Nettiruokakauppa
Johdanto
Kenelle
vs. tavallinen kauppa
Palvelun testaus
Markkinointi
Tulevaisuus
Nettiruokakauppoja
Teksti:
Aleksi Ailasmaa
Teemu Hares
HTML:
Jukka Talvitie
|
Johdanto
Sähköinen kaupankäynti on vahvassa kasvussa. Internet on tuonut yrityksille
paljon uusia mahdollisuuksia kehittää palveluitaan ja luoda uusia palveluita,
ainoastaan mielikuvitus on ollut rajana uusille ideoille.
Verkon kautta voi jo tehdä monenlaisia ostoksia, jopa ruokaa voi ostaa
Internetin kautta. Seuraavassa onkin selvitetty nettiruokakauppoja ja
niiden toimintaa pääkaupunkiseudulla, lisäksi on myös lista löytämistämme
nettiruokakaupoista suomessa. Nettiruokakaupaksi luokittelimme sellaisen
kaupan, joka toimittaa ostokset asiakkaalle. Sellaisia kauppoja emme hyväksyneet
joukkoon, jotka toimittavat postitse ruokatavaraa.
Tarkoituksena on siis vertailla tavallisten ruokakauppojen kaltaisia
internetissä toimivia ruokakauppoja. Tällainen jako oli pakko tehdä jo
senkin vuoksi, että ruokakaupan määritteleminen olisi ollut muuten hankalaa.
Verkossa kun on kauppoja jos jonkinlaisia ja kaikenlaista tavaraa myynnissä,
lisäksi muissa maissa toimivat kaupat putosivat tällä tavalla pois vertailusta.
Suomessa on sen verran monta nettiruokakauppaa, jotka kaikki tuntuvat
toimivan hieman eri tavalla (käyttö & palvelut), että keskityimme pääkaupunkiseudulle
toimittaviin kauppoihin.
Nettiruokakauppojen toteutus
Nettiruokakaupan toteutus voi olla melko yksinkertainen. Ei vaadita muuta
kuin lista myytävistä tuotteista ja mahdollisuus lähettää oma ostoslista
nimellä ja osoitteella varustettuna nettikauppaan. Nettiruokakaupoihin
ei ole pakko edes rekisteröityä (esimerkiksi Ruokavarasto), rekisteröitymisellä
ainoastaan pyritään vähentämään tilaamisen väärinkäyttöä. Toisin sanoen
rekisteröityminen parantaa oikeusturvaa. Jos rekisteröitymistä ei vaadita,
niin silloin vaaditaan ostosten maksaminen tilausvaiheessa jollakin maksupalvelulla.
Kauppojen tilausjärjestelmät toimivat oikeastaan kaikki pohjimmiltaan
melko samalla tavalla. Nettiruokakauppojen sivut on rakennettu samalla
tavalla kuin TKK:n wwwtopi, tuoteryhmät ovat omien linkkiensä takana ja
tuoteryhmän sivulta voi valita klikkaamalla haluamansa tuotteet. Tuotteiden
määrä tai paino syötetään tuotteen valinnan yhteydessä.
Missä onnistuu
Onnistuu lähes koko pääkaupunkiseudulla sekä suurimpien kaupunkien ympäristöissä.
Työryhmä keskittyi pääkaupunkiseudun palveluntarjoajiin.
Kenelle erityisesti
Nettiruokakaupat sopivat erityisen hyvin liikuntarajoitteisille ja heikkokuntoisille.
Muita sopivia kohderyhmiä ovat vanhukset, kiireiset taloudet sekä esim.
suurperheet. Ainoastaan tietokone ja verkkoyhteys ovat vaatimuksena palvelun
käyttämiselle.
Valinnanvapaus
Verrattuna tavalliseen lähikauppaan, saa verkosta tilattua huomattavasti
laajemmasta valikoimasta tuotteita. Ruokatarvikkeita sai tilattua pakastefasaanista
espressokahviin ja linsseihin. Tavallisia tuotteita kuten leivät ja maitotuotteet
löytyi mm keliakikoille ja laktoosi-intolerikoille.
Markkinointi
Internetissä toimivan kaupan on mainostettava erittäin voimakkaasti, jotta
ihmiset alkaisivat käyttää kauppaa. Markkinointi on osattava kohdistaa oikeille
ihmisille. Ihmiset on saatava kokeilemaan nettiruokakauppaa ja luottaamaan
siihen että tavarat saa verkonkin kautta yhtä luotettavasti kuin itse kaupasta
ostamalla. Ihmisten on myös luotettava toimitettavan tavaran laatuun. Ainakaan
työryhmän silmiin ei ole sattunut juurikaan nettiruokakauppojen mainoksia,
paitsi internetissä. Hyvää ja toimivaa palvelua saattaisi kannattaa markkinoida
laajemmin.
Kohderyhmä
Jos oletetaan että nettiruokakauppojen suurin käyttäjäryhmä tai kohderyhmä
olisi vanhukset ja liikuntarajoitteiset, tulisi se ottaa huomioon markkinoinnissa.
Internet ei valtavasta kasvustaan huolimatta ole lyönyt läpi vanhemmilla
ikäpolvilla, näiden tietoisuuteen mahdollisuus helpommasta kaupassakäynnistä
olisi saatava. Oletus tulevaisuuden yhä useammista internet-yhteyksistä
antaa myös uusille mahdollisille asiakkaille tilaisuuden käyttää nettiruokakauppojen
palveluja.
Tulevaisuus
Todennäköisesti teknologian kehittyessä, tietoturvan parantuessa ja internetin
yleistyessä kasvavat myös nettikauppojen asiakasmäärät. Tämä tuo myös
tilaa uusille yrityksille ja lisää kilpailua. Tällä hetkellä markkinoilla
olevien yritysten tulisikin kasvattaa tunnettuvuuttaan, jotta nämä saisivat
etulyöntiaseman tulevaisuutta ajatellen. Työryhmä ei testattuaan palvelua
näe mitään esteitä miksi nettiruokakauppojen suosio ei kasvaisi valtavasti.
|