TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus

Logokaari Puhelinlangat laulaa... Kuka maksaa? Ei edellistä kappalettaSeuraava kappale: ?

Puheluiden veloitus ja kustannusvastaavuus

Teleoperaattoreiden laskutus perustuu palvelukokonaisuuksiin, jotka aiheuttavat lähinnä investointeina kiinteitä kustannuksia. Tämän johdosta yksittäiseen puheluun kohdistettavia kustannuksia on hyvin vaikea määritellä. Asiakkaan ostama palvelu kattaa mm. järjestelmään liittymisen, yhteyden muodostamisen, yhteyden varaaman siirtokapasiteetin ja yhteyden laadun ja saatavuuden. Peruspalvelun lisäksi operaattori tarjoaa asikkailleen myös mahdollisuuden maksullisiin lisäpalveluihin, kuten numerotiedusteluun, ja vuosittain ilmestyvät puhelinluettelot.

Asiakkaan saama puhelinlasku voi koostua seuraavista osista: Liittymismaksu, kuukausi/vuosimaksu liittymästä, laitteista ja palvelumahdollisuuksista, kutsukohtainen maksu eli kertaveloitus ja maksu yhetysajasta eli aikaveloitus.

Kustannusvastaavuuden perusteella liittymismaksulla pyritään kattamaan osa tilaajaverkon rakentamisesta ja tilaajan liittämisestä aiheutuvat kustannukset. Nämä kustannukset syntyvät siis puhelinlinjan kytkemisestä esim. omakotitaloon ja tietyn puhelinnumeron antamisesta tälle linjalle. Kuukausimaksulla pyritään kattamaan tilaajakohtaisten laitteiden ja johtojen ylläpito- ja investointikustannukset. Kertaveloituksella katetaan yhteyden muodostamisesta aiheutuvat kustannukset. Lähtökohtana on se, että puhelinverkko eli johtojen määrä ja keskusten koko, täytyy mitoittaa kiiretuntien mukaan. Operaattorin täytyy siis investoida myös ns. ylimääräiseen kapasiteettiin, jota kiiretuntien eli normaalien työaikojen ulkopuolella ei käytetä. Myös aikaveloitus ja maksu siirretyn liikennemäärän mukaan perustuvat edellä mainittuun kustannusperiaatteeseen.

Telepalveluiden ja -tuotteiden hinnan määrää kuitenkin viimekädessä kysynnän ja tarjonnan -laki. Kiinteän verkon paikallispuhelinliikenteessä operaattoreilla on lähes monopoliasema, sillä uuden kilpailijan tulo paikallispuheluiden tarjoajaksi on suurien investointikustannusten vuoksi vaikeaa. Matkapuhelinverkon palvelut ovat kuitenkin muodostaneet aivan uuden tyyppisen kilpailutilanteen, mikä näkyy myös paikallispuheluiden hinnassa.Telepalveluiden kuluttaja voi siis kilpailuttaa kauko- ja ulkomaanpuhelinliikenteen tarjoajia, mutta paikallispuheluiden osalta asiakkaan täytyy tyytyä paikallisen operaattorin määräämään hintaan tai siirtyä matkapuhelinverkon käyttäjäksi. Palveluiden hinnoittelulla voidaan myös ohjata asikkaiden käyttäytymistä ja samalla tasoittaa verkon kuormitusta. Yleensä operaattorit tarjoavat edullisempia lähi- ja kaukopuheluita liikenteellisesti hiljaisina aikoina kuten viikonloppuisin ja arki-iltaisin ja-öisin.

PääsivullePääsivulle Seuraava kappale: Veloitus...Veloitus


© 1998 Harri Kauhanen, Sirpa Pulkkinen, Mervi Rantala

Tietoverkkolaboratorio on nyt osa Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitosta. Tällä sivulla oleva tieto voi olla vanhentunutta.

Kurssien ajantasainen tieto on MyCourses-palvelussa.

Tämä sivu on tehty oppilaiden harjoitustyönä. Tietoverkkolaboratorio ei vastaa sivun oikeellisuudesta, ajantasaisuudesta tai ylläpidosta. Vakavissa tapauksissa yhteyshenkilöinä toimivat ja Webmaster.
Sivua on viimeksi päivitetty 26.11.1998 15:08.
URI: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/s98/htyo/9/perusteet.shtml
[ TKK > Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto > Tietoverkkolaboratorio > Opetus ]