Ongelmat
Ongelmat ja ratkaisut
Jos ei
oteta teknologisia ongelmia huomioon ( joita niitäkin on), voidaan huomata
suurimmat esteet VoIP:n edistymiselle. Esteet johtuvat normaalista
kuluttajakäyttäytymisestä, joka nykyteknologian aikakaudella helposti jätetään
huomioitta.
Onkin
kysyttävä antaako nettipuhelin mitään parempaa aikaisempiin puhelimiin
verrattuna. Suurimpia houkutuksia ovat luonnollisesti olleet halvempi hinta
ulkomaanpuheluissa ja kaukopuheluissa (varsinkin jos taloudessa on jo valmiiksi
tietokone), sekä yrityksille hyvät on-line konferenssimahdollisuudet.
Jos
koko puhelinliikenne aiottaisiin siirtää Internettiin täytyisi päätelaitteiden
yksinkertaistua normaalin puhelimen tasolle ja hintojen madaltua
huomattavasti. Suurin osa suomalaisista
on jo varsin tyytyväisiä nykyiseen puhelimeensa, eikä näe mitään syytä vaihtaa
kalliimpaan ja hankalampaan malliin. Koko ajan kasvava painostus
puhelinyhtiöitä kohtaan hintojen alentamiseksi voi tuoda mukanaan muutoksia
yhtiöiden hintapolitiikkaan ja alentaa VoIP yleistymistä entisestään.
Puhelinliikenteen
siirtämisessä internettiin on muutamia perustavanlaatuisia teknisiä ongelmia,
joista suurin osa liittyy nykyiseen
verkkoteknologiaan. Suurimmat ongelmat syntyvät nykyisen TCP/IP protokollan
alkuperäisestä suunnittelusta. Kun Internet alkujaan luotiin tarkoituksena oli
tehdä virheille ja tietopakettien katoamiselle sietokykyinen siirtojärjestelmä,
jonka suurimpana tavoitteena ei ollut nopeus vaan varmuus.
IP-protokolla
suuniteltiin alkujaan ei-reaaliaikaiselle tiedonlähetykselle eikä se voi taata
pieniviiveisiä yhteyksiä. Vaikka IP-protokolla ei itsessään tue reaaliaikaista
tiedonsiirtoa, on sille kehitetty useita asiaa parantavia sovelluksia kuten
esim. RTP ja RSVP.
Ratkaisuksi
ongelmiin on esitetty VoIP:n priorisointia muihin IP-paketteihin nähden.
Tälläinen palvelu on mahdollista toteuttaa IP-pakettiin tallennettavalla
ToS-numerolla (Type of Service 0-7). Tällä tavoin käyttäjälle tulee laadukkaampaa palvelua kuin muille
normaaleille WWW-sivun selaajille, mutta tämä ei kuitenkaan vielä takaa
laadukasta puhelinliikennettä!
RSVP:n
avulla asiakas varaa tarvittavan kaistanleveyden toiminnolleen ja verkko
huolehtii siitä, että toiminolle varataan tarpeeksi kapasiteettia, jotta
palvelu toimii sujuvasti. Protokolla tarkistaa verkon mahdollisuudet ja kertoo
onko pyyntö mahdollista toteuttaa.
Viiveiden
pääasialliset tuottajat ovat puskuroinnissa, reitittimien prosessoinnissa ja
lähetyksessä. Yksi tärkeimmistä reitittimien ominaisuuksista on se, että ne
"pudottavat" lähetettyjä paketteja ylikuormituksen aikana. Pakettien
puskurointi on kuitenkin pakollista, koska puheessa on tärkeää saavuttaa
mahdollisimman pätkimätön yhteys. Jos paketteja katoaa, ei niitä voi pyytää
uudelleen lähettäjäkoneelta, koska tämä kasvattaisi viiveen huomattavan
suureksi. Internet yhteyksissä on
mahdollista havaita jopa 10% pakettihukkaa, joka ilmenee vastaanottajalle
katkonaisena puheena.
Kun
nämä ja turvallisuuteen, laskutukseen ja yhteensopivuuteen liittyvät ongelmat
saadaan ratkaistua voidaan Internet ottaa käyttöön maailmanlaajuisen VoIP:n
kanavana.
Tulevaisuus
Nykyisellään VoIP:n suurin käyttötarkoitus on
koti- ja ulkomaanpuheluiden kalliiden maksujen kiertäminen. On kuitenkin
ennustettavissa, että jos VoIP yleistyy myös puhelinmaksut tulevat alas niiden
saadessa vihdoinkin varteenotettavan kilpailijan. Jotta VoIP yleistyisi
täytyisi sen ongelmat saada kunnolla hallintaan. Ratkaisuna tähän voi nähdä
yhden yleisen standardin yleistymisen. Tällä hetkellä paras vaihtoehto tuntuisi
olevan ITU:n H.323, johon suuri osa
yrityksistä onkin siirtymässä. Laitteistoa on vielä tällä hetkellä rajoitettu
valikoima mutta, tilanne on parantumaan päin.
Voidaan
olettaa, että tulevaisuudessa IP-puhelinten käyttöliittymät tulevat osaksi
suurempaa multimediakokonaisuutta, jonka kautta voidaan käsitellä kaikkia
median muotoja. On kuitenkin melko varmaa, että ainakaan lähiaikoina IP-puhelin
ei tule korvaamaan täysin normaalia piirikytkentäistä puhelinta, vaan
enemmänkin antaan lisäpalveluiten ja helpotuksia niiden tarvitsijoille.
Varsinkin yritykset tulevat hyödyntämään tulevaisuudessa VoIP tekniikkaa
sisäisissä puheluissa, ulkomaanpuheluiden halpenemisessa ja konferensseissa.
Liikkuvuutta saadaan luultavasti parannettua tekemällä rajapinta UMTS/GPRS
verkkojen hyödyntämiseen.
|