TKK | Tietoverkkolaboratorio | Opetus

S-38.105 Tenttipalautetta 2003

Maaliskuun tentti, kysymys 7:

Kurssin opetus on viime vuosina hoidettu sivutoimisesti. Näkyikö se mielestäsi selvästi haittana? Jos näkyi, niin miten? Palautteissa todetaan usein, että opiskelijoita pitäisi aktivoida. Mitä mieltä Sinä olet tästä? Miten aktivointi tulisi käsityksesi mukaan toteuttaa? (Kerro myös muut mahdolliset terveisesi kurssin järjestäjille.) Kiitos vastauksestasi!

Luennoitsija on loistotyyppi. Harva muu luennoitsija osaa puhua asioista yhtä innostavasti ja lisätä huumoria väliin. Luentoaika puolestaan oli varsin kehno, joka varmasti vähensi läsnäolijoita huomattavasti. Kaikinpuolin hyvä kurssi.

Koska kyseessä on todellakin vain yhden opintoviikon kurssi, ei muutos mielestäni kannattaisi tehdä. oppilaiden osallistuminen luennoille ja tenttiin lukeminen on perinteinen yhden nopan tavoite. Ei ole mahdollista tehdä asiata juurikaan laajempaa.

Opetuksen sivutoimisuus ei näkynyt opetuksen laadussa. Kurssin asiat olivat paikoittain todella mielenkiintoisia, vaikka osa asioista oli jo entuudestaan tuttuja. Kurssikirja käsittelee asioita suhteellisen laajasti, joten sieltä saa vastaukset asioihin, jotka luennolla ehkä jäävät epäselviksi. Luennoitsijan puheen tasapaksuus jäi hämäämään välillä, mutta muuten kaikki toteutukseen liittyvät asiat ok. Luennoilla kiertäneet kaapelit yms. havainnollistivat hyvin käsiteltäviä aiheita.

Ainoa huono asia oli luentojen myöhäinen kellon aika, tosin eipähän tullut päällekkäisyyksiä muiden kurssien kanssa. Ainakin minua aktivoi harjoitustehtävää varten ottamani muistiinpanot.

Mielenkiintoinen kurssi vaikkakaan en pystynyt osallistumaan luennoille. Muutaman luentokerran perusteella kurssi aivan sellainen kuin on tarpeenkin.

Tällä kurssilla opettajan sivutoimisuus ei ollut lainkaan haitaksi, ennemin se oli luultavasti hyödyksi. Tämä siksi, että luennoijan asenne oli rento eikä paskanjäykkä akateeminen. Luennot olivat lähinnä omaan alaan liittyvä \"satutuokio\", joilla oli mukava käydä rentoutumassa päivän päätteeksi. Kuka tahansa vähääkään tietoliikennetekniikasta kiinnostunut varmasti lukisi tenttialueen kirjasta yhdessä illassa, mutta kurssin tärkein anti on ehdottomasti oman alan yleissivistyksen saanti. Kurssia ei saisi missään nimessä mennä muuttamaan yhtään miltään osin! Jos Uusitupa jatkaa luennoijana, tulen ehdottomasti istuskelemaan luennoille ensivuonnakin.

Hyvin mielenkiintoinen ja opettavava kurssi selkeä ja hyödyllinen... luentojen ajankohta oli kylläkin minulle hieman hankala

Kurssi oli hyvä peruskurssi. Ei syvennytty liikaa tiettyyn asiaan. Kurssi oli juuri niin kuin peruskurssin kuuluukin olla. Harjoitustyö oli hyvä olla vapaaehtoinen, sillä voi sitten jokainen halutessaan saada lisää pisteitä tenttiin. 1 opintoviikon kurssiin ei pitäisikään kuulua mitään pakollista harjoitustyötä. Luennoitsijalle suuri kiitos kurssista. Sen vuoksi kurssin luennoille jaksoi aina tulla. Pienet humoristiset kommentit jaksoi aina naurattaa. Ajankohta olisi ollut mielestäni parempi heti aamulla, kuin illalla.

Ihan hyvä varmaan, etei luennoitsija sentään joudu jauhamaan tietoliikennetekniikan perusteíta päätomisena työnään. Sen verran alakuloiselta välillä vaikuttaa, vaikka vitsejä heittääkin..

Luennot turhauttavia, etenevät liian hitaasti. Luennoitsija voisi käyttää enemmän ääntään. Opintopäiväkirjat ERITTÄIN paljon surkeampi tehtävä kuin viikon pääuutinen... Luentoaika voisi olla mieluummin 2h myöhemmin tai aikasemmin

Kurssi oli mielenkiintoinen ja mukavaa vaihtelua normaalille hyvin matemaattispainoitteselle opiskelulle. Luennoitsijakin oli hyvä, kun luennot eivät olleet vaan tylsää tekstiä, vaan väliin mahtui paljon havainnollistavia tarinoita, esimerkkejä jne. Kurssilla toteutettu aktivointi, eli vapaa ehtoinen harkkatyö on melko hyvä tapa... Ne jotka haluavat lisä aktivointia saavat sitä ja toisaalta jos aktivointi on jonkun mielestä vastenmielistä, niin hän voi jättää sen huomioimatta.

Luentomateriaaliin olisi voinut panostaa hieman enemmän. Käyttökelpoisia olisivat voineet olla esim. PowerPoint -pohjainen esitys. Jos kuitenkin haluaa käyttää niitä kalvoja, niin ne voisivat olla ennalta valmisteltuja -> selvempi lopputulos. Kiitokset vielä herra Uusituvalle mielenkiintoisesta lähestymistavasta tietoliikennetekniikan saloihin.

Minulle jäi kurssin perusteella sellainen kuva, että mikään kehitys mitä tietoliikennetekniikassa on tapahtunut ei ole Uusituvan mielestä mennyt oikein niin kuin olisi pitänyt. Muun muassa kaikki standardit tuntuivat olevan aina huonoja. Onko se asia nyt kuitenkaan aivan niin, kun ottaa huomioon kuitenkin tapahtuneen tietoliikennetekniikan kehityksen. Jos kaikki kehitys on kerran mennyt aivan pieleen, niin miten nykyiset tietoliikennetekniikkalaitteet sitten ovat paljon entisiä parempia? Vähän enemmän positiivista asennetta peliin, onhan siellä nyt jotain hyvääkin kehitystä ollut pakko tapahtua...

Luennoilla saisi olla enemmän vaikka kalvoja, jotta voisi tehdä muistiinpanoja. Muuten kaikki toimii ihan hyvin.

Kurssin mahdollinen hyödyllisyys on onnistuttu piilottamaan hyvin - ainakin monet luennoilla käsitellyt asiat tuntuivat kuuluvan luokkaan \"kiva tietää\". Kurssin ei-teknisyyttä suorastaan hehkutettiin, mutta onko se loppujen lopuksi hyvä asia?

Ei haittaa. Jos luennot ovat OK (ovat olleetkin), ei ole pakko lisätä aktivointa.

Luennot mielenkiintoista seurattavaa. Luennot voisivat kuitenkin ehkä enemmän seurata kirjan aiheita ja kirjan sisältöä.

Sivutoiminen opetus ok, luennoitsijalla on silloin enemmän käytännön näkemystä asioihin.

Ei näkynyt. Ei tarvita aktivointia.

Oli mielestäni hienoa että Seppo Uusitupa selitti luennoilla monet asiat hyvin huolellisesti melkein rautalangasta vääntäen.

Hyvin noidettu ei ongelmia sivutoimisuudesta. Ei tarvitse aktivoida. Oma-aloitteisuus aktivoi tarpeeksi, jos mielenkiintoa ja motivaatiota löytyy. Kirjassa oli joitain pikku virheitä en muista sivuja ,mutta virheet olivat seuraavan laisia: puhuttiin kbit:eistä, vaikka kyse oli kibit:eistä ja taulukko, jossa oli kännykkä määriä maittain oli luvut järjestyksessä muuuten, mutta miljoonan kohdalla oli Portugali ja 5 XXX tuhatta, vaikka ilmeisesti kyseessä oli 1 XXX tuhatta. Kirjassa oli myös joitain asioita lähdetty käsittelemään hyvin tarkasti, mutta päädytty ympäripyöreään selitykseen. Yleisesti ottaen hyvä ja mielenkiintoinen kurssi.

eipä mittään kummempaan, mukavan lyhyt kurssi ja pitäytyy hyvin nimessään: -perusteet. ++

Useat ovat jättäneet kurssin luennot väliin, koska Uusituvan luennoimistapa on hieman hitaan puoleinen. Asioita voitaisiin mahdollisesti käsitellä hieman syvällisemmin. Luennoilla ei aina myöskään selviä, onko Uusitupa keromassa vain hyvää vitsiä, vai onko tarinalla totuuspohjaa. Uusitupa hallitsee kuitenkin asiansa erinomaisesti ja hän pystyy pitämään porukan valveilla.

Tiedän, että tämä palaute on jopa hieman ristiriidassa keskenään, mutta antaapahan ainakin haastetta myös opettajille. Eli on hyvä, että asioita kerrotaan perusteellisesti ja hauskoin esimerkein, mutta toisaalta rauhallinen tahti väistämättä syö aikaa muilta asioilta ja luennoilla tuli välillä sellainen olo, että \"hyvä- tämä asia nyt on niin selvä, että voitaisiin nopeuttaa tahtia ja käydä läpi enemmän uusia asioita\". Loppuun voisin vielä mainita sen, että yleensä en käy luennoilla, vaan ainoastaan laskareissa ja tenteissä (kiitettävin arvosanoin), mutta tämän kurssin luennoilla kävin säännöllisesti jo ihan pelkästään siitä syystä, että luennoitsija oli hauska ja luonteva, eikä pelkästään \"kalvonlukuautomaatti\". Hyvä kurssi.

Luennoija olisi ehkä voinut olla hieman innostuneempi. Välillä oli vaikea tietää, oliko kyseessä vitsi vai tulisiko juttu ottaa tosissaan. Toisaalta Sepon rento ote oli mukava asia. Kaapelinäytteet olivat kivoja, erilaiset näperrettävät jutut ovat kyllä yleensäkin aina ihan piristäviä.Teorian liittäminen käytäntöön on myös kinnostuksen lisääjä.

Luentoajankohta oli hieman huono. Toisaalta kun kurssi hoidetaan sivutoimisesti niin minkäs teet, vai?

Opetus on toiminut hienosti, vaikka se on toteutettu sivutoimisesti. Opettaminen on ollut innostavaa ja kurssilla on oppinut paljon nimenomaan tietoliikennetekniikan perusteista.

Kurssi olisi varmasti ollut sekä hyödyllinen että mielenkiintoinen, mutta luentoaika ei sopinut kalenteriin. Kiitos kuitenkin.

En näe, että vaikka opetus on hoidettu sivutoimisesti, että se olisi selvästi näkynyt haittana... Ne luennot, millä olen ollut, ovat olleet ihan ok.

Todellakin yleissivistävä kurssi eli reippaasti asiaa, mutta käytännössä ei mitään uutta. Tuli mieleen lukion historian/uskonnontunti. Sopii erinomaisesti humanistille tai tuta:n opiskelijalle.

Opettajien sivutoimisuus ei haitannut. Vaikutti siltä, että luennoitsijalla oli myös käytännön kokemusta alalta. Myös kommentit ajankohtaisista asoista mukava lisä. Miinusta tulee luentojen ajankohdasta.

Silloin kun kävin kurssin niin luennoitsija puhui myös paljon sellaista mitä ei kuulunut tenttimateriaaliin.Ihan hyvä asia että saa vähän leveämpää näkemystä asiaan, mutta kunhan se pysyy \"raamien sisällä\".

Kävin luennoilla niin usein kuin ehdin, mutta ke 16-18 ei ole enää paras aika ottaa vastaan luentoinformaatiota. Mielestäni kurssin luennot olivat todella mielenkiintoisia ja pysyin luennolla yllättävän hyvin mukana kiitos luennoitsijan esiintymistaidon. Tulos olisi kuitenkin voinut olla vieläkin parempi sijoittamalla tunnit aamupäivään jolloin opiskelijoilla on vielä antennit pystyssä.

Sivutoiminen opetus ei haittaa. Olin tyytyväinen kurssiin. Hyvä ja vähän erilainen kurssi, jossa ei ole liikaa kaavan pyöritystä.

Yllä olevaan en osaa sanoa mitään ihmeempää, kommentoin muuta. Mielestäni on ihan hyvä, että luennoilla puhutaan myös muuta kuin kirjassa olevaa asiaa. Silloin niitä ei kuitenkaan tulisi kysyä tentissä, vaan opettaa ainoastaan yleissivistyksen takia. Tarkoitan siis, että ei saisi haitata kohtuuttomasti, vaikkei pääse luennoille. Harjoitustyöstä informoiminen sujui mielestäni huonosti. Olisin ollut kiinnostunut tekemään harkan. Alussa siitä ei kuitenkaan ollut tietoa ja sitten, kun sitä oli ja muistin siihen tutustua, oli jo myöhäistä tehdä luentopäiväkirjaa, koska pääsin vain alkuosan luennoille. Joku toisentyyppinen harkka olisi siis ollut parempi, tai sitten luentopäiväkirjasta olisi pitänyt infota jo ennen kurssin alkua, jotta olisi voinut priorisoida luentoja muiden kurssien luentojen kustannuksella ja olla siten enemmän paikalla.

Luentoja voisi vähän saada mielenkiintoisemmiksi. Siellä meinaan nukahtaa aika helposti.

...

Kurssi on ihan mukavaa vaihtelua ainaiselle matekatiikan opiskelulle. Ehdottoman hyvä asia kurssilla on ei matemaattinen lähestyminen, mika on ihan tervetullutta vaihtelua. Harjoitustyö ja siitä saadut lisäpisteet ovat myös hyvä idea. Ehkä se auttaa ihmisiä motivoitumaan...

Luentojen ajankohtaa voisi muuttaa hieman \"realistisemmaksi\".

Luentojen huonon ajankohdan vuoksi en ollut kertaakaan läsnä, vaikka asia sinänsä olisi kiinnostava.

Seppo Uusitupa osasi kertoa asian hauskalla tavalla, joka ainakin minulla jäi mieleen hyvin ja muistan asian paremmin hänen useiden esimerkkiensä kautta. Minua ei ainakaan haitannut, että hän teki opetusta sivutoimisesti. Markus Peuhkuri osasi myös asiansa loistavasti, mutta hänen opetuksensa jäi hieman liikaa teoriaan, josta on varsinkin eri protokollia sun muita vaikea muistaa.

Opetuksen sivutoimisuus ei näkynyt mielestäni muutoin, kuin luentojen ajankohtana (ke 16-18). Aiempi alkamisajankohta olisi ollut mukavampi.

Aktivoiminen nyt on ihan sivuseikka. Eniten itkettää tämä ulkoa opettelu. En pidä kovinkaan järkevänä, että pitäisi opetella vuosilukuja ja taulukoita ulkoa. Samoin lyhenteiden pänttääminen on aika turhaa touhua. Jos minulta kysyttäisiin, niin lyhenteistä pitäisi tietää tyyliin, että ei ole muuttuja vaan on lyhenne, joka liittyy jotenkin tietoliikenteeseen ja vuosiluvuista riittäisi, että puhuu samasta vuosisadasta.

Luento aika oli huono, mutta jos parempaa ei löydy niin eohän sille mitään voi. Välistä ei saanut selvää ku mikit oli liian pienellä

Luentojen ajankohtaa voisi hiukan muuttaa aikaisemmaksi. Klo 16-18 on vähän myöhäinen, varsinkin jos on istunut luennoilla ja laskareissa klo 8:sta asti. Muuten hyvä kurssi.

Itse menetin kiinnostukseni kurssia kohtaan alkumetreille kurssin vastaavan opettajan heti todettua että eikö olisi jo syytä vaihtaa luennoitsijaa. Mielestäni tämä asenne heijastui pitkin kurssia ja antoi ainakin minulle käsityksen että kurrsi olisi turha, jota se ei suinkaan ole.

Ei mitään valittamista.

Harjoitustyön vapaaehtoisuus on tässä tapauksessa yhtä suuri kuin koetehtävään vastaamatta jättäminen... Luennolla olis hyvä mennä kirjan mukaan, mutta kertoa asiat eri näkökulmasta eli miten asiat käytännössä toimii. Kurssin lähestymistapa on aika hyvä, mutta kokeen tulisi kuitenkin jotenki vastata opetusta. Vanhat kokeet ei mielestäni vastaa luentoja.

Ei minun mielestäni kurssilla tarvita sen kummempaa aktivointia. Jokainen voi aktivoida itse itseään jos siltä tuntuu. Mielestäni tärkeintä on että luennoilla ja opetusmateriaalissa esitetään asiat mahdollisimman helposti ymmärrettävässä muodossa ja keskitytään niihin asioihin jotka ovat kurssin kannalta oleellisimpia.

En käynyt luennoilla, joten tämä arviointi oli hieman hankalaa...

Opetus sujui mainiosti, kirja myös hyvä. Luennoitsijaa jaksoi kuunnella! Asiat mielenkiintoisia ja sopivan yleissivistäviä, myöhemmin pääsee tarkemmin asioihin kiinni.

mielenkiintoista asiaa. luentojen ajankohta vain huono...

On hienoa, että TKK:llakin on kursseja joilla on mukava käydä ihan vain kuuntelemassa. Se että siitä saa myös opintoviikon on tietysti plussaa. Matematiikkaa ja teoriaa on koulussamme jo aivan riittävästi, tälläinen repseämpi lähestyminen on todella tervetullutta. Kaikki eivät osaa kurssia arvostaa, mutta heillehän teoriaa, matematiikkaa ja käyttännöstä vieraannuttamista on jo ihan riittämiin muillakin kursseilla. Toivottavasti kurssin perusidea pysyy jatkossakin samantyyppisenä = luennoitsijan oltava Sepon kaltainen. Yhtä pätevät (osaavat kertoa asiat mielenkiintoisesti ja kansantajuisesti ja sopivasti huumorilla höystäen) henkilöt ovat ikävä kyllä todella harvassa.

Opetuksessa ei ollut mitään vikaa. En vain ajankohdasta johtuen päässyt kuin muutamalle luennolle, jotka hyviä. Eiköhän jokaisen opiskelijan olisi parempi hoitaa aktivoituminen itse. Käytännönläheisyys plussaa.

Niin, todellakin hieman tuntuu siltä, että luennolla käydyt asiat ja kirja eivät kohtaa toisiaan. Joten, kummasta sitten tenttikysymykset? Ei ole oikeudenmukaista kysyä sellaista, mitä luennoilla kerrotaan mutta kirjassa ei. Mutta toisaalta, silloin luennoilla ei ole järkeä käydä! Mielestäni kaikkein paras ratkaisu olisi, että luennoilla todellakin perehdytettäisiin oppilaita kirjan asioihin lähes sanatarkasti. Tällöin omaehtoinen lukeminen/pänttääminen viimeisenä iltana ei tuntuisi niin ylivoimaiselta...

Käymälläni luennolla luennoitsija vakuutti tyylillään, ongelmana oli vain huono aika

more english material!

Itse suoritan kurssia koska se korvaa T-110.250:n joka ei sopinut lukujärjestykseeni. Kyseisen kurssin järjestelyt, esim. viikoittaiset laskarit, tuntuivat paremmalta vaihtoehdolta kuin pelkät luennot ja kirjan selaaminen. Internet ja muut uuden tiedon siirtotekniikat jäivät mielestäni perinteisten puhelimien ja jo vanhentuneiden tekniikoiden jalkoihin luennoilla. Tulevaisuuden näkymiin ei siis kiinnitetty mielestäni tarpeeksi huomiota. Markus Peuhkurin luento aloitti ehkä hieman liian monimutkaisista asioista eikä sen perässä tahtonut pysyä.

Opetuksen hoitaminen sivutoimisesti ei mielestäni haitannut sen tasoa millään lailla. Kurssin ollessa laajuudeltaan 1 ov, ei mielestäni ole tarpeen mitata tentissä kovinkaan laajasti asiota, joita kurssilla käsitellään vain hieman pintaa syvemmältä. Tällä en kuitenkaan tarkoita, että kurssi olisi mitenkään vajaavainen.

Mielestäni kurssin sisältö on sopivan perehdyttävä. Suurin osa opiskelijoista perehtyy kuitenkin asioihin syvällisemmin nyt ensimmäistä kertaa (käsittee olleet ympärillä koko ajan, kukaan ei vain ole niistä selvillä). Kurssi vaikuttaa oikeastaan varsin yleissivistävältä ja kirjaakin on vaihteeksi mielenkiintoista lukea.

Sivutoimisuus näkyy kurssin luennointiaikana, joka on todella surkea. Uusitupa on loistava luennoitsija niiden muutaman luennon perusteella, jotka paikalla olin, mutta luentoajankohdan takia, en silti jaksanut paikalle useinkaan vaivautua. Se tässä kurssissa taitaa parasta olla, että tämä tuntuisi olevan ensimmäinen (vaikkakin hyvin pintapuolinen) kosketus tietoliikennetekniikan maailmaan, jota tänne kuitenkin opiskelemaan olen tullut. Ehdottomasti loistava vastapaino raskaille peruskursseille ja aihe on mielenkiintoinen ja hyvin esitetty.

Luentoaika oli varsin nihkeä. Opiskelijoiden aktivointi - who needs it anyway..?

Loistava luennoitsija tuo Uusitupa. Ääntä tosin voisi käyttää hieman enemmän... Datasiirto- & nettiluennolla oli liikaa asiaa liian nopeasti. Lyhenteitä vilisi valkokankaalla niin paljon ja nopeasti, että meinasi taju lähteä. Yleiseti mukava ja hieman erilainen kurssi (ei liikaa matikkaa).

Opiskelijoiden aktivoimisen voisi hoitaa luentoharjoituksilla.

Kurssin haittana tänä keväänä oli huono ajankohta luennoille. Olisin varmasti käynyt edes yhdellä luennolla, jos ajankohta olisi ollut parempi.


Tietoverkkolaboratorio on nyt osa Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikan laitosta. Tällä sivulla oleva tieto voi olla vanhentunutta.

Kurssien ajantasainen tieto on MyCourses-palvelussa.

Tämän sivun sisällöstä vastaavat ja Webmaster.
Sivua on viimeksi päivitetty 24.04.2003 09:00.
URI: http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38105/2003/tenttipalaute.shtml
[ TKK > Sähkö- ja tietoliikennetekniikan osasto > Tietoverkkolaboratorio > Opetus ]
?Kysy =>Anna palautetta!