TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus

Nettiruokakaupat




Nettiruokakauppa

Johdanto
Kenelle
vs. tavallinen kauppa
Palvelun testaus
Markkinointi
Tulevaisuus
Nettiruokakauppoja


Teksti:
Aleksi Ailasmaa

Teemu Hares

HTML:
Jukka Talvitie

 

Johdanto

Sähköinen kaupankäynti on vahvassa kasvussa. Internet on tuonut yrityksille paljon uusia mahdollisuuksia kehittää palveluitaan ja luoda uusia palveluita, ainoastaan mielikuvitus on ollut rajana uusille ideoille.

Verkon kautta voi jo tehdä monenlaisia ostoksia, jopa ruokaa voi ostaa Internetin kautta. Seuraavassa onkin selvitetty nettiruokakauppoja ja niiden toimintaa pääkaupunkiseudulla, lisäksi on myös lista löytämistämme nettiruokakaupoista suomessa. Nettiruokakaupaksi luokittelimme sellaisen kaupan, joka toimittaa ostokset asiakkaalle. Sellaisia kauppoja emme hyväksyneet joukkoon, jotka toimittavat postitse ruokatavaraa.

Tarkoituksena on siis vertailla tavallisten ruokakauppojen kaltaisia internetissä toimivia ruokakauppoja. Tällainen jako oli pakko tehdä jo senkin vuoksi, että ruokakaupan määritteleminen olisi ollut muuten hankalaa. Verkossa kun on kauppoja jos jonkinlaisia ja kaikenlaista tavaraa myynnissä, lisäksi muissa maissa toimivat kaupat putosivat tällä tavalla pois vertailusta. Suomessa on sen verran monta nettiruokakauppaa, jotka kaikki tuntuvat toimivan hieman eri tavalla (käyttö & palvelut), että keskityimme pääkaupunkiseudulle toimittaviin kauppoihin.


Nettiruokakauppojen toteutus

Nettiruokakaupan toteutus voi olla melko yksinkertainen. Ei vaadita muuta kuin lista myytävistä tuotteista ja mahdollisuus lähettää oma ostoslista nimellä ja osoitteella varustettuna nettikauppaan. Nettiruokakaupoihin ei ole pakko edes rekisteröityä (esimerkiksi Ruokavarasto), rekisteröitymisellä ainoastaan pyritään vähentämään tilaamisen väärinkäyttöä. Toisin sanoen rekisteröityminen parantaa oikeusturvaa. Jos rekisteröitymistä ei vaadita, niin silloin vaaditaan ostosten maksaminen tilausvaiheessa jollakin maksupalvelulla.

Kauppojen tilausjärjestelmät toimivat oikeastaan kaikki pohjimmiltaan melko samalla tavalla. Nettiruokakauppojen sivut on rakennettu samalla tavalla kuin TKK:n wwwtopi, tuoteryhmät ovat omien linkkiensä takana ja tuoteryhmän sivulta voi valita klikkaamalla haluamansa tuotteet. Tuotteiden määrä tai paino syötetään tuotteen valinnan yhteydessä.


Missä onnistuu

Onnistuu lähes koko pääkaupunkiseudulla sekä suurimpien kaupunkien ympäristöissä. Työryhmä keskittyi pääkaupunkiseudun palveluntarjoajiin.


Kenelle erityisesti

Nettiruokakaupat sopivat erityisen hyvin liikuntarajoitteisille ja heikkokuntoisille. Muita sopivia kohderyhmiä ovat vanhukset, kiireiset taloudet sekä esim. suurperheet. Ainoastaan tietokone ja verkkoyhteys ovat vaatimuksena palvelun käyttämiselle.


Valinnanvapaus

Verrattuna tavalliseen lähikauppaan, saa verkosta tilattua huomattavasti laajemmasta valikoimasta tuotteita. Ruokatarvikkeita sai tilattua pakastefasaanista espressokahviin ja linsseihin. Tavallisia tuotteita kuten leivät ja maitotuotteet löytyi mm keliakikoille ja laktoosi-intolerikoille.


Markkinointi

Internetissä toimivan kaupan on mainostettava erittäin voimakkaasti, jotta ihmiset alkaisivat käyttää kauppaa. Markkinointi on osattava kohdistaa oikeille ihmisille. Ihmiset on saatava kokeilemaan nettiruokakauppaa ja luottaamaan siihen että tavarat saa verkonkin kautta yhtä luotettavasti kuin itse kaupasta ostamalla. Ihmisten on myös luotettava toimitettavan tavaran laatuun. Ainakaan työryhmän silmiin ei ole sattunut juurikaan nettiruokakauppojen mainoksia, paitsi internetissä. Hyvää ja toimivaa palvelua saattaisi kannattaa markkinoida laajemmin.


Kohderyhmä

Jos oletetaan että nettiruokakauppojen suurin käyttäjäryhmä tai kohderyhmä olisi vanhukset ja liikuntarajoitteiset, tulisi se ottaa huomioon markkinoinnissa. Internet ei valtavasta kasvustaan huolimatta ole lyönyt läpi vanhemmilla ikäpolvilla, näiden tietoisuuteen mahdollisuus helpommasta kaupassakäynnistä olisi saatava. Oletus tulevaisuuden yhä useammista internet-yhteyksistä antaa myös uusille mahdollisille asiakkaille tilaisuuden käyttää nettiruokakauppojen palveluja.


Tulevaisuus

Todennäköisesti teknologian kehittyessä, tietoturvan parantuessa ja internetin yleistyessä kasvavat myös nettikauppojen asiakasmäärät. Tämä tuo myös tilaa uusille yrityksille ja lisää kilpailua. Tällä hetkellä markkinoilla olevien yritysten tulisikin kasvattaa tunnettuvuuttaan, jotta nämä saisivat etulyöntiaseman tulevaisuutta ajatellen. Työryhmä ei testattuaan palvelua näe mitään esteitä miksi nettiruokakauppojen suosio ei kasvaisi valtavasti.

 



Tietoverkkolaboratorio on nyt osa Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitosta. Tällä sivulla oleva tieto voi olla vanhentunutta.

Kurssien ajantasainen tieto on MyCourses-palvelussa.

Tämä sivu on tehty oppilaiden harjoitustyönä. Tietoverkkolaboratorio ei vastaa sivun oikeellisuudesta, ajantasaisuudesta tai ylläpidosta. Vakavissa tapauksissa yhteyshenkilöinä toimivat ja Webmaster.
Sivua on viimeksi päivitetty 16.10.1999 13:29.
URI: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s99/htyo/22/index.shtml
[ TKK > Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto > Tietoverkkolaboratorio > Opetus ]