TKK |
Tietoverkkolaboratorio
| Opetus
SIIRTYYKÖ PUHELINLIIKENNE INTERNETIIN
Johdanto |
Palvelun laadustaReaaliaikaisten digitaalisten ääni- ja kuvapalvelujen syntymisen myötä on tiedonsiirron piirissä vakiintunut käsite Quality of Service eli QoS. Tämän määrittely ei ole niinkään tieteellisen eksakti, vaan kuten ITU-T termin määrittelee (vapaa käännös): käyttäjätyytyväisyyden määräävä palvelun suorituskyvyn kokonaisvaikutus. Tämän voidaan ajatella muodostuvan parametreista kuten äänen- tai kuvanlaatu, viiveet, käytettävyys, luotettavuus, yms. VoIP:n tarkastelu perinteisen puhelimen potentiaalisena syrjäyttäjänä on luontevaa tehdä juuri QoS -näkökulmasta: yltääkö VoIP samaan käyttäjätyytyväisyyteen mihin perinteisen puhelimen käytössä on totuttu? Mitä tulee esimerkiksi äänenlaatuun, emme liene liian hemmoteltuja: 3,4 kilohertsin taajuuskaista on kaukana CD-tasoisesta äänestä! Sen sijaan perinteisen puhelimen voidaan todeta olevan äärimmäisen helppokäyttöinen ja luotettava. Myös viiveet ovat kohtuullisia - ainoastaan satelliittien kautta kulkevissa ulkomaanpuheluissa olemme tottuneet suuruusluokan 500ms edestakaisiin viiveisiin, jotka jo häiritsevät keskustelua. Tässä tulemmekin VoIP:n akilleen kantapäähän. Maailmalla vakiintunutta IP-protokollaa (versio 4) ei alunperin suunniteltu VoIP:n kaltaiseen reaaliaikaiseen tiedonsiirtoon. Protokolla ei takaa mitään QoS-tasoa, siis esimerkiksi alhaista viivettä, vaan toimii ns. Best-effort -periaatteella, eli nopeus määräytyy täysin olosuhteista. Kaikki liikennevirrat ovat samanarvoisia, eli esim. tietyn yhteyden ruuhkautuessa kaikki sen liikennevirrat hidastuvat suhteessa yhtä paljon. Lisäksi ylikuormitustilanteissa paketteja yksinkertaisesti hylätään sisältöön katsomatta. Kymmenenkään prosentin pakettihäviöt eivät ole Internetissä harvinaisia. Näitä ongelmia on pyritty ratkaisemaan uusilla protokollilla, kuten IPv6:lla, RTP:llä ja RSVP:llä. |