Lentokoneet
Periaatteessa sähkömagneettinen säteily voi aiheuttaa lentokoneissa
paljonkin häiriöitä, onhan lentokoneet täynnä herkkää elektroniikkaa
ja sähköjohtoja. Kuitenkin lentokoneessa on itsessään jo paljon
säteileviä osia, kuten radiot ja tutkat. Kaikki lentokoneiden laitteet
on siis suojattu ainakin omilta säteilylähteiltään.
Sähkömagneettisen säteilyn aiheuttamia häiriöitä lentokoneille on
tutkittu hyvin vähän. Tutkiminen on kallista ja vaikeaa, koska
luotettavan tuloksen saamiseksi kokeita olisi toistettava monta
kertaa. Maassa tutkiminen olisi helppoa ja suhteellisen
vaaratontakin. Todellisessa käyttöympäristössä, eli ilmassa, tutkimus
voisi olla vaarallsitakin. Mitä jos säteily aiheuttaakin vakavan
häiriön ja kone tippuu kesken tutkimusten?
Useita selvityksiä mahdollisista häiriöistä on kuitenkin tehty
jälkeeenpäin lentäjien tekemien vaaratilanneraporttien
pohjalta. Yhdysvaltalainen lentokoneiden radiotekniikkaa tutkiva
laitos Radio Technical Commision for Aeronautics (RTCA) on tehnyt
selivyksen 70000 vaaratilanneraportista. Näistä yhdessäkään raportissa
ei voitu aukottomasti todistaa matkapuhelimen aiheuttaneen
vaaratilanteen. RTCA arvoikin, että elektronisen laitteen aiheuttaman
teknisen ongelman todennäköisyys lentokoneessa on yksi kymmenistä
miljoonista. Vastaavasti onnettomuuden todennäköisyys on yksi
miljardista.
Helsingin
Sanomat 29. lokakuuta 1999
Usein häiriötilanteen yhteydessä on helppo aluksi syyttää jotain
ajankohtaista ja uutta asiaa, esimerkiksi juuri sähkömagneettista
säteilyä häiriön aiheuttajaksi. Esimerkiksi heinäkuussa mereen
pudonneen TWA 800 Boeing 747 lentokoneessa tapahtuneen räjähdyksen
syyksi epäiltiin pitkään mm. juuri elektromagneettista
säteilyä. Lopullisessa raportissaan kuitenkin NTSB:n
tutkintalautakunta ilmoittaa onnettomuuden syyksi oikosulun.
National
Transportation Safety Board - aviation accident report
Sairaalat
Sairaaloissa matkapuhelinten on epäilty häirinneen ultraäänilaitteita,
kuulokojeita, erilaisia lääkeannostimia ja
sydänfilmilaitteita. Häiriöitä on tutkittu, mutta useimmiten syy on
jäänyt selvittämättä.
Helsingin
Sanomat 29. lokakuuta 1999
|