S-38.105 Tentti 11.5.2000

Tässä tehtävänipussa on viisi tehtävää, joista kustakin voit saada maksimissaan kuusi (6) pistettä. Koska kokemus on osoittanut, että aina on osoitettavissa syy, miksi joku asia on jäänyt lukematta, sinä voit valita vastattavaksi (korkeintaan) neljä tehtävää. Liiasta yrittämisestä rokotetaan perinteiseen tapaan kääntämällä jonkin tehtävän pistemäärän etumerkki.


1. Tietoliikennealan kehitys Suomessa

Kesätyöpaikkaasi on tullut vierailijaryhmä työnantajasi ulkomaalaisesta tytäryhtiöstä. Olet saanut tehtäväksesi viihdyttää heitä parhaan taitosi mukaan. Ravintolapöydän ääressä keskustelu kääntyy tietoliikennetekniikkaan ja suomalaisten yritysten menestykseen maailmalla. Vieraasi kysyvät sinun mielipidettäsi siitä, mikä on menestyksen salaisuus.

Mitä vastaat? Listaa kuusi mielestäsi tärkeintä, menestyksen taustalla olevaa historiallista tai teknis-taloudellista seikkaa viimeisen runsaan sadan vuoden ajalta.

2. Tietoverkkotekniikan peruskäsitteet

Selosta, mitä seuraavat termit tarkoittavat.

3. Informaatioteorian perusteet

a) Tietoliikenneaapisessa väitetään, että perinteisen puhelinyhteyden maksimaalinen siirtokapasiteetti on noin 42 kilobittiä sekunnissa. Mihin tämä väite perustuu?

b) Tavallinen puhelinyhteys voidaan usein muuttaa huomattavasti edellä kuvattua nopeammaksi ISDN- tai ADSL-yhteydeksi ilman uusien tilaajajohtojen vetämistä. Miten tämä on selitettävissä?

4. Matkapuhelinverkot

a) Rikas setämies lähtee ajamaan autolla Helsingistä Lappiin. Matkan alussa hän soittaa kännykällä lapsuudenystävälleen ja jatkaa keskustelua keskeytymättä koko ajomatkan ajan. Miten tämä on mahdollista? Tehtävän 4b solukkokuva. Yksi ympyrä kuvaa 
yhden solun peittoaluetta.

b) Käytettävissäsi on 7 erilaista kanavaa (A-G). Miten jaat ne kuvan mukaiseen solukkoverkkoon? (yksi ympyrä kuvaa yhden solun peittoaluetta).

5. Palvelun laatu Internetissä: aineistokysymys

Vastaa kysymyksiin oheisen aineiston ("The Need for QoS") ja kurssilla oppimasi perusteella.

a) Minkä vuoksi IP-protokolla ei kykene palvelemaan kaikkia suunnitteilla olevia Internet-palveluita riittävän hyvin?

b) Miten QoS (Quality of Service) pyrkii ratkaisemaan nämä ongelmat?


Kirsi Voipio 10.5.2000