TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus

Arvosteluperusteet

Arvostelussa eli seminaarista saatavan arvosanan määräytymisprosessissa otetaan huomioon seuraavia asioita:

Suullinen esitys

Esityksessä kuin esityksessä - mutta erityisesti sellaisessa, jossa ollaan myymässä toisille jotain, esimerkiksi tuotteita tai omia ajatuksia - on tärkeää selkeys, havainnollisuus, reippaus, kuulijakontakti, av-välineiden käyttö, puhetyyli, pukeutuminen jne. Kaikkea tällaista voidaan arvioida myös seminaarin suullisessa esityksessä.

Koska seminaarissa on kyseessä tekninen aihe, esitys on erityinen vaativa; kuulijan mielenkiinto on pidettävä yllä, vaikka oma aihe sisältäisi minkälaisia nippelitietoja. Perinteisen retoriikan keinoihin vitsinpoikaset mukaanlukien voi olla vaikea tukeutua. Anna kuulijakunnan keskittyä asiaan, älä ensisijaisesti muihin seikkoihin.
Suullista esitystäsi voit tukea mainiosti kalvoilla, jotka ovat kopioita tuote-esitteistä, hinnastoista, lehdistä ja kirjoista. Jos näissä esiintyy vieraskielisiä esitettävän asian kannalta merkityksellisiä termejä, on yksinomaan kohteliasta kääntää ne kuulijoille. Tässä kannattaa käyttää omaa tervettä harkintaa: telephonen suomenkielisen vastineen voi olettaa olevan kaikille tutun, mutta telephony voi jo olla vieraampi käsite!

Pisteet: 7 … 15

Kirjallinen esitys

Kirjalliseen esitykseen pätevät samat perusvaatimukset kuin suulliseenkin esitykseen: selkeys ja havainnollisuus.

Kuvat ovat tärkeä osa esitystä. Niitä on hyvä olla muutama, muttei liikaa. Kaikkia suullisen esityksen kuvia ei todellakaan tarvitse yrittää tunkea kirjalliseen esitykseen!

Kuvien täytyy olla itse tehtyjä jo senkin takia, että eri esiintyjien aiheisiin liittyvää valmista kuvamateriaalia voi olla saatavilla varsin eri laajuudessa.
Kuvien laadinnassa on hyvä ohje: ne eivät saa muistuttaa mitään julkaistua kuvaa, käytä siis mielikuvistustasi!

Kirjallisessa esityksessä on vielä seminaarin suullista esitystäkin tärkeämpää, että käytät asioista oikeita suomenkielisiä termejä. Kaikista ei ehkä sellaisia ole, mutta mikään ei estä sinua ehdottamasta sellaista! Esitykseesi kuuluvaan sanastoon merkitset toki, että termi on sinun ehdotuksesi käsitteelle, josta kurssikirja käyttää termiä xyz.

Kirjallisen esityksen tulee noudattaa annettua mallia.

Pisteet: 7 … 15

Opponointi

Opponentin on hyvä perehtyä materiaaliin hyvissä ajoin, joten esityksen olisi hyvä olla valmiina noin viikko ennen esitysajankohtaa. Opponentti esittää kysymyksiä esityksen aikana ja varsinkin sen jälkeen.
Myös muut kuulijat voivat esittää kysymyksiä tai esittää eriäviä mielipiteitä. Opponentin tehtävänä on pitää yllä keskustelua ja jakaa puheenvuoroja.

Pisteet 2 … 4

Raportti

Jokainen tekee neljästä valitsemastaan luennosta valmiille lomakkeelle raportin. Yksi luento, josta tiivistelmä tehdään, pitää olla vierailevan luennoitsijan luento (mikäli sellainen on). Raporttilomaketta käytetään tällöin 'soveltuvin osin'.

Raportit tulee antaa kurssin vastaavalle opettajalle viimeistään luentoa seuraavana seminaarikertana.

Pisteet 1 pist/tiivistelmä eli 4 pistettä.

Läsnäolot

Läsnäolo on seminaarin kaltaisissa oppimistapahtumissa aina pakollista. Kurssin luentokertoja on kahdeksan, joista vähennetään ne kerrat, jolloin opiskelija on ohjelmansuorittaja (kaksi kertaa). Jäljelle jää siis kuusi kertaa. Enintään kaksi kertaa voi olla poissa.

Pisteet: 4 … 6

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kokonaispisteet: 24 … 44

Arvosanat: 0= 23 tai alle, 1= 24…27, 2= 28…31, 3= 32…36, 4= 37…40, 5= 41…44

Tietoverkkolaboratorio on nyt osa Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitosta. Tällä sivulla oleva tieto voi olla vanhentunutta.

Kurssien ajantasainen tieto on MyCourses-palvelussa.

Tämän sivun sisällöstä vastaavat ja Webmaster.
Sivua on viimeksi päivitetty 23.01.2001 08:57.
URI: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38117/k2001/Arvosteluperusteet.shtml
[ TKK > Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto > Tietoverkkolaboratorio > Opetus ]
?Kysy =>Anna palautetta!