TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus

UKK TVT I - Usein kysytyt kysymykset liittyen kurssin S-38.110 järjestelyihin

Seuraavassa on vastattu muutamiin yleisesti (kysyjiä enemmän kuin 1) esitettyihin kysymyksiin kurssin järjestelyistä. Ajan säästämiseksi, ennen kuin heität kurssin assaria kirveellä, tai saappaalla tai kysymyksellä, lue allaolevat kysymykset ja vastaukset. Mikäli vastausta ei löydy, ota yhteyttä rohkeasti. Mikäli vastaus löytyy, mutta ei miellytä, olen pahoillani ja toivon että sopeudut asioiden tilaan. Siellä täällä vastausten seassa on korkeakoulupoliittisia pohdintoja, jotka kuvastavat vain KURSSIN ASSISTENTIN MIELIPITEITÄ , eivätkä siis työnantajani näkemyksiä. Pyydän anteeksi kaikilta asianosaisilta, mikäli satun silittämään jotakuta vastakarvaan.

Miksi kurssin suorittamista on muutettu/vaikeutettu oleellisesti?

Kurssin näennäisen vaikeuttamisen syynä on se, että vanhalla tavalla kursseja suoritettaessa ykkösten (ja hylättyjen) määrä oli liian suuri (Raimon mielestä) ja opiskelijoiden tietotaso jatkokursseilla huomattavan vajavainen (koko labran henkilökunnan mielestä), joten tämäntyyppistä, kohtuullisen kovaa vaatimustasoa kokeillaan nyt, jotta seuraavien kurssien suorittamisessa olisi jotain mieltä.

Raimo=ma. prof. Raimo Kantola, kurssin vastaava opettaja


Miksi 2/3 osaa laskareista pitää olla palautettuna ja oikein, sehän on tosi paljon ja ihan kohtuuton vaatimus? Vähemmälläkin pitäisi päästä läpi.

Niin, ja yhdenkin tehtäväkierroksen menettäminen (tekemättä jättäminen) vaikuttaa olellisesti siihen, mitä olet kurssilla oppinut ja mitä osaat. Tietoliikennetekniikan alalla ei kurssien sisältöihin voi sisällyttää ns. löysää asiaa, koska ihan oikeasti tarvittavien tietojen ja taitojen opiskelu täyttää kurssit. Opintoviikkomäärän kasvattaminenkaan ei onnistu, koska tutkintojen paisumista ei hallinnossa ja opetusministeriössä katsota hyvällä. Niinpä kurssit opettavat tiiviisti ja tukevasti juuri kaiken sen mikä tarpeelliseksi nähdäään, mitään ylimääräistä ei ole eikä siihen ole varaa.

Kysymyksenasettelussa monen opiskelijan perimmäinen asenne tulee hyvin esiin. Hyvin valmistautuneet opiskelijapoliitikot monesti puhuvat opetuksen laadusta ja sisällöstä ja vaativat edellämainittuja asioita painotettavan. Ylläoleva kysymys kuvaa kuitenkin hyvin sitä, mikä riviopiskelijan todellinen tavoite on: Päästä kurssista läpi. Se näyttää olevan sitä sinullakin ja se oli sitä allekirjoittaneellakin: Ei kaikissa kursseissa, mutta useissa kuitenkin. Nyt, sotkeuduttuani opetukseen ja jouduttuani osavastuuseen siitä, että tulevien DI:ien tieto- ja taitotaso ovat riittävän korkealla olen ihan oikeasti ruvennut välittämään siitä millaisin tiedoin ja taidoin kurssit läpäistään; mihin se raja oikein laitetaan. En puhu Raimon puolesta, mutta mielestäni, jos opiskelijan (sinun) primääritavoitteesi on päästä kurssista läpi, vaikka sitten vain ykkösellä, on meidän velvollisuutemme(!) huolehtia siitä, että tuon ykkösen saajatkin ovat tieto- ja taitotasoltaan siinä pisteessä, että a) muiden "jatko"kurssien suorittaminen helpottuu ja b) ettei työnantajan tarvitse heti kouluttaa uutta työntekijäänsä lisää täydentääkseen tämän tieto- ja taitotasoa asianmukaiselle tasolle. Ellen ole aivan väärässä, tuo on yksi TKK:n lakiin kirjatuista tehtävistä, tai ainakin TKK:ta koskevien määräysten henki. Ja usko tai älä, jotkut jossain labroissa ottavat tuonkin tehtävän tosissaan, ei enempää eikä vähempää. Tämä tietenkin johtaa siihen, että kurssien suorittamiseen, opiskeluun, on melkein väistämättä uhrattava aikaa...

Raimo=ma. prof. Raimo Kantola, kurssin vastaava opettaja


Olen töissä, enkä ehdi osallistumaan luennoille, lukemaan kirjoja tai laskemaan/palauttamaan laskuharjoituksia. Mitä teen ?

Tavoitteesi ovat ristiriidassa toimiesi kanssa. Varsinkin jos olet opintojesi loppuvaiheessa, eikä kyseessä ole kuin muutama kurssi, en usko, että suuressa mittakaavassa muutaman kuukauden (puolen vuoden) pinnistys opintojen loppuunsaattamiseksi vaikeuttaisi tai haittaisi urakehitystäsi (saman tai toisen työnantajan palveluksessa), kenties jopa päinvastoin. Ottaisin asian puheeksi esimiehesi kanssa, sikäli kun itselläsi löytyy motivaatiota todellakin panostaa opiskeluun.

Kyseenalaistan myös työnantajasi motiiveja. On tietenkin hyvä, työnantajan kannalta, jos sitoudut yhtiöön ja teet töitä heille, etkä jouduta valmistumistasi, koska tutkinnon omaava työntekijä on (vieläkin) helpommin rekrytoitavissa, kuin vielä opiskeleva. Toisaalta, mikäli työnantajasi ei kykene takaamaan sinulle aikaa opintojesi suorittamiseen, on se mielestäni kovin lyhytnäköistä, nimenomaan työnantajan puolelta. Kesken olevat opinnot varaavat jonkinlaisen siivun henkistä kapasiteettia, joka on pois varsinaisista työtehtävistä. Tällöin kärsivät sekä työ että opiskelut.


Vitsit, kuinka joustamatonta, onko olemassa mitään vaihtoehtoisia tapoja suorittaa kurssia ?

En jaksa olettaa, että opiskelija haluaisi päästä kurssista kuin pälkähästä tai että saisi suorittaa niitä jossain kevennetyssä tai edes muutetussa muodossa. Opiskelijoita (perus- tai jatko- sellaisia) on paljon ja yksilöllisen suoritustavan pyytäminen kurssien henkilökunnalta on mielestäni kohtuutonta, koska opiskelijoita on kuitenkin aika paljon.

Kurssin suorittaminen on mielestäni jo nyt melkoisen joustavaa:

  1. Laskarit löytyvät webistä, pyynnöstä voin lähettää niitä myös sähköpostilla.
  2. Laskarit voi palauttaa sähköisesti: ennen laskareita ja laskarivastausten ilmestymistä. Laskuharjoitustilaisuuteen ei tarvitse osallistua.
  3. Laskareita tukeva luentomateriaali on myös saatavissa webistä. Eli luennoillakaan ei tarvitse käydä.
  4. TAO-paketin läpikäymiseen voidaan tarvittaessa pyrkiä järjestämään eri aikoina, kuin milloin muut tekevät.
Ainoa mitä tarvitset, on riittävästi aikaa perehtyäksesi materiaaliin ja suorittaaksesi tehtävät. Aikaa on tietenkin rajallisesti ja sinun pitääkin asettaa tehtäväsi ja tavoitteesi jonkinlaiseen arvojärjestykseen. Mitä tahansa teetkin, niin älä tee sitä puolittaisesti ja vajaapanostuksella. Yleensä kaikki osapuolet, opintomenestys, työn tulokset, työnantaja, opetushenkilökunta ja ennen kaikkea Sinä itse, pettyvät.

Voiko laskareihin vastata pelkkien opetusmonisteiden avulla?

Lyhyt vastaus: Kyllä voi, riittävien esitietojen avulla.

Pitkä vastaus: Laskarit on tehty siten, että niihin kykenee vastaamaan pelkkien luentomonisteiden avulla. Lisälukemistona tarjotaan noita weppisivuilla mainittuja kirjoja, mutta niiden hankkiminen ei mielestäni ole välttämätöntä. Lisäksi Huin kirjasta on ns. tutustumispainos saatavilla allekirjoittaneen huoneesta. Tämä "laskarit perustuvat kirjoihin eivätkä opetusmonisteisiin" on harhaluulo, joka on jostain syystä elänyt sitkeästi tällä kurssilla. Näin ei ole, asiallisten esitietojen ja luentokalvojen perusteella on pystynyt ja pystyy jatkossakin laskemaan kaikki laskut. Laskujen suorittaminen (=tekeminen) vaatii aikaa ja ymmärrystä käsiteltävästä aihepiiristä, mutta mahdottomia ne eivät ole.


Mitä ovat asialliset/riittävät esitiedot?

Perustiedot tietoliikennetekniikasta (kyky erottaa puhelinkeskus ja Internet-reititin yms.). Mikä kurssiko? No, vaikka S-38.118.

Lisäksi täytyy omata perustiedot matematiikasta ja riittävä laskurutiini esim. Laplace-muunnoksen käytöstä differentiaaliyhtälöiden ratkaisussa, todennäköisyyslaskusta, kombinatoriikasta, mittaustekniikasta, jne. Teletekniikka on soveltava tieteenala, joka käyttää hyväksi mm. edellämainittuja alueita. Lisäksi tarvitaan tervettä järkeä ja kykyä tarttua vaikeiltakin tuntuviin tehtäviin riuskalla myötäotteella.


Tarvitseeko ostaa kurssin sivuilla mainittuja kirjoja?

Ei tarvitse, tentti perustuu opetusmonisteisiin ja laskuharjoituksiin.

TAO-osuuden ISDN-ohjeet ovat sekavat. Mitä teen ?

Yritä tulla toimeen sillä ohjeistuksella, mikä on jo olemassa. Saattaa olla, että oppimisprosessi on tuskaisempi, mutta oppimistulos parempi. Yksi vaihtoehto on käydä ohjelma läpi, ja sen jälkeen kerrata oheislukemistosta käsiteltävät asiat.

Eikös joku voisi kirjoittaa ISDN-ohjekirjaa uudestaan?

Kurssiohjelmisto on toimitettu LM Ericssonilta tuossa muodossa ja koneiden yhteydessä olevat sisältöohjeet määrittelevät lähinnä ne aihealueet, jotka pitäisi käydä läpi kurssin puitteissa. Ymmärrän kyllä tuskan, kun ohjeiden ja ohjelmiston rakenne ei vastaa toisiaan. Meillä (labralla, minulla) ei kuitenkaan ole resursseja (=aikaa) lähteä kirjoittamaan opaskirjaa uudestaan ja pelkäänkin, että ainakin tämän kevään osalta opiskelijoiden täytyy tulla toimeen niillä ohjeilla, mitkä ovat jo olemassa. Vanhentuneita nuo ohjeet eivät ole, vaan suoria kopioita oheismateriaalista, joka meille on ohjelmistojen yhteydessä toimitettu. Saattaa olla, että palaute osuisi paremmin, jos ottaisitte suoraan yhteyttä LM Ericssoniin, mutta en usko että muutos olisi kuitenkaan riittävän nopea tämän kurssin suorittamisen kannalta.

Voiko ohjelman asentaa omalle koneelle?

Valitettavasti tuo ohjelmaan tutustuminen omissa oloissa on mahdotonta lisenssimääräysten takia.

Miksei laskaripisteistä ja -menestyksestä tiedoteta? Eikö kurssin assarille makseta rahaa ? Onhan orjatyövoiman käyttö kai kiellettyä!?

Oikaistaan nyt yksi asia: Kyllä minä rahan saan kaikesta siitä työstä minkä teen tämänkin kurssin eteen. Mutta, se mistä minulle maksetaan tällä hetkellä on erikoistutkijan (projekti)virka ja tuohon virkaan ja sen hoidon edellyttämään 37,5 (tai jotain sellaista) viikkotuntiin ei sisälly minuuttiakaan opetusvelvollisuutta. Kaikenlainen allekirjoittaneen tekemä opetusvelvollisuus tapahtuu (ainakin periaatteessa) labran johdon kanssa tehtyjen, lähinnä suullisten, herrasmiessopimusten pohjalta, siten että kaikki labran tutkijat osallistuvat omalta osaltaan opetukseen. Ja tämä puolestaan tarkoittaa sitä, että sitten kun viikon tutkimukset on tehty, on aika laittaa hieman efforttia opetuksen hoitamiseen. Ja tällä hetkellä teen tutkimusta siihen tahtiin ettei reipas 40 viikkotuntia riitä ja omasta puolestani tuntuu täysin mahdottomalta lisätä siihen vielä lisää opetustehtäviä (laskareiden pidon ja muun assaroinnin lisäksi). Tämä on tilanne, eikä näköpiirissä ole helpotusta. Kunhan muutamat deadlinet hellittävät tuossa maaliskuun puolen välin jälkeen pystyn taas panostamaan jonkin verran enemmän opetukseen; juuri nyt se ei ole mahdollista. Valitettavasti.

Koska kurssin järjestelyt eivät jousta tarpeitteni mukaan tarkoittaa se sitä, että Teletekniikan labra ei välitä (perus)opiskelijoistaan. Miksi näin?

Mielestäni perusopiskelija ei ole TKK:lle tärkeä ja se heijastuu suoraan niihin resursseihin, joita opetukseen TKK:n taholta tarjotaan (verrattuna esim. sisäänoton hillittömään kasvattamiseen). Tavalliset professorit hukkuvat hallintoon ja sen pyörittämiseen, tutkijat, erikoistutkijat jms. painavat pitkää päivää, jotta TKK:n taso kansainvälisessä tutkimuksessä säilyy ja kenties jopa paranee, opetusvirkoihin tarjotaan minimaalista palkkaa (AMK:tkin maksavat opettajilleen paremmin) ja määräaikaisia virkoja (vähemmän tosissaan olevia hakijoita, jotka haluaisivat panostaa opetuksen kehittämiseen ja jotka eivät halua miettiä uuden duunipaikan hakemista viiden vuoden kuluttua). Revi siitä sitten.

Perusopiskelija (ja jatko-opiskelijat myös) ovat tärkeitä labralle, mutta opiskelijoita voidaan "hoitaa" ainoastaan sen mukaan miten siihen muilta hommilta jää aikaa. Tämä on TKK:n arvomaailma ja sitä voi yrittää muuttaa, mutta valitettavasti sen muuttaminen ei onnistu täältä ruohonjuuritasolta vaan oikeampi osoite löytyy kenties rehtoraateista ja vaikka opetusministeriöstä ja tätä kontrolloivasta infrastruktuurista. Suosittelen ottamaan yhteyttä myös opiskelijajärjestöihin ja vastaaviin.

Labran henkilökunnalle valittaminen on kohtuullisen tuloksetonta, vuorokaudessa on aikaa 24h, osa siitä käytetään työntekoon valitettavasti tuon työnteon reunaehdot sanelevat sen, mitä töitä tehdään (tutkimusta tai opetusta).


Deadlines, why do I have to adhere to deadlines? I work at a big company and I do not have the time to do the exercises.

Since you are working I assume that you've come across the concept of deadline. Usually, as far as my experience goes, if you do not meet the deadline there are some consequences; in work you might lose a bonus or, even worse, a client. In school, you lose the possibility to earn points from exercises, possibly are not able to take the examination etc. School, besides teaching you the tools of engineering, also teaches you something about life. This might be such a case.

Vaikka tarkoitukseni onkin vilpittömästi selvittää asioiden tilaa, joidenkin vastauksien sävy saattaa mielestäsi olla "piilovittuileva" (termi lainattu opiskelijoiden anonyymistä kommentoinnista allekirjoittaneelle), mutta itse käyttäisin mieluummin sanaa sarkastinen tai joskus jopa kyyninen. Sitä saatte, mitä tilaatte. Tähän piirteeseen voi suhtautua tosikkomaisesti tai ymmärtävällä huumorintajulla. Valitkaa vapaasti.

Mika Ilvesmäki , email:lynx@tct.hut.fi

ps Jos jonkun polla kestää, niin voi tutkailla tätä sivua Korsoraattorin läpi. Fiilikset välittyvät puolin ja toisin kenties vieläkin terävämmin.


Tietoverkkolaboratorio on nyt osa Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitosta. Tällä sivulla oleva tieto voi olla vanhentunutta.

Kurssien ajantasainen tieto on MyCourses-palvelussa.

Tämän sivun sisällöstä vastaavat ja Webmaster.
Sivua on viimeksi päivitetty 16.02.2000 15:20.
URI: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38110/k00/ukk.shtml
[ TKK > Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto > Tietoverkkolaboratorio > Opetus ]
?Kysy =>Anna palautetta!