Siirtyykö puhelinliikenne Internettiin?
Quality of Service
Määritelmä
Kansainvälinen teleliikenneliitto ITU
määrittelee Quality of Servicen standardissa ITU-T E.800. Quality of Service,
lyhyemmin QoS on kaikkien telepalvelun laatuparametrien summa, jotka vaikuttvat
käyttäjän subjektiiviseen tyytyväisyyteen telepalvelua kohtaan.
QoS
rakentuu siis palvelun laatuparametreista ja käytännössä QoS:n merkitys on
asiakkaan tarpeiden tyydyttämistä palvelun käytössä. Puhuttaessa
internetsovelluksesta, tässä tapauksessa puhelinsovelluksesta, täytyy verkon
kaikkien osien, tasojen sekä itse sovelluksen laadun on oltava
riittävä,
jotta käyttäjä kokisi subjektiivisesti palvelun laadun hänen tarpeilleen ja
odotuksilleen riittäväksi.
Termiä Quality of Service käytetään usein vain teknisessä mielessä merkitsemään palvelun verkkoparametreja kuten viive ja häviö ja käyttäjän kokema subjektiivinen puoli asiasta jätetään huomiotta. Tekninen QoS on luonnollisesti lähtökohta palvelun toiminnalle ja teknisesti epävarmasti toimiva palvelu ei koskaan vastaa käyttäjän odotuksia.
QoS:n osatekijät (ITU-T E.800)
Serveability, toisin sanoen tekninen QoS. Tähän osatekijään kuuluu läheisesti palvelun saatavuus, säilyvyys sekä laadun säilyminen.
Support. QoS-palvelulla pitää olla myös tukipalvelut.
Operability, Palvelun käytettävyys. Palvelun käytettävyys riippuu pääasiassa sovelluksesta, jolla palvelua käytetään.
Security, turvallisuus. Palvelua suojataan luvattomilta monitoroinneilta ja väärinkäytöksiltä.
ETSI on myös määritellyt vastaavanlaiset osatekijät QoS:lle, jotka on jaettu usempaan luokkaan ETSIn parametiren ollessa hieman yksityiskohtaisempia.
ETSIn näkökulma QoS:een
Kuva: Ranta-Aho, Merja: Kurssin S-72.040 Luentomateriaali
|