TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus


Microsoft Clip Art-kuva.

Kuva: Microsoft Clip Art

Tekijät
Jyrki Kalliosaari
Teemu Ahonen
Tuomas Suni

Etusivulle

Quality of Service
Määritelmä
Osatekijät
QoS & puhelinliikenne
QoS & Internet
Puhelut Internetissä

Ongelmat
Ongelmat ja ratkaisut
Tulevaisuus
Digitaalinen konvergenssi

IP-puhelut tänään ja huomenna
Miksi IP-puhe?
Tilanne tänään
H.323
VoIP:n laatutekijät
Erityisongelmat
IP-PBX
PBX:n kuolema
PBX ja LAN

Sanasto

Lähteet

Äänisovellusten erityisongelmat

Äänisovelluksissa ei ole yleensä aikaa havaita paketin puuttumista tai että siinä on virheitä, prosessoida viestiä uudestaan ja lähettää viestiä uudelleen. Yleisesti voidaan sanoa, että jos äänisovelluksissa havaitaan paketin olevan virheellinen tai saapumaton, se ohitetaan, ja kommunikaatio jatkuu.

Tyypillisissä sovelluksissa ei ole mahdollista tietää, onko kommunikaatioyhteyden lähettäjän ja vastaanottajan välillä kunnossa, koska paketteja ei yritetä lähettää uudelleen, vaikkakaan niitä ei olisi asianmukaisesti vastaanotettu. Motorola on patentoitunut (US 6,134,221) menetelmän kommunikaatioyhteyden evaluoimiseksi. Tämä menetelmä sisältää pakettilaskurin sekä lähetys- että vastaanottopäähän, joita sitten vertaillaan.

Tulevaisuuden integraatio IP-PBX

Perus-VoIP:n jälkeen seuraava looginen askel kehitykselle ovat täydellinen VoIP-puhelujen ja LAN:n integraatio. IP-PBX on järjestelmäintegraatio, jolla näyttää myös olevan hyvä tulevaisuus, sillä se on saanut taakseen jo joukon laitteistovalmistajia.

IP-PBX-teknologia toimii erityisen hyvin, jos yrityksellä on useita toimistoja eri paikkakunnilla, jonne voidaan yhdistyä WAN:n kautta. Tässä ratkaisussa käytetään siis jo pitkälti olemassaolevaa infrastruktuuria.

PBX:n kuolema

PBX-järjestelmät ovat siirtymässä nopeasti verkkoon. Uusien verkkopohjaisten laitteistojen valmistajia on ilmaantunut koko ajan lisää. Siirtymisessä verkkopohjaisiin ratkaisuihin ei ole kyse pelkästään säästöistä, vaan myös uusista ominaisuuksista.

Uuden sukupolven PBX-teknologia on ollut teknisesti toteuttamiskelpoinen jo muutaman vuoden ajan. Laitteistovalmistajat toivat aluksi markkinoille ainoastaan PC-pohjaisia ratkaisuja. Käyttäjille tämä merkitsi liian isoa harppausta, sillä he olivat tottuneet vanhanmallisiin puhelimiin. Lisäksi nämä alkuaikojen järjestelmät olivat huonosti skaalautuvia eikä niillä ollut yhteisiä standardeja.

Viimevuotinen konvergenssikehitys, IP-yhteyksien leviäminen kaikkialle, mahdollistaa sen, että puhelut siirtyvät IP-/datapaketti-maailmaan. Muutos piirikytkentäisestä pakettikytkentäiseen verkkoon kesti kauan, eikä ole edes kaikkialla maailmassa vielä valmis. Mutta infrastruktuuri on jo suurimmaksi osaksi sama kaikkialla maailmassa, ja se määrittää puhelinjärjestelmien tulevaisuuden.

PBX ja LAN

Suurimmaksi osaksi PBX:n integroituminen LAN-infrastruktuuriin on vielä kesken. Arkkitehtuurillisten ongelmien lisäksi on myös luotettavuusongelmia. Liiketoiminnassa on suuria ongelmia, jos tietoverkko ei toimi, mutta jos puhelimet eivät toimi, koko liiketoiminta pysähtyy. Monet markkinoilla olevat järjestelmät ovatkin hybridejä sisältäen sekä IP- ja PBX-liitännät. On siis mahdollista käyttää PBX:ää dataverkkojen yli. Joissakin järjestelmissä nämä ominaisuudet ovat sisäänrakennettuja, kun taas jotkut järjestelmät vaativat yhdyskäytäviä. Ne järjestelmät, jotka käyttävät täysin dataverkkoa, vaativat valmistajan omat Ethernet-puhelimet. Standardien puute Ethernet-puhelimissa onkin hidastanut yritysten siirtymistä IP-PBX-pohjaisiin puhelimiin.

Usea järjestelmä skaalautuu sataan porttiin asti, harvan järjestelmän päästessä jopa yli tuhannen portin.

Tämä sivu on tehty Teletekniikan perusteet -kurssin harjoitustyönä.
Sivua on viimeksi päivitetty 08.12.2000 03:42
URL: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s00/tyot/33/voip.shtml