Kaupalliset seikat

MP3:n taustaa

Musiikkiteollisuus on kautta aikain käärinyt hyvät rahat vallankumouksellisiin aatteisiin liittyvien laulujen avulla, mutta se itse ei ole vielä missään vaiheessa joutunut minkäänlaisen vallankumouksen uhriksi. Liiketoiminnan rakenne on pääpiirteissään täsmälleen sama kuin mitä se oli vuosisadan alussa. Liiketoiminta perustuu edelleen muusikoiden, jakelujärjestelmän ja jälleenmyyjien muodostaman koneiston toimintaan. Tähän päivään asti levy-yhtiöt ovat olleet valtavissa mittasuhteissa toimivia, ylikansallisia jättiyrityksiä, joiden pyytämät hinnat musiikkia himoitsevien kuluttajien on ollut pakko maksaa.

shoutcast.com
Internet pursuaa MP3 -aiheisia saitteja, joilta surffailija voi imuroida playereita, MP3-tiedostoja, encodereita yms.
Kuva MP3-nettiradiopalvelusta Shoutcast.com

Nyt status quo on kuitenkin murtumassa. Artisteilla, heidän managereillaan ja heidän lakimiehillään on ase, jota käyttää jättiyhtiöitä vastaan. Tämä ase on MP3, ja Internet on sille kuin mittatilaustyönä tehty jakelukanava. Nyt kuka tahansa, jonka tietokoneesta löytyy CD-ROM-asema ja Internet-yhteys, pystyy tallentamaan CD-levyn sisältämän musiikin omalle koneelleen ja levittämään sitä Internetin kautta MP3-muodossa. Tämän kehityksen myötä jättiyhtiöt ovat joutuneet todelliseen liemeen. Kuka haluaa ostaa yhtään mitään, jos joku toinen jakaa samaa tuotetta ilmaiseksi?

Mutta mistä koko murros sai alkunsa? Ironista kyllä, levy-yhtiöistä itsestään. 1980-luvun alusta asti levy-yhtiöt ovat julistaneet c-kasettien ja vinyylilevyjen vanhanaikaisuutta ja uuden, mullistavan CD-teknologian ylivertaisuutta. Mainoskampanjoilla ihmiset on saatu päivittämään levykokoelmansa CD-muotoon, ja levy-yhtiöt ovat käärineet huikeat voitot. Kun MP3-koodi kehitettiin, CD-tekniikka kääntyi kuitenkin itseään vastaan. Yhä useammat kuluttajat alkoivat nimittäin siirtää musiikkia ensin CD-levyiltä tietokoneelleen ja sitten levittää sitä MP3-muodossa Internetissä.

MP3:n synty

MP3 kehitettiin saksalaisessa tutkimuslaitoksessa 1990-luvun alussa. Alun perin tarkoitus oli vain pienentää interaktiivisille CD-levyille pakattavan musiikin vaatimaa tilaa, ja siinä onnistuttiinkin. MP3-koodin ja sen avuksi kehitetyn teknologian avulla äänitiedostot voidaan pakata tilaan, joka on vain kymmenesosa totutusta. Varsin pian koodin kuitenkin nappasivat käyttöönsä hakkerit, jotka alkoivat käyttää sitä lähettääkseen musiikkitiedostoja paikasta toiseen Internetissä. MP3 alkoi elää omaa elämäänsä muun muassa yliopistojen asuntoloissa. Sittemmin MP3:t ovatkin levinneet lähes jokaiseen kotiin, jossa on tietokone. Kukaan ei tiedä, kuinka laajalle MP3 on tällä hetkellä levinnyt, mutta on arvioitu, että suosituimmat MP3-biisit löytävät viikossa tiensä satoihintuhansiin tietokoneisiin.

Artistien näkökulma

Artistit eivät suhtaudu MP3-kulttuuriin yhtä jyrkästi kuin levy-yhtiöt. Suurin osa yhtyeistä on ansassa pitkäaikaisten sopimustensa kanssa, moni suurimmista tähdistä mukaan lukien, jolloin he saavat itselleen vain murto-osan levy-yhtiölleen ansaitsemista rahoista. Ja tämä koskee paitsi levymyyntiä, myös konserttilippuja, t-paitoja ja muita oheistuotteita. Onkin arvioitu, että vain suurimmat tähdet saavat suurimman osan tuloistaan levymyynnistä; kaikilla muilla artisteilla varsinainen tuotto kertyy oheistuotebisneksestä.

Jos nettikampanja auttaa jotakin bändiä myymään oheistuotteita, sen onkin ehkä järkevämpää jakaa levyjä ilmaiseksi kuin myydä muutama tuhat levyä. Mitä laajemmalle heidän musiikkinsa leviää, sitä vankemmaksi käy heidän kuulija- ja fanikuntansa. Tästä seuraa, että he saavat levymyynnissä menettämänsä rahat korkojen kera takaisin oheistuotemyynnistä. Tämä selittää, miksi niin harvat artistit hyökkäävät MP3-kulttuuria vastaan. Voidaan myös katsoa, että verkkokaupan yleistyminen kulkee samaa tahtia MP3-vallankumouksen kanssa. Verkkokaupan yleistymisen ja MP3-tekniikan myötä artistit pääsevätkin todella vahvaan asemaan.

MP3-liiketoiminnan volyymi kasvaa jatkuvasti
 

Viime vuosina MP3-liiketoiminta on saanut huimat mittasuhteet. Kaapelitv-jätti Cox Enterprises sijoitti 45 miljoonaa dollaria saadakseen 10 prosentin osakekannan MP3.com-yhtiöstä, joka pyörittää Internetin suurinta MP3-saittia. America Online käytti puolestaan 400 miljoona dollaria ostaakseen Internet-radiotoimintaa harjoittavan Spinner.comin ja Nullsoftin, joka valmistaa useimpien MP3-käyttäjien käyttämää WinAmp-softaa.

Oikeussalissa levy-yhtiöt kärsivät kirvelevän tappion, kun kolmen tuomarin muodostama muutoksenhakutuomioistuin päätti, ettei Diamond Multimedian kannettava Rio-soitin, jolla voi muuttaa dataa äänimuotoon PC:ltä, riko tekijänoikeuslakeja. Vastaavia soittimia onkin tulossa joulumarkkinoille ainakin kymmeneltä yritykseltä

Esimerkkejä

Beastie Boys on käyttänyt hyväkseen uutta tekniikkaa kenties enemmän kuin mikään muu yhtye. Heidän Web-sivustonsa on täynnä audio- ja videopätkiä keikoilta, interaktiivisia pelejä sekä erilaisia chat-huoneita. Beastie Boys myös pyörittää laajaa verkkokauppaa sivustonsa kautta ja on perustanut postituslistan, jota käytetään jatkuvasti yhtyeeseen liittyvistä tapahtumista tiedottamiseen. Beastie Boys onkin saanut paljon kiitosta tavastaan tehdä asioita ja MP3-tekniikan kekseliäästä hyödyntämisestä. Varsinkin bändin kotisivullaan jakelemat livebiisit, joita ei saa mistään muualta, ovat suosittuja. Jos musiikin kerran saa esille halvalla ja helposti, miksi jättää mahdollisuus käyttämättä?

[pääsivu] [MP3:n tekniikka] [musiikkiteollisuus]
[laillisuus ja moraali] [tulevaisuus] [sanastoa] [referenssit]


Tästä sivusta vastaavat:
Otto Korkalo
Anssi Keskinen
Anssi Hoikkanen