TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus

Kurssipalaute

Tällä sivulla näkyy perjantaina 10.12.1999 pidetyssä tentissä annettu kurssipalaute. Kuten palautteesta näkyy, monet mielipiteet ovat keskenään ristiriitaisia. Opetushenkilökunta kiittää joka tapauksessa palautteen antajia aktiivisuudesta; toivottavasti ensi vuonna onnistumme nykyistä(kin) paremmin.


Yleistä kurssista

Avartava kurssi minua kiinnostavista asioista.

Turhan paljon 38.105:n kertausta

Kurssissa paljon hyvää asiaa, mutta kokonaisuuden hahmottaminen on vaikeaa. Sillisalaattia. Harjoitystyöaiheet olivat mielestäni myös liikaa kurssin sivussa.

Ei lyhenteiden ulkoaopettelua, ne löytyvät kyllä luetteloista.

Kurssi oli syksyn mielenkiintoisin. Kokonaiskuvan hahmottaminen oli vaikeaa, kun jäi kertausluento väliin (ja esitietokurssi oli käymättä.) Painotettiin sopivasti teknillista ja yhteisk./taloud. näkökulmaa.

Hyvä, kun opetus on hajautettua eikä päällekkäistä optimointia => paremmin kattavaa opetusta (vaihtelua)

Oppimista esti se, etten käynyt luennoilla enkä ollut järin aktiivinen. En tiedä haluaisinko muuttaa mitään.

Hyvä peruskurssi -> nähty paljon vaivaa opetuksen laadun kehittämisessä -> ok, varsinkin tietojen ajantasaisuus ml. vierailijat sekä hyvää myös www-sivut.

Luennot

Pääsin niin harvoille luennoille, etten oikein voi luennoitsijaa arvioida. "Erikoisopiskelijoille olisi hyvä jos KAIKKI luentomatsku löytyisi WEBistä.

Vierailevat luennoitsijat hyvä asia: sai perspektiiviä myös eri yritysten asemasta tietoliikennemaailmassa.

Vierailijat olivat ihan jees, mutta ehkä hieman olisi voinut olla niitä vähemmän. Uusituvan pitämät luennot erinomaisia ja sisälsivät hyviä esimerkkejä.

Vierailevat "tähdet" hyvä homma.

Vierailijat olivat loistojuttu. Ei olis muuten tullu herättyä 8:ksi kouluun.

Kurssilla oli todella mielenkiintoisia vierailijoita. Loistavaa!

Vierailuluennot kurssin parasta antia.

Ei aamu-kahdeksalta, kiitos.

Vierailevat luennoitsijat todella laadukkaita. Hyvä sisältö.

Kiva idea tuoda oikeasta maailmasta luennoijia!

Erityisesti korostaisin "vierailevien tähtien" tärkeyttä, koska he toivat väriä luentoihin. Lisäksi vierailevien tähtien esitykset olivat opettavaisia ja korkeatasoisia.

Luennoilla käynti jäi luentojen ajankohdan vuoksi vähäiseksi.

Vierailijaluennot ovat hyvä asia.

Vierailijaluennot hyviä ja valaisevia.

Luennot olivat ehkä turhankin paljon irrallaan kirjan kappaleista. Ei sillä että kirja mikään täysin avartava esitys olisi ollut; jotkut luennot olivat aika mielenkiintoisia ja alasta hyvää tietoa antavia. Jotkut luennot olivatkin sitten niin turhia (Nokian UMTS-hype-huuhaa-ei faktan faktaa-luento), että motivaatio aamuherätyksiin laski reippaasti.

Tentti

Tentissä voitaisiin kysyä enemmän opetusmateriaalista (kirja) löytyviä asioita, koska luento-opetus ei välttämättä sovellu kaikille tai sitten olisi oltava materiaalia esim. prujut, joista voisi opiskella asiat, joita kirjassa ei ole. Tässä tentissä (10.12.1999) olivat tehtävät 2b, 3, 4 ja 5 sellaisia, joihin ei kirjasta löydy mitään. Toivoisin, että tämä otetaan huomioon esim. tehtävien pisteytyksessä.

Kerrassaan typerää laittaa tenttiin kysymys (5), joka vaatii tietyllä luennolla paikalla oloa.

Parempia (= helpompia) tenttejä.

Tenttiinlukuohje olisi voinut tulla hieman aikaisemmin.

Tentti oli huono. Eihän tällaiset kysymykset oikein mittaa osaamista.

Kirja & muu materiaali

Tykkäsin Uusituvan "Aapiskirjasta" samanlaista opusta voisi varmaan harkita myös tässä kurssissa.

Huomaan, että osaan yhtäkkiä asioita, joita en vielä kesällä tiennyt. Kurssilla oli kuitenkin koko ajan kalvava epätieto siitä, mitä pitäisi oppia. Kirjaahan ei tarvinnut avata ennen kuin tenttiin lukemiseen. Aloin oppia kirjasta jotain vasta 3. lukemisella.

Löytyisiköhän parempia oppikirjoja?

Mukavan helppotajuinen, mutta jonkinverran virheitä sekä saman asian lässytystä monessa paikassa.

Kirja on paikoin kammottavaa "swedish english":iä, ja sen asiasisältö on osittain vierasta Suomen olosuhteisiin (esim. WAP: "Wide Area Paging") "Tietoliikenneaapisen" kaltainen kurssin sisältöön sopiva, hyvin lokalisoitu kirja olisi tervetullut. Kurssimateriaalin pitäisi kattaa tenttialue paremmin (esim. telemarkkinalaista ei ole saatu tarpeeksi tietoa.

itseopiskelijalle kurssin materiaali oli kehnoa, kirja huonohko ja erillisiä prujuja ei ollut (vai oliko?). Mutta vierasluennot olisivat olleet kiinnostavia (jos olisin ollut paikalla).

Kirja on auttamattoman sekainen ja huonosti kirjoitettu.

Kirja oli aika outo, paljon tekstiä, vähän asiaa.

Oppikirja melko selkeä. Tosin osa kirjan ja tentin asioista ovat tuttuja jo Tietoliikennetekniikan perusteet -kurssilta.

Kurssikirja ei ole parhaimmasta päästä.

Harjoitustyö

Harjoitustyö olisi voinut olla laajempi; nykyisellään se jäi pintapuoliseksi. Myös näkökulman vaihtaminen kuluttajasta teollisuuskeskeisemmäksi tekisi harjoitustyölle hyvää.

Harjoitustyöt webissä = IIISO +, ne on mukavaa yleissivistävää luettevaa (ja helppoa)

Harkkatyön palautus oli hankalaa (miksi vain WinZip käy?) Olisi myös mukavaa jos kaikki harkkatyössä vaadittavat asiat kerrottaisiin yhdessä paikassa eikä vasta palautusohjeessa.

Harkkatyö oli mielenkiintoinen.

Harjoitustyö oli hyvä, samoin Telegalleria.

Harjoitustyö oli hyvä lisä, jonka avulla omaa osaamista voi syventää halutulla aihealueella.

Harkkatyö + XQ oikein mukavaa vaihtelua!

Harkkatyön tavoitteet jäi epäselväksi enkä kokenut sitä muutenkaan työmäärään nähden hyödylliseksi.

Laskuharjoitukset

Laskarit oli ehkä kaikkein konkreettisinta asiaa. Niitä tehdessä asioita tuli myös itse mietittyä. Oikeat vastaukset pitää saada esiin mahdollisimman pian palautuksen jälkeen.

Laskarit oli kyllä aika pettymys. Tuntui että kirjasta ei aina ollut oikein apua. Jos siis pitää olla jotain matikkaa tällä kurssilla, niin sen voisi laittaa vaikka prujuun. Liikenneteoria sucks!

Laskuharjoitukset voisi tuoda vähän lähemmäs tenttiä.

Mika Ilvesmäki ei ollut mikään teekkarin ystävä laskareissa. Ainakin kerran melkein suuttui, kun joku kysyi selvennystä johonkin tehtävään.

Mika Ilvesmäen asenteessa opettamiseen / oppilaisiin on aika reilusti parantamisen varaa. Hänen tekemä materiaali oli kyllä hyvin tehty.

Laskuharjoitukset olivat turhan irrallisia muusta kurssista.

Laskarit liian irrallisia, en kokenut juuri hyödyllisiksi.

Laskarit olivat uskomattoman kankeat! Jos ei saada kuin yksi aika viikossa, niin eikö assarit olisi voineet edes noudattaa samaa käytäntöä?

Ilvesmäellä on selkeä asenneongelma, joka ei tosiaan motivoi käymään laskareissa. Eeva Nybergin laskarit hyviä, samoin Kirsi hoiti (taas) kurssin erittäin mallikkaasti. Kiitokset! Hyvää joulua :-)

Tiedotus

Webbitiedotus toimi hyvin.

Mahdollisimman paljon luento (ja muuta oheis)materiaalia webbiin, koska luentoajoista lienee turha purnata...

Luennoitsijoiden kalvot PDF tiedostoina (tai miksipä ei PowerPoint) webbisivulle.

Tiedotus pelasi hyvin.


Pitkät

Nämä "yleisön pyynnöstä" kysymykset pikkuisen hiertää. Tiedän, että luennoilla käyminen on vapaaehtoista. Mielestäni hyöty luennoista tulee olla asian kenties selkiytymisessä ja tärkeiden kohtien painottamisessa. EI siinä, että jokin kysymys annetaan "valmiina". Tai jos annetaankin, tulisi siitä tiedottaa yleisesti, jolloin kaikki tenttiin lukevat olisivat samalla viivalla. Ei kai akateemisen opetuksen tarkoituksena ole saada mahdollisimman suuri osallistumisprosentti luennoille?

Laskaripisteet ovat tässä koulussa olleet myös pieni piikki lihassani. Edelleen tulisi mielestäni hyödyn opiskelijalle tulla asian paremmasta oppimisesta. Porkkanan tulisi olla vain parempi menestys tentissä, eivätkä lisäpisteet osana kurssiarvostelua. Jos laskareissa istumisesta ja/tai niiden palauttamisesta välttämättä halutaan palkita, tulisi sen mielestäni tapahtua ylimääräisenä "lisänä" tenttituloksen "päälle".

En nyt muista tämän kurssin arvosanakaavaa ulkoa, joten en muista voiko tästä kurssista saada vitosen ilman laskaripisteitä. [Voi, kts. sivu http://www.tct.hut.fi/opetus/s38118/s99/arvostelu.shtml" (toim.huom.)]

Kaiken opetuksen tulisi palvella oppimista. Oppimisen taso mitattaisiin vain tentissä ja mahdollisilla harjoitustöillä.

Muuten Telegalleriaexqu oli ihan mukava. Yllätyksekseni tosin huomasin, että siitä oli aikaisemmissa tenteissä ollut kysymyksiä. Jos tämän tietäisi etukäteen, seuraisi siellä esitystä varmasti tarkemmin. Kuitenkin 38-labran kursseista on jäänyt aina hyvä maku suuhun.

Opiskelija, S-osasto


Kurssin luennot EIVÄT JUURIKAAN TUKENEET LASKUHARJOITUKSIA eivätkä hirveästi myöskään tenttiin valmistautumista. Jos viime vuonna saadun palautteen mukaan "kurssilla ja laskareissa opetetaan jo opittuja asioita" EI tästä voi tehdä johtopäätöstä, että opetetaan sitten yhtä luennolla, toista laskareissa ja kysytään kolmatta tentissä.

Vierailevat luennoitsijat ovat mukavia, mutta varsinkin yritysvierailijat eivät kyllä tule opettaneeksi päivän epistolan aihetta: he puhuvat mielenkiintoisia asioita, mutta eivät korvaa luennoitsijaa.

Siispä Seppo, olet ainakin kertomasi mukaan tehnyt viime vuoden kurssipalautteen perusteella vähän pepulleen menneen johtopäätöksen tämän vuoden kurssin sisällöstä. => luennoilla saatava pohja laskareille, joilla asiaa syvennetään, mutta joihin mennessä asioista on jo luennolla saatu hajua! (Miten pidän hyvä kurssin, osa 1)

Kirsi: käytännön järjestelyt oli OK, harjoitustyöt mukavia. Ehkä vähän teknisempiä aiheita saisi olla.

Seppo: käsialasi on hirveää, koittaisit edes! Kielikuvia täynnään oleva ilmaisu peittää joskus tosiasiat alleen.

Eeva: Paneudu harjoituksiin joita tulet esittämään.

Mika: Särmä sälli!

Opiskelija, S-osasto


En pitänyt siitä, että sekä luennot, oppikirja että laskarit + harkkatyö + excu käsittelivät eri asioita. Varsinkin laskarit oli todella irralliset ja osin melkein mahdotonta ratkaista vain oppikirjan avulla. En myöskään pitänyt herra Ilvesmäen sotilaallisesta tyylistä. Eevan laskareissa viihtyi ja oppi paljon paremmin.

Vierailijaluennoitsijat olivat pääasiassa hyvä ja asioita oli mielenkiintoista kuunnella, mutta olisin kaivannut mukaan myös ns. perinteisiä luentoja, joissa olisi käyty läpi kirjan keskeisimpiä asioita. Webistä löytyi mukavasti tietoa, oli hyvä kun luentokalvotkin löytyi sieltä. Kaikenkaikkiaan kurssi oli mukava, vaikkakin hiukan hajanainen.

Harkkatyö oli kiva tehdä (kerrankin ei-tekninen näkökulma), mutta ei sekään mihinkään liittynyt... (johtui kyllä aiheistakin.)

Opiskelija, S-osasto


Tietoverkkolaboratorio on nyt osa Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitosta. Tällä sivulla oleva tieto voi olla vanhentunutta.

Kurssien ajantasainen tieto on MyCourses-palvelussa.

Tämän sivun sisällöstä vastaavat ja Webmaster.
Sivua on viimeksi päivitetty 13.12.1999 13:43.
URI: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s99/kurssipalaute.shtml
[ TKK > Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto > Tietoverkkolaboratorio > Opetus ]
?Kysy =>Anna palautetta!