Telepolitiikka
Tietoyhteiskunnan tulevasta muodosta esitettyjä visioita on paljon.
Muutama niistä näyttää selvältä. Tällainen on liikkuvan informaation määrän
räjähdysmäinen kasvu, joka vaatii laajakaistaisempia yhteyksiä, langattomia
tai langallisia. Myös tiedonkäsittelykapasiteetin kasvu jatkuu. Pienet
taskussa tai käsilaukussa kulkevat päätelaitteet ovat pian tehokkaampia kuin
tehokkaimmat tämän päivän pöytäkoneet. Multimedian ja liikkuvan värikuvan
sekä virtuaaliympäristöjen tulo räjäyttää bittivirrat uusiin ulottuvuuksiin.
Tämä luo tietoliikennealan toimittajien lisäksi suunnattomasti töitä myös
hallituksille, lainsäätäjille ja kansainväliselle yhteistyölle.
Erilaiset televiestintätekniikat, -sovellukset ja -palvelut ovat
tietoyhteiskunnan olennaiset raaka-aineet. Televiestintä on osa
tietoyhteiskuntaa, jonka kehittäminen on ollut EU:n telealaa koskevan
politiikan perimmäinen tavoite.
Yhdysvalloissa presidentti Clintonin hallinto markkinoi voimakkaasti ns.
tiedon valtatietä. EU:n puitteissa on puhuttu mieluummin globaalista
tietoyhteiskunnasta. Tällä on haluttu korostaa sitä, että telepolitiikan
suunnittelulla halutaan ottaa huomioon myös tiettyjä yhteiskunnallisia ja
sosiaalisia tekijöitä. Yhteisön tasoisen telepolitiikan muotoilun ja
tietoyhteiskunnan tavoitteiden asettelun ohessa myös jäsenvaltiot ovat
kehittäneet omia strategioitaan tietoyhteiskunnan luomiseksi.
Eri maiden telepolitiikoilla hyvin pitkälti samat päämäärät ja 1990-luvun
puolessa välissä monet maat ovat aloittaneet projekteja tietoyhteiskunnan
kehittämiseksi. Yleinen kehitys on ollut ympäri maailmaa kohti valtion
hoidossa olleiden palveluiden yksityistämistä, mutta joissain maissa
kilpailun edistäminen on otettu myös viralliseksi osaksi telepolitiikkaa.
Jonkin asteista valvontaa kuitenkin tarvitaan aina, jotta esimerkiksi useat
eri yhtiöt eivät päädy käyttämään samoja taajuusalueita.
Kolmannen sukupolven matkapuhelinverkot otetaan käyttöön suunnilleen
samoihin aikoihin ympäri maailmaa vuodesta 2001 lähtien, joskin jotkut maat
ovat vuoden tai pari nopeimmista jäljessä.
|
Yhdysvallat
Yleistä
Amerikassa on jo useita vuosia pyritty vähentämään telealan yrityksille
asetettuja rajoituksia ja vapauttamaan puhelinyhtöiden välistä kilpailua.
Vuonna 1993 IITF (White House Information Infrastructure Task Force)
julkaisi kansallisen tiedon infrastruktuurin toimintaohjelman (National
Information Infrastructure, NII). NII-toimintaohjelmassa kansallisella tiedon
infrastruktuurilla tarkoitetaan saumatonta viestintäverkkojen, tietokoneiden
ja tietokantojen kokonaisuutta, jonka kautta kaikki kansalaiset pääsevät
käsiksi tarvitsemaansa tietoon. NII:ssä ei oteta erityisesti kantaa
laitteistoihin vaan itse tietoon ja ohjelmistoihin, joiden avulla tietoa
päästään käsittelemään, sekä standardeihin, jotka mahdollistavat verkon ja
sen osien saumattoman yhdistämisen.
Toimintaohjelmassa päävastuu tekniikoiden kehittämisestä annetaan
yksityiselle sektorille ja valtion elimien tehtäväksi jää huolehtia, että
kokonaisuudesta tulee yhtenäinen ja että kaikilla kansalaisilla on yhtäläiset
mahdollisuudet päästä käsiksi tietoon.
Vuoden 1996 helmikuussa, kongressissa hyväksyttiin esitys, joka pohjautui
pitkälti edellä esiteltyyn toimintaohjelmaan (Telecommunications Act of 1996),
joka asetti maan viralliseksikin tavoitteeksi edistää alan kilpailua ja näin
korottaa palvelujen laatua, halventaa niiden hintoja ja saada palvelut kaikkien
kansalaisten ulottuville. Esityksessä pyrittiin myös yhdenmukaistamaan eri
osavaltioiden telepolitiikkaa.
Kun esitys hyväksyttiin olivat odotukset korkealla ja monet pettyivät, kun
mitään äkkinäisiä muutoksia ei tapahtunut, puhelujen hinnoissa tapahtui jopa
nousua ja erityisesti palveluiden leviäminen kaikille kansan osille on ollut
huomattavasti toivottua hitaampaa. Päätös tehtiin juuri vaalien alla, joten sitä
on väitetty myös vaalipeliksi sekä presidentin, että kongressin suunnalta.
Vaikka suuria positiivisia muutoksia ei ole tapahtunut, ei päätöstä voida pitää
täysin epäonnistuneena, sillä se selvitti valtion telepolitiikkaa.
Taajuusalueiden jakaminen
Yhdysvalloissa taajuusalueiden jakamista hoitavat FCC (Federal
Communications Commission)ja NTIA (National Telecommunications and
Information Administration), joista NTIA hoitaa valtion taajuuksia ja FCC
muita alueita. Yksityiselle sektorille on varattu 5,5% 30GHz:n alapuolisesta
taajuuskaistasta ja valtion käyttöön 1,4%. Mitään tiettyjä taajuusalueita ei
ole jaettu, vaan FCC ja NTIA joutuvat tekemään yhteistyötä alueita
jakaessaan, jotta päällekkäisyyksiä ei sattuisi.
UMTS
Yhdysvalloissa kolmannen sukupolven matkapuhelinverkoille ei vielä ole
haettu lisenssiä. Matkapuhelinverkkoa pyritään suunnittelemaan
mahdollisuuksien mukaan muiden maiden kanssa yhteensopivaksi ja suunnitelmat
pyritään saamaan valmiiksi syyskuunloppuun 2002 mennessä, joten Amerikassa
ollaan hiukan jäljessä moniin muihin maihin verrattuna.
|
Japani
Yleistä
Japanin kauppa- ja teollisuusministeriö julkaisi toukokuussa 1994 ohjelman
Advanced Information Infrastructure (AII), jossa kartoitetaan tulevaisuuden
tietoyhteiskunnan infrastruktuuritarpeita ja niiden vaatimia toimenpiteitä. AII
perustuu pitkälti Yhdysvalloissa vuotta aiemmin julkaistuun NII-
toimintaohjelmaan, mutta on selvästi laajempi ohjelma. Päätavoitteina on, että
jokaisella kansalaisella on yhtäläiset mahdollisuudet saada, muokata ja lähettää
informaatiota, koska informaation jakelun ja muokkauksen hinta on merkittävästi
alhaisempi ja koska aika ja paikka eivät enää rajaa tietoon liittyviä
toimintoja. Ertyisesti paino on asetettu koulutukseen, tutkimukseen,
lääketieteeseen ja kirjastoihin.
Samaan aikaan edellä mainitun ohjelman kanssa Japanin televiestintäneuvosto
julkaisi raportin Reforms toward the Intellectual Creative Society of the 21st
Century. Raportissa kaavaillaan rakenteita erittäin suorituskykyiselle "info-
communication" -infrastruktuurille.
Japanin opetus- ja kulttuuriministeriö on laatinut tammikuussa 1995 raportin
informaatioteknologian vaikutuksista oman hallinnonalansa politiikkaan
(Implementing Educational, Scientific and Cultural Policies in Response to
Advances in Multimedia Technology). Mukana ovat koulutus, tutkimus, kulttuuri ja
urheilu.
Hallituksen keskeisenä tehtävänä katsotaan Japanissa olevan julkisen
hallinnon informaatiojärjestelmien rakentaminen. Tämän odotetaan vauhdittavan
myös yksityisen sektorin kehitystä. Hallituksella on merkittävänä
tietovarantojen hallinnoijana oma roolinsa verkkosisällön tuottamisessa, mutta
erityisesti sisällön tuotantoa edistävän lainsäädännöllisen ympäristön
luomisessa. Tämä tarkoittaa turvallisuuskysymysten ratkaisemista, standardien
edistämistä, erilaisten tietojärjestelmien arviointia sekä
tekijänoikeuskysymysten ratkaisemista.
Taajuusalueiden jakaminen
Japanissa taajuusalueiden jakamista hoitaa Posti ja
tietoliikenneministeriö, jonka alaisuudessa useat eri osastot hoitavat
radiotaajuuksien jakamista ja niiden käytön valvontaa.
UMTS
Japanissa on kolme yritystä saanut lisenssit 3G matkapuhelinverkkojen
rakentamiseen. Toiminta alkaa vuoden 2001 aikana.
|
Suomi
Yleistä
Suomen kansallisena tavoitteena on, että tieto- ja viestintätekniikan sekä
tietoaineistoja ja palveluja tuottavilla toimialoilla ammatillinen osaaminen
on kansainvälistä huippua. Lisäksi tavoitteena on edistää kotimaisten
teleyritysten sekä telelaitteiden ja -ohjelmistojen valmistajien pääsyä
maailman markkinoille ja vaikuttaa tietoverkkojen standardointiin ja
sääntelyyn. Tähän päämäärään pyritään kaikilla tasoilla suomen
telepolitiikassa. Tämän toteutumiseksi on tehty erilaisia tutkimuksia ja
määritetty tärkeät ja kehitystä vaativat kohteet. Näihin kuuluvat mm:
jatkuvan koulutuksen periaate, digitoinnin ja media integroinnin nopea
hyödynnys ja tietoyhteiskunnan perustietojen ja tietojen
kehittämismahdollisuuksien tarjoamine kaikille kansalaisille.
Suomi aloitti vuonna 1995 ohjelman nimeltä Suomi tietoyhteiskunnaksi. Tämä ohjelma kattaa opetusministeriön koko toimialan: yleissivistävän ja ammatillisen koulutuksen, aikuiskoulutuksen, korkeakoulut, tutkimuksen, kulttuurin, liikunnan ja nuorison. Tämän jälkeen on vuosina 1996-1999 aloitettu lukuisia vastaavia projekteja. Alla on muutamia esimerkkejä noista lukuisista ohjelmista:
- Suomen tulee turvata asemansa siten, että vuonna 2000 maamme on edelleen Euroopan ja maailmanlaajuisesti tietoyhteiskunnan kärjessä.
- Tieto- ja viestintäteollisuus on tärkeä elinkeino, jossa tietoyhteiskunnan tarjoamien palvelujen käyttömahdollisuudet ja perustaidot ovat kaikilla, ja jossa
- Tietotekniikan avulla on uudistettu elinkeinoelämän ja julkisen sektorin toimintatapoja ja rakenteita.
- Uuden tekniikan soveltamisessa kiinnitetään huomiota toimintojen tehostamiseen ja uudistamiseen, nykyisten palveluiden parantamiseen ja kokonaan uusien tuotteiden kehittämiseen.
- Samalla kun kannustetaan yrittäjyyttä, myös kilpailun rajoituksia poistetaan.
- Erityisenä painopisteenä on yrittäjyyden sekä tieto- ja viestintätekniikkaan pohjautuvien uusien elinkeinojen kehittäminen.
- Suomalaisen tietoyhteiskunnan tulee perustua kaikkien kansalaisryhmien tarpeiden huomioon ottamiseen. Sen tulee parantaa tasa-arvoa, eikä se saa heikentää kenenkään toimintamahdollisuuksia kansalaisina.
- Kansalaisten mahdollisuuksia hyödyntää erilaisia julkisia, yksityisiä ja yhteisöjen tarjoamia palveluja tulee parantaa laajentamalla kirjastojen avointen tietoverkkojen käyttöä. On tärkeää sovittaa yhteen paikallis-, alue- ja valtakunnan tason tiedon ja palvelujen tarjonta.
- Pienenä kieli- ja kulttuurialueena Suomi on riippuvainen maailmanlaajuisista verkoista ja kansainvälisestä tiedosta. Kansainvälisiä valmiuksia lisättäessä pitää huolehtia maamme kansallisesta kieli- ja kulttuuri-identiteetistä
- Työelämää koskevassa tutkimustoiminnassa vauhditetaan tieto- ja tietoliikennetekniikkaan tukeutuvan työn uudelleenorganisointia. Tutkimustietoa hyödynnetään tarjoamalla yrityksille ja hallinnolle työorganisaatioiden kehittämisohjelmia
- Turvataan kotimaisten tietotuotteiden ja niihin liittyvien sovellusten tuotanto. Edesautetaan suomalaisten multimediayritysten syntymistä ja kehittämistä sekä edistetään digitaalisessa muodossa olevien tietotuotteiden tuotantoa, jakelua ja käyttöä
Kuten arvata saattaa monet näistä tavoitteista ovat vain olleet tavoitteita.
Välillä tuntuu siltä, että hallitus kampittaa omia päätöksiään tekemällä
määrärahaleikkauksia mm korkeakoulujen rahoitukseen.
Taajuuksien jako
Suomessa taajuuksien jaosta huolehtii liikenne- ja viestintäministeriö.
Tällä hetkellä Suomessa on käytössä kaksi matkapuhelinverkkoa. Kolmanteen
verkkoon on myönnetty rakennuslupa suomen 2G:lle. GSM-luvan saanut Suomen 2
G on ilmoittanut rakentavansa valtakunnallisen verkon, joka tukeutuu Finnet-
yhtiöiden useille paikkakunnille jo rakentamiin GSM-1800 -kaupunkiverkkoihin.
20.12 Suomessa aloittaa toimintansa kauan odotettu GPRS. Valitettavasti
ainakin aluksi palveluissa on ainoastaan kiinteä maksu eikä pakettikohtainen
laskutus.
UMTS
Suomi jakoi kolmannen matkapuhelinverkon toimiluvat ensimmäisenä Euroopassa.
Toisin kuin muissa Euroopan maissa Suomi jakoi luvat tarjousten
perusteella ilman huutokauppaa.
Suomen UMTS verkot aloittavat toimintansa ensimmäisten joukossa. UMTS
taajuuskaistaa tyhjennetään tällä hetkellä muusta käytöstä siten, että
taajuudet ovat käytettävissä heti kun niitä tarvitaan. UMTS verkkojen
liikenne- ja tilaajamäärien arvioidaan toiminnan alkuvuosina lähtevän
voimakkaaseen kasvuun.
Suomessa otetaan jo heti alussa käyttöön lähes kaikki UMTS:lle
maailmanlaajuisesti varatut taajuudet. Näin luodaan edellytykset usealle
rinnakkaiselle kilpailevalle UMTS verkolle ja toisaalta sille, että verkot
voidaan rakentaa mahdollisimman taloudellisesti ja että niissä voidaan jo
heti alussa tarjota mahdollisimman laaja valikoima palveluja.
UMTS verkon operaattori tarvitsee Suomessa liikenneministeriön myöntämän
toimiluvan. Lupien määrää rajoittaa radiotaajuuksien riittävyys. Työryhmän
selvityksen mukaan Suomeen on mahdollista rakentaa enintään neljä
rinnakkaista UMTS verkkoa. Mikäli alueellisia toimilupia myönnetään, tulisi
alueellisille toimiluvan haltijoille varata yksi ja yhtenäinen taajuusalue,
jotta UMTSille varatut taajuudet tulisivat tehokkaasti käytetyiksi.
|
Ranska
Yleistä
Ranskassa hallitus ryhtyi kiteyttämään tietoyhteiskuntapolitiikkaansa
vuonna 1994. Hallitus asetti ministeriöiden välisen komitean koordinoimaan
työskentelyä. Komiteassa olivat edustettuina mm. televiestinnästä,
teollisuuspolitiikasta, koulutuksesta ja kulttuuripolitiikasta vastaavat
ministeriöt.
Ranska on ollut tietoverkkojen käyttöönotossa varhainen liikkeellelähtijä.
Ranskassa uuden informaatioteknologian näkyvimpiä aikaansaannoksia 1980-luvun
alussa oli nopeasti kotitalouksiin levinnyt Minitel-järjestelmä. Minitelin
palveluihin kuuluvat esim. puhelinluettelo sekä konsertti-, hotelli- ja
matkavarauspalvelut. Miniteliä jaettiin alussa ilmaiseksi, sittemmin sen
käytöstä on alettu veloittaa pieni kuukausimaksu. Ranskalaisilla onkin
Minitelin myötä hyvät asenteelliset valmiudet on-line-palvelujen
hyödyntämiseen. Minitelin menestyksen salaisuutena olivat laitteen ilmaisuus,
halvat palvelumaksut ja sen laaja palvelutarjonta.
Ranskan tietoyhteiskuntaraportti pyrkii edistämään erityisesti ATM-verkon
ja erilaisten testialustojen käyttöä sekä palvelu- ja sisältöteollisuutta.
Raportin ilmestymisen jälkeen Ranskassa on hallituksen toimesta käynnistetty
170 uutta informaatioteknologiaa soveltavaa projektia. Näistä kuusi liittyy
audiovisuaaliseen alaan, 11 kulttuuriin ja 27 koulutukseen.
Tietoyhteiskuntaan liittyviä toimenpiteitä on Ranskan hallituksen toimesta
vuonna 1995 tuettu yhteensä 100 miljoonalla frangilla ja vuoden 1996
talousarviossa summa kolminkertaistuu. Ranskan ohjelman
kokonaisinvestoinneiksi mainitaan 4 miljardia frangia.
Ranskan suurimpia ongelmia tietoyhteiskuntastrategiansa toteuttamisessa on
suuren väestönosan vastenmielisyys uutta teknologiaa kohtaan. Vuonna 1995
vain 12 prosentissa ranskalaisista kotitalouksista oli tietokone.
Markkinoiden kehittymistä on vaikea ennakoida, koska erilaiset muoti-ilmiöt
saattavat nopeastikin muuttaa asenteita. Tietoyhteiskuntaohjelman
toteuttamiseen löytyy kuitenkin selkeä poliittinen tahto.
Ranskassa on ollut nykyisten GSM palveluiden kanssa ongelmia.
Operaattoreilla on ollut hyvin vapaat kädet hinnoittelussa ja palveluiden
kehittämisessä. Esimerkkinä mainittakoon tekstiviestin lähettäminen toisen
operaattorin liittymään. Ranskassa kyseisestä palvelusta on joutunut
maksamaan erillisen kuukausimaksun, tämäkään ei aina ole ollut mahdollista.
Taajuuksien jako
Taajuuksien jaosta vastaa talous ja teollisuusministeriö alosuudessa
oleva teollisuus, informaatio, teknologia ja postiministeriö. Näiden
lisäksi ranskassa toimii itsenäinen ART järjestö, joka vastaa
teleliikenteen säännöksistä.
UMTS
Ranskassa on ollut ongelmia UMTS:n taajuuksien kanssa, sillä tällä
hetkellä ne ovat käytössä armeijalla. Tästäkin huolimatta UMTS tulee kyllä
alkamaan Ranskassa samoihin aikoihin kuin muualla Euroopassa eli vuonna 2002.
Ranska ei huutokaupannut omia UMTS lupiaan, vaan perii liikennöijältä
kiinteän kymmeniä miljardeja maksavan kynnysrahan.
|
Lähteet ja tekijät
|