TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus
Oppimispäiväkirjoja oli mielenkiintoista ja opettavaista lukea, koska kirjoittajat eivät olleet tarpeettomasti arastelleet omien mielipiteidensä ilmaisemista. Hienoa! Oikeastaan kaikki opiskelijat olivat kiitettävän hyvin ymmärtäneet sen, että omia näkemyksiä saa ja kannattaa esittää, sillä loppujen lopuksi niistä on myös opetushenkilökunnalle kaikkein eniten hyötyä. Todennäköisesti oppimispäiväkirjaa tekemään oli myös valikoitunut keskimääräistä sanavalmiimpi joukko.
Oppimispäiväkirjojen (numero)arvostelu osoittautui assistentin näkökulmasta odotettua hankalammaksi. Päiväkirjat olivat hyvin erilaisia, mikä vaikeutti niiden keskinäistä vertailua (tai sai sen tuntumaan osin epärelevantilta.) Vertailukelpoisuutta olisi parantanut vain hyvin yksityiskohtainen etukäteisohjastus, mikä ei todennäköisesti olisi kuitenkaan ollut eduksi lopputuloksen kannalta. Antamalla tehtävänannossa enemmän vapautta pyrittiin siihen, että jokainen kurssilainen voisi tehdä omannäköisensä oppimispäiväkirjan, joka samalla kuvastaisi parhaiten hänen omaa oppimistaan.
Koska kurssin alussa oli kuitenkin kerrottu, että oppimispäiväkirjat arvostellaan numeroin kuten muutkin harjoitustyöt, ei tätä periaattetta muutettu enää kesken kurssia.
Alkuperäisissä arvostelu- ja samalla työohjeissa kerrottiin, että arvosteluun vaikuttaa työn
Lopullista arvosanajakoa tehtäessä tärkeimmäksi seikaksi oppimispäiväkirjoissa nousi eräänlainen (hieman vaikeasti kuvailtava) "monipuolinen kriittisyys" - toisin sanoen se, että opetusta ja oppimista tarkasteltiin monesta näkökulmasta, eikä päiväkirjamerkinnöissä kaihdettu ottamasta suoraan kantaa asioihin.
Muutamissa oppimispäiväkirjassa opetusta arvioitaessa keskityttiin mielestäni hieman kapeasti lähinnä opetushenkilökunnan esiintymistaitoon ja käytännönjärjestelyihin. Esiintymistaito vaikuttaa tietenkin suuresti asian perillemenoon ja sen vuoksi ansaitseekin huomiota, mutta plussaa sai siitä, että näki oppimisprosessissa myös muita puolia. (Tällaisia olivat esimerkiksi opetettavan asian liittyminen muihin asioihin / kursseihin, oma työskentelytapa, kurssin rakenne, esitietojen riittävyys.) Konkreettiset kehitysehdotukset tuntuivat tietysti opettajan näkökulmasta päiväkirjojen hyödyllisimmältä annilta.
Kaiken kaikkiaan oppimispäiväkirjojen lukeminen tuntui hyödylliseltä - varsinkin, kun useampi henkilö kommentoi samoja asioita vähän eri näkökulmasta. Tämä avasi silmiä näkemään sen, miten monella eri tavalla samaa asiaa voikaan opiskella (ja oppia). Oppimispäiväkirjoista saadut kokemukset varmasti helpottavat opetuksen suunnittelua sellaiseksi, että kurssit palvelisivat mahdollisimman monenlaisia (myös opiskelutyyliltään valtavirrasta tavalla tai toisella poikkeavia) opiskelijoita.
Kiitos kaikille oppimispäiväkirjan palauttaneille hyvästä työstä!
t. Kirsi
Tietoverkkolaboratorio on nyt osa Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitosta. Tällä sivulla oleva tieto voi olla vanhentunutta.
Kurssien ajantasainen tieto on MyCourses-palvelussa.
Tämän sivun sisällöstä vastaavat ja
Webmaster.
Sivua on viimeksi päivitetty 12.02.2001 13:58. URI: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s00/ohje/oppi_kommentit.shtml [ TKK > Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto > Tietoverkkolaboratorio > Opetus ] |
Kysy | Anna palautetta! |