Pääsivu
Operaattoreiden hinnoittelupolitiikka
Kiiretunti
Matkapuhelinliittymät
Käyttökustannukset
Roaming
Puhelunhinta ulkomailla
Linkit
|
Operaattoreiden hinnoittelupolitiikka
Operaattoreilla on toiminnassaan kaksi päätavoitetta, jotka heijastuvat hinnoitteluun:
- Operaattorit pyrkivät käyttämään rakennetun verkkokapasiteetin mahdollisimman
tehokkaasti
Verkkokapasiteetti on yleensä mitoitettu siten, että ns. kiiretunnin aikana, verkon
esto olisi mahdollisimman pientä. Jos verkossa on paljon estoa käyttäjät eivät saa
muodostettua yhteyttä silloin kuin haluaisivat. Ruuhka-ajan ulkopuolella verkossa ei
ole estoa, päinvastoin verkon kapasiteettiä jää käyttämättä. Tämän takia
operaattoreilla on erisuuruisia puheluhintoja. Ruuhka-aikana soitetut puhelut ovat
kalliimpia, koska kapasitetti on silloin kokonaan käytössä. Muina aikoina käyttäjiä on
vähemmän ja osa rakennetusta kapasiteetista on käyttämättä. Tällöin operaattorit
houkuttelevat käyttäjiä alhaisemmilla puhelunhinnoilla. Verkkojen
rakentaminen on kallista, esim yhden tukiaseman hinnaksi on arvioitu noin miljoona
markkaa, tämän takia ei ole hyvä jos kapasiteettia on verkossa liikaa. Operaattorin
kannalta tilanne olisi paras, jos tilaajia olisi tasaisesti koko ajan eli verkon kuormitus
pysyisi vaikiona.
- Operaattorit haluavat tarjota mahdollisimman hyvää palvelua asiakkaille
Operaattorit haluavat tyytyväisiä käyttäjiä rakentamilleen verkoille. Erilaisten
asiakkaiden tarpeet otetaan huomioon profiloimalla palveluita. Operaattorit jakavat
käyttäjät eri ryhmiin eli eri liittymien asiakkaisiin näiden tarvitsemien palveluiden
perusteella. Liittymien hinnat vaihtelevat riippuen käyttötarkoituksesta ja tarjottavista
palveluista. Tämän lisäksi operaattoreilta voi ostaa ylimääräisiä palveluita.
Tämän sivun sisällöstä vastaavat
Eeva Nyberg
Johanna Merilainen
|