|
Nykyaikainen paikalliskeskus
Paikalliskeskuksen tärkeimmät tehtävät ovat
- Kytkeä haluttaessa yhteys kahden samaan keskukseen kytketyn tilaajan välille
- Kytkeä yhteys tilaajan ja muiden verkon osien välille
- Velottaa käytetyistä palveluista
Paikalliskeskuksen rakenne on esitetty alla olevassa kuvassa
Paikalliskeskuksen eri lohkojen toiminnot ovat (lyhyesti) seuraavat:
- Tilaaja-aste on eräänlainen kytkin, jonka tehtävänä on keskittää tuleva liikenne ryhmäkytkimeen. Yksittäisen puhelimen tai modeemin käyttäjän linja tulee keskuksessa ensin tilaaja-asteeseen, joka huolehtii tulevan liikenteen sovituksesta ryhmäkytkimelle (A/D-muunnos, mikäli ei ole ISDN-yhteyttä). Tilaaja-aste huolehtii myös esim. tavallisen kotipuhelimen tehonsyötöstä. Yhteen ryhmäkytkimeen voi liittyä useita tilaaja-asteita.
- Ryhmäkytkin on puhelinkeskuksen ehkäpä kaikkein monimutkaisin rakenne. Sen tehtävänä on muodostaa yhteys haluttuun kohteeseen. Kaikki uudet ryhmäkytkimet ovat digitaalisia. Näiden kehitys on ollut nopeaa viime vuosina. Kun 10 vuotta sitten yksi kytkin pystyi käsittelemään n. 1000 yhtäaikaista yhteyttä, pystyy nykyinen kytkin jopa 65000 samanaikaisen yhteyden käsittelyyn. Tämä tarkoittaa tietysti sitä, että liikenne pystytään käsittelemään harvemmilla keskuksilla. Toisaalta kasvanut internet-liikenne astetta kovia vaatimuksia keskuksille ja kytkimille.
- ETC (exchange terminal circuit) on linja keskuksesta varsinaisen runkoverkon kautta toiseen keskukseen. Mikäli haluttu kohde sijaitsee keskuksen tilaaja-asteen ulkopuolella käytetään puhelun yhdistämiseen ETC-linjaa.
- Signalointijärjestelmä tarkoitta tässä yhteydessä signalointia toisten keskusten kanssa. Tällä tarkastellaan esim. onko yhteys käytettävissä vai onko linjoilla ruuhkaa.
Valvontajärjestelmä koostuu useista eri osista
- Käyttö ja ylläpito tarkoitta esim. yleistä tehonsyöttöä keskukseen sekä varavoimajärjestelmiä sähkökatkon varalle
- Veloitus on valvontajärjestelmän tärkeä osa
- Tilaajatietokanta sisältää keskuksen kannalta olennaiset tiedot asiakkaista esim. mahdolliset soitonsiirto ja muut lisäpalvelut
- Kytkinohjaus valvoo, että puhelut kytkeytyvät kuten on tarkoitus, ja huolehtii myös mahdollisten virhetilanteiden käsittelystä
- Lisäpalvelut sisältävät esim. soitonsiirto, koputus ja mahdolliset soitonestopalvelut
Kaikki valvontajärjestelmän funktiot toteutetaan tehokkailla tietokoneilla. Nykyisessä puhelinkeskuksessa ihmistyövoimaa käytetään lähinnä huoltoon.
|