TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus


Sähköinen identiteetti ja maksaminen



Etusivu

Sähköinen maksaminen
Johdanto
Menetelmät
Hyödyt ja ongelmat
Nykyiset maksutavat ja palvelut
Mobiili maksaminen
Esimerkkejä

Sähköinen identiteetti
Johdanto
Identiteetin varmistaminen
Henkilön tunnistaminen
Hyödyt ja ongelmat

Lähdeluettelo
 

Mobiili maksaminen

Matkapuhelimista on vähitellen tullut myös maksuväline. Matkapuhelin on jo otettu käyttöön useissa paikoissa, joissa maksut ovat summaltaan pieniä, kuten parkkimaksut, virvokeautomaatit ja autopesut.

Mobiili maksaminen on luonteeltaan hyvin erilaista verrattuna muihin nykyisin käytössä oleviin sähköisen maksamisen menetelmiin. Perinteisesti maksutapahtuma on ollut paikkaan sidottu, esim. laskunmaksuautomaatti tai internet-yhteys, mikä on vaatinut tietokoneen ja käyttäjätunnuksen pankin palveluihin. Mobiili maksaminen on luonteeltaan enemmän tapahtuma- ja tilannekeskeistä.

Merkittävä piirre markkinoiden kannalta mobiilissa maksamisessa on myös se, että päätelaitteiden lukumäärä on suurempi kuin millään yksittäisellä maksutavalla on koskaan aikaisemmin ollut. Pitää kuitenkin muistaa, että standardit itse maksamisen suhteen eivät ole vielä kehittyneet. Lisäksi ongelmia aiheuttaa se, että käyttäjät rinnastavat langattomat palvelut nopeudeltaan ja toiminnallisuudeltaan www-palveluihin, ja pettyvät. Boston Consulting Group raportoi, että yksi neljästä mobiililaitteen käyttäjästä lopettaa ostotapahtuman muutaman ensimmäisen yrityksen jälkeen. Toisaalta, yli puolet käyttäjistä silti odottaa, että mobiililaitteista tulee maailmanlaajuisesti käytettävä maksuväline seuraavan kolmen vuoden kuluessa.

Case - Rukakeskus - Sonera - Luottokunta


Copyright 2000 Timo Mattila, Eero Huvio, Kari Heikkilä
Tämä sivu on tehty Teletekniikan perusteet -kurssin harjoitustyönä.
Sivua on viimeksi päivitetty 06.12.2000 19:08
URL: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s00/tyot/40/maks_mobiili.shtml