TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus

All over IP

Johdanto

Internet-protokolla Protokollat IP:n päällä IP:n turvallisuus

Palvelut Tulevaisuuden visio

Tekijät

Olli-Pekka Niemi
Jussi Timonen
Carl Wallén

e-Commerce

Sähköinen kaupankäynti on suhteelisen uusi termi, joten sen merkitys on vielä häilyvä. Yleensä termiä käytetään, kun puhutaan ja tarkoitetaan vain tietoverkoissa käytävää kauppankäyntiä, mutta sen merkitys voi olla myös laajempi.

Tietoturvariskit sekä epätietoisuus esimerkiksi kuluttajan suojasta ja verotuksesta ulkomailla ostettaessa on myös hidastaneet Internetissä käytävää kauppaa. Yritykset ovat aloittaneetkin varovaisin askelin omat verkkokauppansa. Aluksi he tekivät kotisivuja, joista löytyi vaan yrityksen osoite ja puhelinnumeroja ja kaupat tehtiin tavalliseen tapaan kyseessä olevassa kaupassa tai puhelimitse. Seuraavaksi kuvaan tulivat sähköpostiosoitteet ja niiden mukana sähköiset tilauslomakkeet. Nykyään lähes joka yrityksellä on jonkinlainen kotisivu.

Amerikassa virallisia verkkokauppoja on perustettu jo paljon. Suomessa ollaan vielä varovaisempia kuin Amerikassa, mutta verkkokauppoja löytyy melkein alalta kuin alalta ja niitä syntyy jatkuvasti lisää.

Internetin avulla käydään myös materiaalista kauppaa. Tavallisesti tuote esitellään ja tilaus välitetään verkossa. Tavaran toimittaa tilaajalle posti. Onnistuneen bisneksen edellytys on riittävän pieni ja arvokas myyntiartikkeli, jotteivät välityskustannukset syö asiakkaan saamaa hintahyötyä. Vaihtoehtoisesti hintaa voidaan kompensoida lisäarvopalveluilla. Verkkokaupan etuina asiakkaalle voi myös olla laajat ja uudet valikoimat. Verkkokauppaa harrastaa joukko pioneereja, joista osa on tekemässä kauppaa vakavasti, osa keräämässä kokemusta. Verkossa myydään tavaraa kultakelloista päivittäistavaraan. Varsinainen kuluttajahitti kuitenkin odottaa yhä keksijäänsä.

Luottamus on siis keskeisellä sijalla kaupankäynnissä. Suomen valtio on omalta osaltaan lähtenyt voimakkaasti luomaan tunnistamista varmentavaa järjestelmää. Henkilön sähköinen tunnistaminen (HST) -hankkeen tavoitteena on kehittää järjestelmä, jonka avulla sähköisiä palveluita käyttävä kansalainen voi tunnistautua luotettavasti asioidessaan eri palveluissa. Järjestelmän avulla voidaan myös viestit salata ja allekirjoittaa digitaalisesti. Perusratkaisuina ovat ns. toimikortti ja julkisen avaimen menetelmä.

Tietoturvallisuudessa asetetaan yleisesti tavoitteiksi tiedon eheys eli integriteetti, luottamuksellisuus ja tiedon saatavuus. Tiedon eheys tarkoittaa sitä, että kukaan kolmas osapuoli ei pysty muuttamaan esimerkiksi sähköpostin sisältöä paljastumatta. Luottamuksellisuus taas sitä, että viestin sisältö ei ole ulkopuolisten luettavissa. Saatavuus on määritelmänsä mukaan sitä, että tieto on valtuutettujen käyttäjien saatavilla sitä tarvittaessa. Näiden lisäksi tarvitaan vielä vahvaa tunnistamista ja valtuuttamista.

HST-hankkeessa nämä tavoitteet saavutetaan toimikortilla ja julkisen avaimen menetelmällä. Tässä menetelmässä jokaisella käyttäjällä on avainpari, julkinen ja salainen avain. Tämä avainpari on yksilöllinen ja sitä voidaan käyttää sekä käyttäjän tunnistuksessa, tiedon eheyden varmistamisessa että salauksessa. Julkinen avain on kaikkien saatavilla ja salainen avain ainoastaan omistajansa tiedossa. Salainen avain aktivoidaan henkilökohtaisella tunnuksella. HST-hankkeessa toimikortti toimii salaisen avaimen tallennuspaikkana. Kaikkia julkisia avaimia säilytetään kaikille avoimessa hakemistopalvelussa. Palvelua kutsutaan varmennepalveluksi ja Suomessa siitä vastaa HST-hankkeen varmenteiden osalta väestörekisterikeskus.

Tulevaisuudessa internet on useimpien tuotteiden ja palvelujen markkinapaikka. Nettikauppaa on kuitenkin vaikeuttanut yhtenäisen sähkörahajärjestelmän ja kansainvälisen lainsäädännön puuttuminen. Perinteiset maksutavat ovat liian kömpelöitä tiedon valtaväylällä shoppailtaessa. Puutteista huolimatta verkkokauppa on räjähdysmäisesti laajeneva ala.

http://www.mtv3.fi/shopit/ (MTV3:n verkkokauppasivu)

Alkuun
Tämä sivu on tehty Teletekniikan perusteet -kurssin harjoitustyönä.
Sivua on viimeksi päivitetty 08.12.2000 09:55
URL: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s00/tyot/11/harkka/e_commerce.shtml