Kiinteistökohtaiset ratkaisut

Kiinteistökohtaisilla ratkaisuilla pyritään vapauttamaan henkilöresursseja tarkkailusta työntekoon. Jos johonkin taloon on asennettu kattava valvonta ja ohjaus automaatio, ei kenenkään tarvitse tulla paikalle toteamaan, että talo on kunnossa. Vasta kun kiinteistöhuoltoyhtiön päivystäjän tietokoneeseen tulee hälytys putkivuodosta, murrosta tai tulipalosta lähetetään kohteeseen tarvittava apu. Jos joku talon asukas haluaa siirtää saunavuoroaan tunnilla eteenpäin, voidaan kiuasta kauko-ohjata tietokoneen avulla. Jos talvipakkaset kiristyvät ja talon keskuslämmittimen tehoa pitää lisätä, niin sekin onnistuu tietokoneen avulla. Toinen asia, mihin pyritään, on talojen käytön helpottaminen. Valot syttyvät, kun joku kävelee käytävässä ja sammuvat, kun liikettä ei havaita. Kaikilla on mikrosirukortti avaimena. Tällöin voidaan helposti määrittää mihin kukakin saa kulkea talossa, mutta siten että kaikilla on vain yksi avain ison nipun sijaan. Tulevaisuudessa voi olla jopa niin, että riittää kun pitää avainkortin kaulassa roikkumassa, ja ovet aukeavat automaattisesti käveltäessä niiden viereen. Pääperiaatteena on se, että automaatiojärjestelmän pitää helpottaa jollakin tavalla ihmisen olemista tai liikkumista. Suuret kinteistöjen omistajat ovat erittäin kiinnostuneita tällaisten järjestelmien tarjoamista mahdollisuuksista.

Esimerkki toteutus

Edellämainitut palvelut ja ratkaisut voi toteuttaa monin eri tavoin, mutta seuraavassa esiteltynä yksi yleisimmistä malleista. Siinä järjestelmää pystytään ohjaamaan ja tarkkailemaan tavallisen www-selaimen avulla. Palveluntarjoaja asentaa palvelun haluavaan kiinteistöön tarvittavat anturit ja säätimet. Nämä kytketään kiinteistöpalvelimeen, joka käsittelee sille tulevat signaalit. Se suorittaa sille määrätyt toiminnot automaattisesti. Palvelin on kytketty kiinteällä yhteydellä verkkoon, jolloin sen tietojen seuraaminen onnistuu monesta paikasta. Palvelimen toimintaa ja sen antamia tietoja voi tarkkailla samaan aikaan mm. huoltoyhtiö, kiinteistön omistaja, ja palveluntarjoaja. Koska kovin kalliiden ja isojen laitteistojen asentaminen kiinteistön kellariin ei ole järkevää, siirretään sen tiedot johonkin muualle tietokantaan. Tietokannasta haettujen tietojen perusteella voidaan koostaa eriliasia tietoja em. tahojen tarkkailtavaksi. Yleistä tällaiselle kiinteistöpalvemille on se, että se pystyy ottamaan monella eri protokollalla siirrettyjä tietoja.