TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus

Liikenteessä

GPS-yleistä

Mitä palveluita GSM:n ja GPS:n integraatio luo? Rajoitukset

Kenelle ja mihin hintaan?

Linkit



Tekijät:
 Antti Erkkilä
 Timo Keskitalo
 Mikko Saikkonen

Myös liikenteen tarkkailu tulee mahdolliseksi, sillä GPS-laite ei tunnetusti lähetä dataa, mikä täytyy tehdä GSM-verkkoa käyttäen. Muiden muassa FCD (Floating Car Data) perustuu tähän. FCD-palvelu perustuu siihen, että laitteen paikkaa seurataan GPS:n avulla ja GSM:n avulla hoidetaan tietoliikennettä (esim. paikka, ajosuunta ja -nopeus) autoilijan ja tietokeskuksen välillä. Tästä tiedosta keskus voi muodostaa kohtalaisen tarkan kuvan sen hetkisistä liikenneolosuhteista tietyllä tieosuudella.[3]

Samaan palveluun perustuen voidaan myös seurata esimerkiksi jonkin tärkeän lähetyksen etenemistä sekä arvioida mahdollista saapumisaikaa. Muita palveluita voisi olla parhaan ajoreitin valinta, varastetun auton paikantaminen sekä kolarien paikantaminen.[4]

On myös kehitteillä joukkoliikenteeseen soveltuvia järjestelmiä, joissa bussit, raitiovaunut yms. paikallistetaan GSM/GPS-lähettimen avulla ja pysäkeillä on näyttötaulut, jotka päivittyvät kokoajan. Tällaiset järjestelmät kykenevät myös huomioimaan mm. ruuhkien aiheuttamat viivästykset.


Tämä sivu on tehty Teletekniikan perusteet -kurssin harjoitustyönä.
Sivua on viimeksi päivitetty 08.12.2000 12:51
URL: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s00/tyot/4/liikenne.shtml