttamista

Euroopan unionin jäsenvaltioilla on hyvinkin erilaiset lähtökohdat televiestinnän alalla, mikä lienee suurin haaste unionin telepolitiikalle. Suomi on näissä asioissa ollut edelläkävijä. Meillä monopolien asteittainen purkautuminen vapaaksi kilpailuksi on toteutunut pitkälle, kuitenkin niin, että terve kilpailuasetelma (suhteessa markkinoiden kokoon) on onnistuttu säilyttämään jokseenkin hyvin. Myös uusia tekniikoita on omaksuttu nopeasti. Optimaaliseen tilanteeseen voidaan tuskin koskaan päästä, mutta monissa muissa unionin maissa ollaan vuosia jäljessä. Telepolitiikkaa koskevat haasteet on kyettävä ottamaan huomioon myös kaikilla muilla aloilla, jotta kyettäisiin takaamaan kaikille unionin kansalaisille yhtäläiset mahdollisuudet viestiä televerkoissa. Tämä edellyttää käytössä olevien palveluiden saattamista kaikkien ulottuville sekä kansalaisten tietotaidon ja palveluiden käytettävyyden kehittämistä niin, että palvelun käytön esteenä ei ole niiden vaikeaselkoisuus. Lisäksi hinnoittelua on kyettävä edistämään niin, että myöskään taloudelliset seikat eivät nouse esteeksi. Merkittäväksi tekijöiksi nousevat näin mm. sosiaalinen ja taloudellinen eriarvoisuus.

Telekommunikaatioalan voisi halutessaan nähdä suppeasti vain yhtenä kapeana toimialana. Se vaikuttaa kuitenkin kaikkien alojen toimintaan, koska ilman kommunikaatiota mikään ei toimi. On sanottukin, että 2000 -luvulle tultaessa viestintä on jokaisen eurooppalaisen yrityksen toinen toimiala, onpa se millä alueella ja missä bisneksessä hyvänsä.

Tästä syystä ymmärtää hyvin eurooppalaisten vallankäyttäjien ja kilpailuviranomaisten toimia alan nopeaksi vapauttamiseksi. Liberalisointia ohjaa kahdeksan periaatetta:

Markkinavoimien täytyy ohjata kehitystä tietoyhteiskunnaksi. Tämä tarkoittaa informaatiopalvelujen ja infrastruktuurin avaamista kilpailulle.
Yleismaailmallinen palvelu täytyy taata verkkojen- ja sovellusten väliselle toiminnalle koko Unionin alueella. Muualla maailmassa samoilla mittareilla toimivat avoimet järjestelmät ovat tasa-arvoisessa asemassa.
Tietoyhteiskunnan rahoitus on pääasiassa yksityisen sektorin vastuulla. Kulttuurillinen ja kielellinen diversiteetti on turvattava ja sitä on edistettävä
Tiedon yksityisyys on suojattava, tiedonsiirron ja prosessoinnin on tapahduttava suojatusti ja luottamuksellisena.
Yhteistyötä taloudellisesti kehittymättömämpien maiden kanssa on lisättävä erityisesti keski- ja itäeurooppalaisissa naapurimaissa.
Taloudellisille toimijoille on tiedotettava tietoyhteiskunnan niille avaamista uusista mahdollisuuksista. Suurelle yleisön tietoutta tietoyhteiskunnan mahdollisuuksista on lisättävä.
Kaikkien koulutustasojen edustajille on järjestettävä heille soveltuvaa tietoyhteiskuntakoulutusta.

Tiedonsiirtoverkot ovat siis eurooppalaisen tietoyhteiskunnan peruskivet. EU:n strategia avaa perinteiset kansallisten markkinoiden suojaamat verkot kilpailulle sekä infrastruktuurin että palveluiden tarjonnan osalta. Jäsenmaat ovat sopineet kilpailun täydellisestä avaamisesta vuoden 1998 alusta lähtien, joitakin pieniä maita lukuunottamatta, jotka ovat pyytäneet pidempää siirtymä-aikataulua.

EU:n sääntelyllinen kehys pyrkii yhdistämään kaikki kansalliset verkot yhdeksi verkoksi palvelujen käyttäjän kannalta. Tämä tarkoittaa saumattomia teknisiä kytkentöjä ja avoimia standardeja yhdistettynä tietoturvaa, tietokantoja ja tekijänoikeuksia koskevaan sääntelyyn.

Käytännössä Unionin toiminta tapahtuu hyvin pitkälle erilaisten ohjelmien kautta. Jo 1980-luvulla alkanut ESPRIT-ohjelma linjasi informaatio- ja tietoliikennetekniikkaa tulevaisuuteen. Unionisopimuksen allekirjoituksen jälkeen vuodesta 1993 lähtien alaa koskevia ohjelmia on tullut liuta. Ensimmäisiä niistä oli TEN-Telecom, yksi neljästä Trans-European Networks -ohjelmasta.

Päälähtökohtia ovat siis terveiden kilpailuasetelmien ja politiikan tavoitteita edistävien tarjontaperiaatteiden luominen. Palveluiden käyttäjän on saatava mahdollisimman toimivia teknisiä ratkaisuja ja niiden on täytettävä kuluttajan tarpeet mahdollisimman laajasti.


Tämä sivu on tehty Teletekniikan perusteet -kurssin harjoitustyönä.
Sivua on viimeksi päivitetty 08.12.2000 10:58
URL: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s00/tyot/9/eu.shtml