TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus
Etusivu Sähköinen maksaminen Johdanto Menetelmät Hyödyt ja ongelmat Nykyiset maksutavat ja palvelut Mobiili maksaminen Esimerkkejä Sähköinen identiteetti Johdanto Identiteetin varmistaminen Henkilön tunnistaminen Hyödyt ja ongelmat Lähdeluettelo |
Case - Merita SoloSolo käsittää monipuolisesti kaikki pankkipalvelut, mutta tässä keskitymme ainoastaan Solo Internet -palveluihin. Tosin lähes kaikki pankkipalvelut ovat niin ikään saatavilla internetissä www-selaimella.Internet-palvelujen käyttö vaatii, että käyttäjä tekee sopimuksen Merita-pankin kanssa. Solo-palvelussa käyttäjä tunnistetaan käyttäjätunnuksella ja vaihtuvilla kertakäyttösalasanoilla. Kaikki liikenne selaimen ja pankin www-palvelimen välillä on salattua. Salaus on toteutettu SSL-tekniikalla käyttäen 40-bittistä salausavainta. Tämä on yleinen käytäntö myös muiden suomalaisten pankkien toteuttamissa internet-pankeissa. Internet toimii nykyisin yleisenä siirtotienä monille pankkipalveluille. Aikaisemmin käytettiin pankkikohtaisia tietokoneohjelmia, jotka hoitivat tiedonsiirron yleensä modeemiyhteydellä. Laskujen maksu, erilaiset konekieliset tapahtumaluettelot ja myös maksupäätepalvelut toimivat nykyisin internetin yli. Solo Internet -palvelut on otettu käyttöön myös Ruotsissa, ja lähitulevaisuudessa ne tullaan ottamaan käyttöön myös Tanskassa pankkifuusioiden seurauksena.
Case - Visa WalletVisa Wallet ohjelman ominaisuuksiin kuuluu
Case - Rukakeskus - Sonera - LuottokuntaSonera julkaisi 20.3.2000 testaavansa Luottokunnan kanssa luottokortilla maksamista matkapuhelimella. Maksutavan nimi on Sonera GSM Mobiilimaksu. Ensimmäinen tuote, jonka kyseisellä maksutavalla voi ostaa, on Ruka-laskettelukeskuksen hissilippu. Teknisesti Sonera GSM Mobiilimaksu on toteutettu tekstiviesti-tekniikalla (SMS). Palvelun käyttö vaatii kauppiaan ja asiakkaan rekisteröitymisen palvelun käyttäjäksi.Käyttäjien kannalta palvelu on tehty helpoksi. Asiakkaan ei tarvitse maksun yhteydessä esim. näppäillä korttitietojaan, koska tunnistaminen hoidetaan SMS-tekniikalla ja tekstiviestinä välittyvällä salasanalla. Kauppiaan työtä vähentää tietojärjestelmien integrointi, jolloin korttitietojen käsittely on entistä vaivattomampaa.
Copyright 2000 Timo Mattila, Eero Huvio, Kari Heikkilä |