S-38.105 Tentti 7. 5. 1999

Tämä on niin sanottu ylimääräinen eli opiskelijoiden järjestämä tentti keväältä 1999. Kysymysten jälkeen tulee esimerkki mallikkaasta vastauksesta ja/tai mahdolliset kommentit opiskelijoitten tenttivastauksiin ja/tai vastauksessa edellytettävistä asioista. Lopuksi on vielä opiskelijoiden työnäytteitä.


1. Termistö

Keskeinen suomalaisen korkeakoululaitoksen tehtävä on kehittää suomalaista kulttuuria(!) ja sen osana suomenkielistä (tele)teknisenkin alan sanastoa. Sivistyneen suomalaisen on tällä perusteella syytä katsoa hallitsevan oikean termistön… Tehtävänäsi on selostaa lyhyesti seuraavat käsitteet.

rinnakkaismuotoinen

Rinnakkaismuotoinen on adjektiivi, joka tavanomaisimmin liitetään siirtotapaan. Rinnakkaismuotoisessa siirrossa käytetään (esim.) tavun jokaiselle bitille omaa johdintaan, ja bitit siirtyvät käytännössä samanaikaisesti eli samalla kellojaksolla.

vesipiikki

Valmistusvaiheessa pääsee/jää valokuidun lasiin epäpuhtauksia. Näistä OH-ionit imevät virittäytyessään tehoa ja vaimentavat siten signaalia. Tämä näkyy vaimennus-aallonpituus -kuvaajassa piikkimäisenä hyppäyksenä.

aikajakotekniikka

Aikajakotekniikan ideana on ottaa eri lähteistä tulevista bittivirroista vuoron perään vakiopituinen pätkä ja lähettää tämä yhdelle yhteydelle. Vastapäässä yhteydeltä tulevat bittipätkät erotellaan yhteisestä virrasta ja kootaan alkuperäisten virtojen mukaisiksi. Idea käytössä mm. PCM:ssä.

standardointi

Standardointi voidaan yksinkertaisimmin määritellä yhteisten pelisääntöjen sopimiseksi. Sopimista voi olla esim. kansallisella tai kansainvälisellä tasolla ja yleensä siitä huolehtivat alan organisaatiot.

teleliikennealue

Teleliikennealueilla korvattiin vanhat verkkoryhmät vastaamaan vuonna 1996 voimassa ollutta läänijakoa.

solukkopuhelin

Solulla tarkoitetaan nykyaikaisen matkapuhelinjärjestelmän tarvitsemaa tukiasemaa ja tämän peittoaluetta. Näitä on niin tiheässä, että käyttäjä voi siirtyä solusta toiseen puhelun katkeamatta. Järjestelmässä käytettävä puhelin on solukkopuhelin (NMT, GSM, DECT, UMTS, mutta ei ARP).

Tehtävän tausta:

Kurssin eräs keskeisimmistä tavoitteista on oppia tuntemaan keskeisiä sähkö/teleinsinöörin työympäristöön ja 'tavallisen tossunkuluttajan' jokapäiväiseen elinympäristöön liittyviä termejä.

Keskeisten termien hallinnan merkityksen ymmärtämistä tuki myös harjoitustyö - kunnolla tehtynä. Vaikka päivälehdestä leikattujen artikkelien sisältämien telealan termien ymmärrettävyyttä kannatti testata keskimääräisellä em. lehden lukijalla tai Pihtiputaan mummolla.

Vähemmän mallikkaan mallivastauksen funktio:

Pari vuotta sitten muutama opiskelija veti pahasti herneen nenäänsä tunnistaessaan oman vastauksensa osan esitellyissä vastausmalleissa. Kyseessä ei suinkaan ole mikään irvistelynhalu, kuten (ehkä) annettiin ymmärtää. Sen harjoittamiseen on myös TKK:n opettajille tarjolla helpompiakin keinoja, jotka eivät edellytä parin illan käyttämistä esimerkkien poimimiseen tenttivastauksista ja niiden koodaamista HTML-sivuiksi. Ilmaistyötä on fiksumpaa ja hauskempaakin...

Tarkoituksena on näyttää edustava esimerkkikokoelma siitä, mitä vapaan verbaalisen vuon sallivat tenttikysymykset monasti paljastavat. Useimmille korjaajille TKK:ssa riittää, että he toteavat suoraan opiskelijan vastauksen olevan oikein/väärin ilman, että ajaudutaan tulkitsemaan, mitä opiskelija oikeastaan tarkoitti.

Vastausmallit valottavat myös maailman realiteetteja niille, jotka käyvät hakemassa tentistä vitosen moitiskellen kurssia liian helpoksi. Kenties vielä heikommin menestyneiden kuullen.

Oppikirjan kehittämisessä vastausmalleista on suuri hyöty: runsaat hämärät vastaukset jonkun asian yhteydessä antavat viitteitä siitä, että asia on esitetty hämärästi.


2. Teleolot Suomessa

Pääset kansainvälisessä seurueessa esittelemään teleoloja Suomessa. Luettele kuusi faktaa, jotka Sinun kannattaa tuoda esiin. Huomaa, että numerotiedot ovat selviä faktoja nekin.

Tässä tehtävässä on avainsanana 'kannattaa'. Perustellusta syystä voi olla kannattavaa kertoa, että 'Lehtisaaresta Otaniemeen päin tuleva valokaapeli on merkitty keltaisella teipillä', mutta tällainen nyanssi kyllä mielestäni edellyttää perustelujen kirjoittamista näkyviin, että minäkin pisteiden jakajana ymmärrän asian merkityksellisyyden.

Esiin tuotavia asioita voisivat olla mm.


3. Käsiteparit

Tässä tehtävässä Sinun tulee selvittää eräitä käsitepareja, joissa usein sekoillaan mestarillisesti.

Opintojaksolla eräs keskeisimmistä tavoitteista on oppia käyttämään telealan termejä oikein - ja välttämään tavanomaisimmat amatöörien sanasekoilut. Katso myös ykköstehtävän evästykset.

valinnainen – valintainen

Matkapuhelin ja lankapuhelin voivat olla opiskelijalle valinnaisia vaihtoehtoja. Kummassakin yhteydenmuodostusmekanisni eli numeronvalinta kertoo esimerkin valintaisesta verkosta - yhteyskumppani on valittavissa.

Bd – bps

Bd on lyhenne sanasta Baudi, ja tällä tarkoitetaan signaalin muutosnopeutta (yksikkönä muutoksia/sekunti). Yksikkö on siis läheistä sukua Hertzille! Lyhenne bps on suomeksi bit/s, ja sitä käytetään kuvaamaan siirtonopeutta.

koaksiaalinen – konsentrinen

Asiaa kannattaa tarkastella hieman aikaa käyttäen ja kielitiedettä sivuten. Ko-, co- ja con latinalaisperäisten sanojen alussa tarkoittaa usein jotain yhteistä. Aksiaalisuudella on mekaniikassakin tekemistä akselinsuuntaisuuden kanssa. Sentrisyys esiintyy jopa sentraali-Santrassa - keskeinen siis.

Jospa käännettäisiin koaksiaalinen yhteisakseliseksi! Koaksiaalinen kaapeli on siten sellainen, jossa johtimilla on yhteiset akselit, siis johtimet ovat sisäkkäin. Konsentrisen voisimme sitten kääntää yhteiskeskiseksi. Konsentrisen kaapelin johtimet on sijoitettu symmetrisesti kaapelin keskilinjan suhteen.

lähiverkko – paikallisverkko

Lähiverkko on bittimiesten termejä ja tarkoittaa esim. rakennuksen kattavaa verkkoa, johon on liitetty talon atk-laitteet. Paikallisverkko taas on ollut yli 100 vuotta puhelinmiesten reviiriä ja verkko, jossa soitettavat puhelut ovat paikallispuheluja.

lähipuhelu – paikallispuhelu

Tässä onkin sitten vaikeampi pari. Mutta otetaanpa esimerkki Turun puolesta, jossa elellään Turun ja Porin teleliikennealueella. Alue on iso, ja sillä on paljon pieniä(kin) puhelinlaitoksia. Teleliikennealueen sisäinen puhelu on paikallispuhelu (kaukopuhelun vastakohtana). Kun puhelu pysyy yhtiön omassa verkossa, ei yhtiö joudu maksamaan siitä mitään vastaanottavalle yhtiölle. Se voidaan siis tuotteistaa eri tuotteeksi kuin paikallispuhelu ja myydä kuluttajalle halvemmalla. Yhtiöt, joilla ei tällaista tuotetta ole (esim. HPY) näyttävät mielellään hämärtävän koko eron puhumalla näistä kahdesta synonyymeina. Syksyllä kirjoitettuun kirjaan asia ei ehtinyt, mutta onneksi väännettiin rautalangasta luennolla:)

askeltaitekerroin –asteittaistaitekerroin

Irrallisina sanoinahan nämä eivät ole mitään, vaan saavat sisällön vasta yhdyssanan osana. Askeltaitekerroinkuidussa valon heijastuminen tapahtuu vain yhdessä rajapinnassa. Asteettaistaitekerroinkuidussa kuitumateriaalin optinen tiheys muuttuu keskeltä reunoille päin mentäessä 'asteettain'.


4. Kilpavarausperiaate

Selosta kilpavarausperiaatteen toiminta. Käytä selostuksesi apuna kuvaa tai kuvia!

Asia on kai niin hyvin kuvattuna niin visuaalisesti kuin verbaalisena suorituksena oppikirjassa, ettei jutun toistoa tai uudelleenmuotoilua tässä tarvita.

Tämä lienee myös sen verran monella kurssilla jauhettu asia, että ainakin perusperiaatteet osattiin hyvin, pikkumokia oli sitten sitäkin enemmän. Ja muutama vähän suurempikin: ajatukset olivat Ethernetin sijaan Token Ringissa.


5. Puhelimen rakenne

Selosta perinteisen analogisen lankapuhelimen rakennetta. Voit joko piirtää kaaviokuvan tai luetella keskeiset rakenneosat ja selostaa niiden tehtävät.

Tässä tehtävässä ei ole tarkoitus mennä ruuvin, johdon ja kondensaattorin tasolle. Seuraava joko on käypäinen: