TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus

S-38.119 Tietoverkkotekniikan seminaari (2 ov)

Kevät 2002


Arvosteluperusteet

Arvostelussa otetaan huomioon seuraavia asioita:

Suullinen esitys

Esityksessä on tärkeää selkeys, havainnollisuus, reippaus, kuulijakontakti, av-välineiden käyttö, puhetyyli, pukeutuminen jne. eli kaikkea mitä suullisessa esityksessä on tärkeää pitää mielessä. Kaikkea tällaista voidaan arvioida myös seminaarin suullisessa esityksessä.

Koska seminaarissa on kyseessä tekninen aihe, esitys on erityinen vaativa; kuulijan mielenkiinto on pidettävä yllä, vaikka oma aihe sisältäisi minkälaisia nippelitietoja. Perinteisen retoriikan keinoihin vitsinpoikaset mukaanlukien voi olla vaikea tukeutua. Anna kuulijakunnan keskittyä asiaan, älä ensisijaisesti muihin seikkoihin.
Suullista esitystäsi voit tukea mainiosti kalvoilla, jotka ovat kopioita tuote-esitteistä, hinnastoista, lehdistä ja kirjoista. Jos näissä esiintyy vieraskielisiä esitettävän asian kannalta merkityksellisiä termejä, on yksinomaan kohteliasta kääntää ne kuulijoille. Tässä kannattaa käyttää omaa tervettä harkintaa: telephonen suomenkielisen vastineen voi olettaa olevan kaikille tutun, mutta telephony voi jo olla vieraampi käsite!

Pisteet: 7 … 15

Kirjallinen esitys

Kirjalliseen esitykseen pätevät samat perusvaatimukset kuin suulliseenkin esitykseen: selkeys ja havainnollisuus.

Kuvat ovat tärkeä osa esitystä. Niitä on hyvä olla muutama, muttei liikaa. Kaikkia suullisen esityksen kuvia ei todellakaan tarvitse yrittää tunkea kirjalliseen esitykseen!

Kuvien täytyy olla itse tehtyjä jo senkin takia, että eri esiintyjien aiheisiin liittyvää valmista kuvamateriaalia voi olla saatavilla varsin eri laajuudessa.
Kuvien laadinnassa on hyvä ohje: ne eivät saa muistuttaa mitään julkaistua kuvaa, käytä siis mielikuvistustasi!

Kirjallisessa esityksessä on vielä seminaarin suullista esitystäkin tärkeämpää, että käytät asioista oikeita suomenkielisiä termejä. Kaikista ei ehkä sellaisia ole, mutta mikään ei estä sinua ehdottamasta sellaista! Esitykseesi kuuluvaan sanastoon merkitset toki, että termi on sinun ehdotuksesi käsitteelle, josta kurssikirja käyttää termiä xyz.

Kirjallisen esityksen tulee noudattaa annettua mallia.

Pisteet: 7 … 15

Opponointi

Opponentin on hyvä perehtyä materiaaliin hyvissä ajoin, joten esityksen olisi hyvä olla valmiina noin viikko ennen esitysajankohtaa. Opponentti esittää kysymyksiä esityksen aikana ja varsinkin sen jälkeen.

Myös muut kuulijat voivat esittää kysymyksiä tai esittää eriäviä mielipiteitä. Opponentin tehtävänä on pitää yllä keskustelua ja jakaa puheenvuoroja.

Pisteet: 2 … 4

Tiivistelmät

Jokainen tekee neljästä valitsemastaan luennosta n. sata sanaa käsittävän tiivistelmän. Tämä voidaan toteuttaa myös siten, että opiskelija itse keksii luennon aiheesta kysymyksen ja käsittelee sitä. Tiivistelmät tulee antaa kurssin vastaavalle opettajalle viimeistään luentoa seuraavana seminaarikertana.

Pisteet: 1 piste/tiivistelmä eli 4 pistettä

Läsnäolot

Läsnäolo on seminaarin kaltaisissa oppimistapahtumissa aina pakollista. Kurssin luentokertoja on kymmenen, joista vähennetään ne kerrat, jolloin opiskelija on ohjelmansuorittaja (kaksi kertaa). Jäljelle jää siis kahdeksan kertaa. Enintään kaksi kertaa voi olla poissa.

Pisteet: 6 … 8

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kokonaispisteet: 26 … 46



Tietoverkkolaboratorio on nyt osa Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitosta. Tällä sivulla oleva tieto voi olla vanhentunutta.

Kurssien ajantasainen tieto on MyCourses-palvelussa.

Tämän sivun sisällöstä vastaavat ja Webmaster.
Sivua on viimeksi päivitetty 27.02.2002 12:13.
URI: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38119/k02/arvostelu.shtml
[ TKK > Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto > Tietoverkkolaboratorio > Opetus ]
?Kysy =>Anna palautetta!