TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus

Alkuun

[Nokia 5110]
[Nokia 6110]
[Nokia 8810]

[Koulu]
[Opiskelu]
[Pomot]
[Työ]
[Vapaa-aika]

[Lähdeluettelo]
[Tekijät]

Kännykät tulevat kouluun

Kännyköiden käytön lisääntyessä niiden käyttö leviää myös kokonaan uusiin ryhmiin. Kouluikäiset on yksi sellainen ryhmä, jossa lyhyessä ajassa kännyköiden määrässä on tapahtunut räjähdys. Lukiolaisilla kännykkä on itsestäänselvyys, yläasteella sellainen pitää olla jos haluaa olla suosittu ja ala-asteellakaan kännykät eivät enää ole harvinaisia.

Nuorten kännykän käytöstä on tekeillä tutkimus, joka valmistuu vuoden 1999 alkupuolella. Jo nyt tutkimuksesta on annettu joitain ennakkotietoja. Tutkimuksen mukaan kännykkä on nuorille paljon muutakin kuin puhelin. Pojat pitävät puhelintaan näkyvillä, koska kännykkä on statusesine. Tytöt taas pitävät kännykkää mukanaan, mutta se on usein esimerkiksi laukussa. Nuoret käyttävät puhelimen ominaisuuksia hyväkseen ehkä laajemmin kuin muut käyttäjäryhmät. Tekstiviestit ovat olennainen osa nurten käänykkäkulttuuria ja vastaajia käytetään. [5] [6]

Jokin aika sitten osa kännykkävalmistajista antoi ymmärtää, että he toisivat markkinoille juuri lapsille ja nuorille suunnattuja malleja. Tällaisia ei kuitenkaan ainakaan massamarkkinoille ole tullut. Syynä tähän on se, että valmistajat ovat huomanneet, että nuoret vaativat puhelimelta ehkä jopa enemmän ominaisuuksia kuin muut ryhmät. Puhelimen pitää olla pieni, trendikäs ja uusi. Tekstiviestit ovat välttämättömyys, mutta kunnon kännykässä pitää olla myös vaihdettavat värikuoret ja muutama peli. Nuorten suosikkipuhelin Suomessa onkin Nokian 5110. Siinä on riittävästi ominaisuuksia ja se on vielä kaiken lisäksi riittävän halpa. 5110:n markkinoille tullessa sitä mainostettiin helppokäyttöisenä ja yksinkertaisena puhelimena, mutta nyt tällaista ilmoittelua ei juurikaan ole. Tähän saattaisi olla syynä juuri se, että nuoret saattaisivat ruveta vierastamaan puhelinta, jota mainostetaan "mummopuhelimena". Aivan kaikki yritykset eivät ajattele samalla tavalla. Sonera merkkinoi Matkaviestissään nuorisolle Ringoa. Sääliksi käy niitä nuoria, joiden vanhemmat ostavat lahjaksi Ringon, jota ei kehtaa näyttää koululla ja jolla ei voi edes lähettää tekstiviestejä.

Kännyköiden nopea tulo koululle aiheuttaa myös ongelmia. Opettajat eivät kulje teknologian käytössä eturintamassa eivätkä he ehkä aina edes ymmärrä mistä ilmiössä on kyse. Tämän osoittaa se, että oppilaat hieman naureskelevat opettajien tietämättömyydelle. Esimerkkeinä ovat esimerkiksi opettaja, joka ei tunnistanut GSM-puhelimen käytöstä johtuvaa äänihäiriötä, vaikka kaikki oppilaat tunnistivat äänen. Tai omakohtaiset kokemukset ylioppilaskirjoitusten kielten kuunteluiden karanteenista, johon opettajat antoivat ottaa mukaan kännyköitä. Opettajien pientä paniikkia kuvaa myös se, että useissa kouluissa on suunniteltu kännyköiden totaalista kieltämistä.

[Edellinen sivu] [Seuraava sivu]
Tekijät:
Mikko Vierula
Päivi Tähjä
Janne Peltonen


Tietoverkkolaboratorio on nyt osa Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitosta. Tällä sivulla oleva tieto voi olla vanhentunutta.

Kurssien ajantasainen tieto on MyCourses-palvelussa.

Tämä sivu on tehty oppilaiden harjoitustyönä. Tietoverkkolaboratorio ei vastaa sivun oikeellisuudesta, ajantasaisuudesta tai ylläpidosta. Vakavissa tapauksissa yhteyshenkilöinä toimivat ja Webmaster.
Sivua on viimeksi päivitetty 26.11.1998 17:57.
URI: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s98/htyo/46/koulu.shtml
[ TKK > Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto > Tietoverkkolaboratorio > Opetus ]