TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus


Kurssin S-38.118 harjoitustyö
Jussi Hynninen
HTML, Telepolitiikka EU:ssa
Eeva-Liisa Vuolle
Valvonta, UMTS
Sanna Santajärvi
Telepolitiikka Suomessa ja EU:ssa

Pääsivu
Telepolitiikka Suomessa
Valvonta
UMTS-luvat
Telepolitiikka Euroopan unionissa
Lähteet
Sanasto

Valvonta

Valtion telepolitiikkaan liittyy olennaisena osana myös lainsäädäntö. Lailla pyritään ohjaamaan uusien teknologioiden käyttöä niin hyvässä kuin pahassakin. Poliisin salakuunteluoikeudet ovat hyvä esimerkki tästä. Suomen Tasavallan perustuslain 10§:ssa säädetään seuraavasti: "Kirjeen, puhelun ja muun luottamauksellisen viestin salaisuus on loukkaamaton. -- Lailla voidaan säätää lisäksi vättämättömistä rajoituksista yksilön tai yhteiskunnan turvallisuutta taikka kotrauhaa vaarantavien rikosten tutkinnassa, oikeudenkäynnissä ja turvallisuustarkastuksessa sekä vapaudenmenetyksen aikana."

Yksityisyyden suojaan voidaan kuitenkin kajota rikosta epäiltäessä. Kehittyvä tekniikka on tuonut mukanaan uusia apuvälineitä myös poliisin käyttöön.

Telekuuntelulla tarkoitetaan teleliittymään saapuvien tai siitä lähetettävien televiestien salakuuntelua tai -tallentamista viestin sisällön selvittämiseksi. Televalvonnalla tarkoitetaan taasen salassapidettävien tunnistetietojen keräämistä näistä viesteistä tai teleliittymän sulkemista. Tekninen tarkkailu on jaettavissa kolmeen eri osaan: tekniseen kuunteluun, katseluun ja seurantaan. Kuuntelussa on kyse esimerkiksi yksityisten keskustelujen kuuntelemisesta tai tallentamisesta. Katselussa henkilön olinpaikkaa seurataan toistuvasti kiikareilla tms. ja teknisessä seurannassa kulkuneuvoa tai tavaran olinpaikkaa seurataan radiolähettimellä tai vastaavalla menetelmällä.

Rikostutkinnassa voidaan turvautua telekuunteluun mikäli on syytä epäillä esimerkiksi sotaan yllyttämistä, maanpetosta, tappoa, huumausainerikosta, vapaudenriistoa tai näiden yritystä. Televalvontaa voidaan käyttää epäiltäessä rikosta, jonka vähimmäisrangaistus on 4 kk vankeutta, huumausainerikosta tai ATK-järjestelmään kohdistunutta rikosta sekä näiden yritystä. Tekninen tarkkailu voidaan sallia, mikäli tutkittavan rikosksen enimmäisrangaistus on vähintään neljä vuotta vankeutta tai mikäli kyseessä on huumausainerikos.

Luvan tekniseen tarkkailuun antaa tutkintaa johtava poliisimies. Jos tarkkailu kestää yli vuorokauden, luvasta päättää poliisipiirin päällikkö, poliisin valtakunnallisen yksikön johtaja tai tullipiirin päällikkö. Päätös on alistettava tuomioistuimen päätettäväksi, jos tarkkailu aiotaan tehdä tilassa, jossa epäilty oleskelee tahi hänen ajoneuvossaan. Telekuuntelusta ja -valvonnasta päättää aina tuomioistuin.

Tarkkailu ja valvonta ovat kiellettyjä kotirauhan piiriin kuuluvissa tiloissa. Ulkopuolella ovat myöskin epäillyn keskustelut esimerkiksi lääkärin, oikeudenkäyntiavustajan tai papin kanssa.

Kaikki pakkokeinoluvat voidaan myöntää kerrallaan korkeintaan kuukauden ajaksi. Pakkokeinojen käyttö täytyy lopettaa välittömästi, kun tutkinnan tarkoitus on täyttynyt tai esitutkinta lopetetaan. Tarkkailun alaiselle henkilölle on myös kerrottava pakkokeinojen käytöstä, kun asia on edennyt syyteharkintaan tai esitutkinta on muuten loppunut.

Valvonnassa ja tarkkailussa syntyneet erilaiset tallenteet, kuten videokasetit, on tutkinnan loppumisen jälkeen tarkastettava ja toimitettava sisäasiainministeriöön. Oikeuskansleri tekee vuosittain raportin pakkokeinojenkäytöstä poliisitutkinnassa.

Suomen Laki on kokonaisuudessaan luettavissa kauppakaaren sivuilla www.kauppakaari.fi, mutta palvelu on maksullinen korkeakoulun ulkopuolisista IP-osoitteista.


Tämä sivu on tehty Teletekniikan perusteet -kurssin harjoitustyönä.
Sivua on viimeksi päivitetty 08.12.2000 11:00
URL: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s00/tyot/9/valvonta.shtml