TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus

Televerkkojen kilpailutilanne Suomessa

Sisällys:
  • Esittely
  • Historia
  • Markkinaosuudet
  • Kiinteät lankaverkot
  • Matkaviestinverkot
  • Dataverkot
  • Lainsäädäntö
  • Tulevaisuus
  • Lähteet & linkit
  • Lainsäädäntö

    Suomen teletoiminta on säädelty 1.6.1997 voimaan astuneessa telemarkkinalaissa (396/1997). Telemarkkinalain lisäksi teletoimintaa ohjaavat:

      • Telemarkkina-asetus (424/1997)
      • 12 liikenneministeriön päätöstä muutoksineen
      • 28 Telehallintokeskuksen (THK) määräystä

    Telemarkkinalain tarkoituksena on edistää telemarkkinoiden tehokkuutta, televerkkojen ja telepalvelujen välistä kilpailua sekä palvelujen saatavuutta kohtuullisin ehdoin ja edullisin hinnoin.

    Lainsäädännöllisiä keinoja kilpailun edistämiseksi telemarkkinoilla ovat olleet:

      • Avoin pääsy telemarkkinoille 5 § (toiminta luvanvaraista vain matkaviestinverkoissa)
      • Huomattavan Markkinavoiman omaavien teleyritysten velvollisuus luovuttaa tilaajayhteyksiä kustannusvastaavalla hinnalla 18 §
      • Televerkon omistajan velvollisuus luovuttaa telepalveluiden tarjontaa varten käytettävissä olevan televerkon vapaana oleva osa jokaisen telepalveluyrityksen käytettäväksi 9 §
      • Numeron siirrettävyys THK 46/1999M
      • Televerkkojen telepalveluiden yhteenliittämisvelvollisuudet 10 §
      • Televerkkopalveluiden ja telepalveluiden liiketoimintojen eriyttäminen 20-22 §
      • Oikeus vuokrata kiinteä yhteys telepalveluyrityksen haluamassa verkon kohdassa 15 §
      • Operaattorin valinta

    Lain keskeisiä määritelmiä

    Televerkkoyritys

      • Televerkon rakentaja, tarjoaa palveluja telepalveluyrityksille

    Telepalveluyritys

      • Tarjoaa telepalveluja yrityksille ja yksityisille henkilöille

    Huomattava markkinavoima (HMV)

      • Liikenneministeriö määrittelee vuosittain ne yritykset, joilla on huomattava markkinavoima tietyillä markkinoilla
      • HMV-yrityksiä paikallisessa teletoiminnassa 46 kpl, kaukoteletoiminnassa 3 kpl, kansainvälisessä teletoiminnassa 3 kpl ja matkaviestinnässä 3 kpl
      • HMV-yrityksellä pääsääntöisesti yli 25 % markkinaosuus
      • HMV-yrityksillä on raskaampia velvollisuuksia yhteenliittämisen, kustannusvastaavan hinnoittelun ja toimintojen eriyttämisen suhteen.

    Paikallistelemarkkinat

    Markkinoiden pullonkaulaksi ovat muodostuneet paikallistelemarkkinat. Lainsäädäntö on mahdollistanut paikallistelekilpailun:

      • 1988-1990 yritysviestinnässä
      • 1994 muussa televiestinnässä

    Käytännössä markkinoiden katsotaan avautuneen 1.8.1996, jolloin paikallisteleyhteyksien vuokrausvelvollisuus astui voimaan. Todellista kilpailuasetelmaa ei ole kuitenkaan saavutettu. Paikalliskilpailua hidastavia tekijöitä ovat olleet tilaajayhteyksien hinnoittelu, ristiinsubventiot, televerkon rakentamisen korkeat kustannukset sekä vaihtoehtoisten verkkojen (kaapelitelevisio, sähkö) käytön ongelmat.

    Viranomaistahot

    Liikenneministeriö

      • Lainsäädäntö, toimiluvat
      • Teletoiminnan yleinen ohjaus ja valvonta

    Telehallintokeskus

      • Teletoiminnan valvonta ja tarkastukset
      • Telealan tekninen säädäntö

    Kilpailuvirasto

      • Kilpailunrajoituksien selvittäminen
      • Kansantalouden tehokkuutta lisäävän kilpailun edistäminen
    telehallinto

    Kuvaaja 1. Telehallinnon rakenne suomessa. Lähde: Liikenneministeriö


    Tekijät: Jaakko Ala-Paavola Janne Leinonen Tuula Pipinen

    Tietoverkkolaboratorio on nyt osa Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitosta. Tällä sivulla oleva tieto voi olla vanhentunutta.

    Kurssien ajantasainen tieto on MyCourses-palvelussa.

    Tämä sivu on tehty oppilaiden harjoitustyönä. Tietoverkkolaboratorio ei vastaa sivun oikeellisuudesta, ajantasaisuudesta tai ylläpidosta. Vakavissa tapauksissa yhteyshenkilöinä toimivat ja Webmaster.
    Sivua on viimeksi päivitetty 15.11.1999 08:31.
    URI: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s99/htyo/5/laki.shtml
    [ TKK > Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto > Tietoverkkolaboratorio > Opetus ]