Kiinteä hinta (Flat-rate pricing)

Pitkään melkein ainoa internetverkkoyhteyksien laskutustapa on ollut kiinteään hintaan perustuva laskutus. Kiinteässä laskutustavassa asiakasta laskutetaan esimerkiksi kerran kuukaudessa kiinteällä summalla riippumatta siitä kuinka paljon ja mihin hän on verkkoyhteyttään käyttänyt.

Tässä laskutustavassa on useita hyviä puolia, kuten se, että yhteyden toimittajan ei tarvitse luokitella asiakkaitaan, eikä seurata kuinka paljon resursseja käytetään. Myös yhteyden käyttäjälle on selkeää, kun hän tietää etukäteen, kuinka paljon hänen verkkoyhteyden käyttönsä tulee maksamaan.

Kiinteässä laskutustavassa on kuitenkin monia ongelmia, jotka ovat saaneet aikaan sen, että usealla eri taholla on alettu kehittää erilaisia paranneltuja menetelmiä hinnoitteluun. Kun kuluttuja ostaa itselleen yhteyden, yhteyden toimittaja lupaa hänelle tietyn yhteyden tason. Jotta yhteyden toimittaja pystyisi täydellä varmuudella takaaman esimerkiksi luvatun 1Mbit/s yhteyden on hänellä oltava tämä varattuna käyttäjälle koko ajan. Jos toimittaja toimii näin, suurin osa hänen toimittamista yhteyksistään on suurimman osan ajasta käyttämättömiä. Toimittaja on tässä tilanteensa on rinnastettavissa pankkiin, joka pitää kassassaan koko ajan niin paljon rahaa, että kaikki asiakkaat voisivat tulla samalla hetkellä nostamaan tilinsä tyhjäksi.

Koska riittävän yhteyden varaaminen koko ajan on taloudellisesti mahdotonta ovat yhteyksien toimittajat pakotettuja tekemään tiettyjä oletuksia käyttäjien tarvitsemasta kaistanleveydestä ja ajankohdasta. Jos käyttäjät toimivat oletusten vastaisesti, niin hyvin todennäköisesti vuokratuille kaistoille syntyy ruuhkaa, eli luvattua kaistan leveyttä ei pystytä tarjoamaan asiakkaalle.

Kiinteästä hinnasta on kehitelty useita eri sovelluksia, kuten menetelmä jossa käyttäjiä houkutellaan käyttämään yhteyttä eri ajankohtina tai menetelmä, jossa käyttäjä saa kaistan käyttöönsä halvemmalla kun on valmis sietämään sen, että verkko voi olla joskus tukossa.

Esimerkki kehittyneemmästä hinnoittelumenetelmästä, jossa voidaan soveltaa kiinteää hinnoittelua: Paris Metro Pricing