TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus


WAP- ja iMode-päätelaitteet (Lähde: www.nokia.com, www.nttdocomo.com)

2,5G mobiilipalveluiden kehitys Euroopassa ja Japanissa


Johdanto

Tekniikat

Palvelut ja palveluntarjoajat

2,5G kilpajuoksu

Vertailua

Lyhenteet

Vertailua: Miksi iMode on WAPia suositumpi?

Kuluttajien käyttäytyminen & preferenssit

Aibo-robottikoira (lähde: http://www.aibo.com/)Japanilaiset kuluttajat eroavat eurooppalaisista monessa mielessä. Tunnetusti japanilaiset rakastavat erilaisia teknisiä nippeleitä, onhan Japani monien teknohullutusten, kuten tamagochien ja robottikoirien emämaa.

Japanilaiset ovat myös tunnettua pelikansaa. Tämän osoittaa myös se, että kymmenestä suosituimmasta iMode-palvelusta neljä on pelejä. Mm. uutis- ja sääpalvelut jäävät kauas taakse. Suosituin peleistä on kalapeli, jossa voi kilpailla reaaliaikaisesti muiden pelaajien kanssa.

Suora kommunikaatio on japanilaisessa yhteiskunnassa usein edelleen vanhojen tapojen ja hierarkkisen arvojärjestyksen säätelemää. Tämä on saattanut ohjata japanilaisia toteuttamaan kommunikaatiotarpeitaan enemmän teknologisten apuvälineitten kautta, kuin suoran kommunikaation avulla. Tätä samaa piirrettä on usein väitetty myös syyksi suomalaisten kännykkävillitykseen.

Jos jotkin yllämainituista seikoista selittävät sitä, miksi japanilaiset ovat omaksuneet iModen, voidaan räjähdysmäistä kasvua kenties selittää japanilaisten kuluttajien ryhmäkeskeisyydellä. Jos iModesta on tullut trendikäs käyttöesine - tällöin kulutuselektroniikkaan ihastuneet japanilaiset ovat varmasti pitäneet huolen siitä, että jos naapurilla on iMode-kännykkä, niin kyllä itselläkin sellainen tulee olla.


Tämä sivu on tehty Teletekniikan perusteet -kurssin harjoitustyönä.
Sivua on viimeksi päivitetty 07.12.2000 22:59
URL: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s00/tyot/56/vert_kul.shtml