TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus


Microsoft Clip Art

Kuva: Microsoft Clip Art

Tekijät
Jyrki Kalliosaari
Teemu Ahonen
Tuomas Suni

Etusivulle

Quality of Service
Määritelmä
Osatekijät
QoS & puhelinliikenne
QoS & Internet
Puhelut Internetissä

Ongelmat
Ongelmat ja ratkaisut
Tulevaisuus
Digitaalinen konvergenssi

IP-puhelut tänään ja huomenna
Miksi IP-puhe?
Tilanne tänään
H.323
VoIP:n laatutekijät
Erityisongelmat
IP-PBX
PBX:n kuolema
PBX ja LAN

Sanasto

Lähteet

Ongelmat

Ongelmat ja ratkaisut

Jos ei oteta teknologisia ongelmia huomioon ( joita niitäkin on), voidaan huomata suurimmat esteet VoIP:n edistymiselle. Esteet johtuvat normaalista kuluttajakäyttäytymisestä, joka nykyteknologian aikakaudella helposti jätetään huomioitta.

Onkin kysyttävä antaako nettipuhelin mitään parempaa aikaisempiin puhelimiin verrattuna. Suurimpia houkutuksia ovat luonnollisesti olleet halvempi hinta ulkomaanpuheluissa ja kaukopuheluissa (varsinkin jos taloudessa on jo valmiiksi tietokone), sekä yrityksille hyvät on-line konferenssimahdollisuudet.

Jos koko puhelinliikenne aiottaisiin siirtää Internettiin täytyisi päätelaitteiden yksinkertaistua normaalin puhelimen tasolle ja hintojen madaltua huomattavasti. Suurin osa suomalaisista on jo varsin tyytyväisiä nykyiseen puhelimeensa, eikä näe mitään syytä vaihtaa kalliimpaan ja hankalampaan malliin. Koko ajan kasvava painostus puhelinyhtiöitä kohtaan hintojen alentamiseksi voi tuoda mukanaan muutoksia yhtiöiden hintapolitiikkaan ja alentaa VoIP yleistymistä entisestään.

Puhelinliikenteen siirtämisessä internettiin on muutamia perustavanlaatuisia teknisiä ongelmia, joista suurin osa liittyy nykyiseen verkkoteknologiaan. Suurimmat ongelmat syntyvät nykyisen TCP/IP protokollan alkuperäisestä suunnittelusta. Kun Internet alkujaan luotiin tarkoituksena oli tehdä virheille ja tietopakettien katoamiselle sietokykyinen siirtojärjestelmä, jonka suurimpana tavoitteena ei ollut nopeus vaan varmuus.

IP-protokolla suuniteltiin alkujaan ei-reaaliaikaiselle tiedonlähetykselle eikä se voi taata pieniviiveisiä yhteyksiä. Vaikka IP-protokolla ei itsessään tue reaaliaikaista tiedonsiirtoa, on sille kehitetty useita asiaa parantavia sovelluksia kuten esim. RTP ja RSVP.

Ratkaisuksi ongelmiin on esitetty VoIP:n priorisointia muihin IP-paketteihin nähden. Tälläinen palvelu on mahdollista toteuttaa IP-pakettiin tallennettavalla ToS-numerolla (Type of Service 0-7). Tällä tavoin käyttäjälle tulee laadukkaampaa palvelua kuin muille normaaleille WWW-sivun selaajille, mutta tämä ei kuitenkaan vielä takaa laadukasta puhelinliikennettä!

RSVP:n avulla asiakas varaa tarvittavan kaistanleveyden toiminnolleen ja verkko huolehtii siitä, että toiminolle varataan tarpeeksi kapasiteettia, jotta palvelu toimii sujuvasti. Protokolla tarkistaa verkon mahdollisuudet ja kertoo onko pyyntö mahdollista toteuttaa.

Viiveiden pääasialliset tuottajat ovat puskuroinnissa, reitittimien prosessoinnissa ja lähetyksessä. Yksi tärkeimmistä reitittimien ominaisuuksista on se, että ne "pudottavat" lähetettyjä paketteja ylikuormituksen aikana. Pakettien puskurointi on kuitenkin pakollista, koska puheessa on tärkeää saavuttaa mahdollisimman pätkimätön yhteys. Jos paketteja katoaa, ei niitä voi pyytää uudelleen lähettäjäkoneelta, koska tämä kasvattaisi viiveen huomattavan suureksi. Internet yhteyksissä on mahdollista havaita jopa 10% pakettihukkaa, joka ilmenee vastaanottajalle katkonaisena puheena.

Kun nämä ja turvallisuuteen, laskutukseen ja yhteensopivuuteen liittyvät ongelmat saadaan ratkaistua voidaan Internet ottaa käyttöön maailmanlaajuisen VoIP:n kanavana.

Tulevaisuus

Nykyisellään VoIP:n suurin käyttötarkoitus on koti- ja ulkomaanpuheluiden kalliiden maksujen kiertäminen. On kuitenkin ennustettavissa, että jos VoIP yleistyy myös puhelinmaksut tulevat alas niiden saadessa vihdoinkin varteenotettavan kilpailijan. Jotta VoIP yleistyisi täytyisi sen ongelmat saada kunnolla hallintaan. Ratkaisuna tähän voi nähdä yhden yleisen standardin yleistymisen. Tällä hetkellä paras vaihtoehto tuntuisi olevan ITU:n H.323, johon suuri osa yrityksistä onkin siirtymässä. Laitteistoa on vielä tällä hetkellä rajoitettu valikoima mutta, tilanne on parantumaan päin.

Voidaan olettaa, että tulevaisuudessa IP-puhelinten käyttöliittymät tulevat osaksi suurempaa multimediakokonaisuutta, jonka kautta voidaan käsitellä kaikkia median muotoja. On kuitenkin melko varmaa, että ainakaan lähiaikoina IP-puhelin ei tule korvaamaan täysin normaalia piirikytkentäistä puhelinta, vaan enemmänkin antaan lisäpalveluiten ja helpotuksia niiden tarvitsijoille. Varsinkin yritykset tulevat hyödyntämään tulevaisuudessa VoIP tekniikkaa sisäisissä puheluissa, ulkomaanpuheluiden halpenemisessa ja konferensseissa. Liikkuvuutta saadaan luultavasti parannettua tekemällä rajapinta UMTS/GPRS verkkojen hyödyntämiseen.

Tämä sivu on tehty Teletekniikan perusteet -kurssin harjoitustyönä.
Sivua on viimeksi päivitetty 08.12.2000 03:42
URL: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s00/tyot/33/ongelma.shtml