TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus
Etusivu Sähköinen maksaminen Johdanto Menetelmät Hyödyt ja ongelmat Nykyiset maksutavat ja palvelut Mobiili maksaminen Esimerkkejä Sähköinen identiteetti Johdanto Identiteetin varmistaminen Henkilön tunnistaminen Hyödyt ja ongelmat Lähdeluettelo |
Nykyiset maksutavat ja palvelutNykyisin yksityishenkilöille suunnatuista palveluista käytetyimmät sähköiset maksutavat ovat internetissä pankkien tarjoamat palvelut sekä luottokorttiyhtiöiden tarjoamat palvelut.
Pankkien internet-palvelutPankkipalvelut ovat viimeisen kolmen vuoden aikana siirtyneet enenevässä määrin internetiin. Erityisesti Suomessa verkkopankit ovat saavuttaneet laajan käyttäjäpiirin.Kaikkien suomalaisten pankkien internet-palvelut ovat pääominaisuuksiltaan samanlaisia. Palveluilla on käyttäjiä suorassa suhteessa pankkien asiakasmäärään ja suurimmat pankit ovat onnistuneet toimivilla internet-ratkaisuillaan jopa lisäämään asiakaskuntaansa. Nykyisin kaikki tavanomaiset pankkipalvelut, mm. laskunmaksu, sijoittaminen sekä lainat, ovat saatavilla internetin välityksellä. Tavanomainen käyttöliittymä on www-selain. Pankit ovat onnistuneet siirtämään asiakaskuntansa asioimaan internetin ja erilaisten puhelinpalvelujen välityksellä.
Luottokorttiyhtiöiden palvelutLuottokortit ovat pitkän ajan kuluessa saavuttaneet vankan aseman maksuvälineenä perinteisessä kaupassa. Luottokorttien etuna on niiden kelpoisuus niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Internetin yleistyttyä luottokortti menetti asemansa yleisimpänä maksuvälineenä tietoturvaan liittyvien ongelmien vuoksi. Erityisesti luottokorttinumeron välittämistä salaamattomana internetin yli on suositeltu välttämään, eikä se ole enää edes sallittua. Pitkään oli vieläpä niin, ettei luottokorttinumeroa saanut välittää internetissä, vaikka yhteys olisi ollutkin suojattu esim. SSL-salauksella.Suomessa Luottokunnan edustama Visa on tuonut luottokortin omistajille Visa Wallet -ohjelman, joka tuo SET (Secure Electronic Transaction) -ominaisuudet internet-maksamiseen.
Pankit - luottokorttiyhtiötPankit ovat onnistuneet tuotteiden lanseerauksessa hyvin verrattuna luottokorttiyhtiöihin. Pankit ovat toistaiseksi tarjonneet palveluja kansallisella tasolla, ja tämä on mahdollistanut palvelujen rajaamisen ja nopean toteutuksen mm. lainsäädännön yksinkertaisuuden ansiosta. Luottokorttiyhtiöt ovat jo lähtökohdiltaan toimineet hyvin kansainvälisesti ja tästä syystä mm. lainsäädäntöerot ovat vaikeuttaneet uusien palvelujen kehittämistä maailmanlaajuisille maksuliikennemarkkinoille.
KehitysYleisten standardien puute ja se, ettei jo olemassa olevia standardeja vielä laajasti käytetä, on yksi seuraavista kehityksen haasteista. Standardoinnin puute aiheuttaa verkkokauppiaille ongelmia päättää, mitä maksutapoja kauppias hyväksyy ja mitä ei.Toistaiseksi suuret pankit ja luottokorttiyritykset ovat laajan asiakaskuntansa turvin kehittäneet omia standardeja. Mitä ilmeisimmin suurimpien yhtiöiden standardit saavuttavat de facto -aseman, mikäli standardeista tulee avoimia. Standardointi tulee vaikuttamaan myös maksamisen helppouteen ja joustavuuteen.
Copyright 2000 Timo Mattila, Eero Huvio, Kari Heikkilä |