Äänisovellusten erityisongelmat
Äänisovelluksissa ei ole
yleensä aikaa havaita paketin puuttumista tai että siinä on virheitä,
prosessoida viestiä uudestaan ja lähettää viestiä uudelleen. Yleisesti voidaan
sanoa, että jos äänisovelluksissa havaitaan paketin olevan virheellinen tai
saapumaton, se ohitetaan, ja kommunikaatio jatkuu.
Tyypillisissä sovelluksissa ei ole mahdollista
tietää, onko kommunikaatioyhteyden lähettäjän ja vastaanottajan välillä
kunnossa, koska paketteja ei yritetä lähettää uudelleen, vaikkakaan niitä ei
olisi asianmukaisesti vastaanotettu. Motorola on patentoitunut (US 6,134,221)
menetelmän kommunikaatioyhteyden evaluoimiseksi. Tämä menetelmä sisältää
pakettilaskurin sekä lähetys- että vastaanottopäähän, joita sitten vertaillaan.
Tulevaisuuden integraatio IP-PBX
Perus-VoIP:n jälkeen seuraava looginen askel
kehitykselle ovat täydellinen VoIP-puhelujen ja LAN:n integraatio. IP-PBX on
järjestelmäintegraatio, jolla näyttää myös olevan hyvä tulevaisuus, sillä se on
saanut taakseen jo joukon laitteistovalmistajia.
IP-PBX-teknologia toimii erityisen hyvin, jos
yrityksellä on useita toimistoja eri paikkakunnilla, jonne voidaan yhdistyä
WAN:n kautta. Tässä ratkaisussa käytetään siis jo pitkälti olemassaolevaa
infrastruktuuria.
PBX:n kuolema
PBX-järjestelmät ovat siirtymässä nopeasti
verkkoon. Uusien verkkopohjaisten laitteistojen valmistajia on ilmaantunut koko
ajan lisää. Siirtymisessä verkkopohjaisiin ratkaisuihin ei ole kyse pelkästään
säästöistä, vaan myös uusista ominaisuuksista.
Uuden sukupolven PBX-teknologia on ollut
teknisesti toteuttamiskelpoinen jo muutaman vuoden ajan. Laitteistovalmistajat
toivat aluksi markkinoille ainoastaan PC-pohjaisia ratkaisuja. Käyttäjille tämä
merkitsi liian isoa harppausta, sillä he olivat tottuneet vanhanmallisiin puhelimiin.
Lisäksi nämä alkuaikojen järjestelmät olivat huonosti skaalautuvia eikä niillä
ollut yhteisiä standardeja.
Viimevuotinen konvergenssikehitys, IP-yhteyksien
leviäminen kaikkialle, mahdollistaa sen, että puhelut siirtyvät
IP-/datapaketti-maailmaan. Muutos piirikytkentäisestä pakettikytkentäiseen
verkkoon kesti kauan, eikä ole edes kaikkialla maailmassa vielä valmis. Mutta
infrastruktuuri on jo suurimmaksi osaksi sama kaikkialla maailmassa, ja se
määrittää puhelinjärjestelmien tulevaisuuden.
PBX ja LAN
Suurimmaksi osaksi PBX:n integroituminen
LAN-infrastruktuuriin on vielä kesken. Arkkitehtuurillisten ongelmien lisäksi
on myös luotettavuusongelmia. Liiketoiminnassa on suuria ongelmia, jos
tietoverkko ei toimi, mutta jos puhelimet eivät toimi, koko liiketoiminta
pysähtyy. Monet markkinoilla olevat järjestelmät ovatkin hybridejä sisältäen
sekä IP- ja PBX-liitännät. On siis mahdollista käyttää PBX:ää dataverkkojen
yli. Joissakin järjestelmissä nämä ominaisuudet ovat sisäänrakennettuja, kun
taas jotkut järjestelmät vaativat yhdyskäytäviä. Ne järjestelmät, jotka
käyttävät täysin dataverkkoa, vaativat valmistajan omat Ethernet-puhelimet.
Standardien puute Ethernet-puhelimissa onkin hidastanut yritysten siirtymistä
IP-PBX-pohjaisiin puhelimiin.
Usea järjestelmä skaalautuu sataan porttiin
asti, harvan järjestelmän päästessä jopa yli tuhannen portin.
|