TEKNILLINEN KORKEAKOULU
Sähkötekniikan osasto
S-38.116 Teletietotekniikka
TMN -verkonhallinta
Jari Juntunen
37790W
S N
Internet: Jari.Juntunen@hut.fi
ATM Asynchronous transfer mode, asynkroninen toimintamuoto
BML Business management layer, liiketoiminnan hallintakerros
CMIP Common management information protocol, hallintatietoprotokolla
- OSI-mallin sovelluskerroksen protokolla, jonka avulla voidaan käyttää yleisiä hallintatietopalveluja
CMISE Common management information service element, hallinnan tietopalveluelementti
- OSI-mallin sovelluskerroksen palveluelementti, joka tarjoaa yleiset palvelut vuorovaikutteista verkonhallintatiedon siirtoa varten
DCF Data communication function, tiedonsiirtotoiminto
DCN Data communication network, TMN:n datasiirtoverkko
EML Element management layer, verkkoelementin hallintakerros
ITU-T International Telecommunication Union Telecommunication Standardization Sector, kansainvälisen teleliiton telestandardisointisektori
MCF Message communication function, sanomanvälitystoiminto
MD Mediation device, sovituslaite
MF Mediation function, sovitustoiminto
MIB Management information base, hallintatietokanta
NE Network element, verkkoelementti
NEF Network element function, verkkoelementin toiminto
NML Network management layer, verkonhallintakerros
OS Operations system, hallintajärjestelmä
OSF Operations systems function, hallintajärjestelmän toiminto
OSI Open systems interconnection, avointen järjestelmien yhteenliittäminen
QA Q adaptor, Q-sovitin
QAF Q adaptor function, Q-sovittimen toiminto
QOS Quality of service, palvelun laatu
SDH Synchronous digital hierarchy, synkroninen digitaalinen hierarkia
SMK Shared management knowledge, jaettu hallintatieto
SML Service management layer, palvelunhallintakerros
TMN Telecommunications Management Network, telehallintaverkko
WS Workstation, työasema
WSF Workstation function, työasematoiminto
1.
Johdanto
Verkonhallinnan tarkoituksena on tietoliikenneresurssien määrittely
ja kontrollointi päämääränä tarjota tietoa
verkkoelementeistä nopeasti ja taloudellisesti niin, että
käyttäjän suorituskykyvaatimukset täytetään
[Erfani 1995]. Monitoimittajaympäristö, kansainvälinen
lainsäädäntö ja useat eri teknologiat vaikuttavat siihen,
että verkonhallintaan on otettava strukturoitu lähestymistapa, joka
ei ole riippuvainen käytetyistä teknologioista tai palveluista.
Perinteisesti verkonhallintajärjestelmät ovat olleet erillisiä
järjestelmiä, joiden välillä on ollut hankala vaihtaa
tietoa. Tämä on johtanut siihen, että ne ovat olleet kalliita
ylläpitää ja käyttää.
Verkonhallinnan tehostaminen on jatkossa entistä tärkeämpää, koska SDH:n, ATM:n ja langattomien teknologioiden mukanaan tuomat uudet palvelut vaativat entistä monipuolisempia ja joustavampia toimintoja myös verkonhallinnalta. Verkonhallintaa ei siis voida suunnitella vain yhtä teknologiaa silmällä pitäen, vaan sen pitää tarjota avoin rakenne, jolla mahdollistetaan useiden verkonhallintajärjestelmien ja tietoliikennelaitteiden välinen yhteistoiminta.
Kuinka pystytään hallitsemaan laajaa tietoliikenneverkkoa, joka
koostuu erilaisista laitteista ja palveluista? Yksi vastaus tähän
kysymykseen on telehallintaverkko (Telecommunications Management Network, TMN)
[M.3010]. Samoilla teknologioilla, joita käytetään uusien
palvelujen tuottamiseen, voidaan suunnitella myös uusia
verkonhallintatoimintoja. Telehallintaverkossa nämä toiminnot voidaan
ajatella ohjelmistopohjaisiksi sovelluksiksi, jotka on hajautettu eri puolille
tietoliikenneverkkoa. Näillä sovelluksilla on hyvin
määritelty arkkitehtuuri, standardoidut rajapinnat ja protokollat.
2.
Telehallintaverkko
Kansainvälinen tietoliikennestandardeja asettava järjestö ITU-T
on määritellyt suosituksessaan [M.3010] yleiset
arkkitehtuurivaatimukset telehallintaverkolle (Telecommunications Management
Network, TMN). TMN:n pääperiaatteena on tarjota perusrakenne
erilaisten televerkkojen ja -palvelujen hallintaan.
Hallintajärjestelmä ja hallittava järjestelmä kommunikoivat
keskenään tarkasti määriteltyjen standardoitujen
rajapintojen avulla. Määritelmän mukaan TMN on
käsitteellisesti erillinen verkko, joka on liitetty useasta kohdasta
tietoliikenneverkkoon. TMN vaihtaa tietoa tietoliikenneverkon kanssa ja
kontrolloi sitä. TMN:n suhde hallittavaan tietoliikenneverkkoon
esitetään kuvassa 1.
Kuva 1. TMN:n suhde tietoliikenneverkkoon [M.3010].
OSI-järjestelmänhallinnan palveluja ja yhteyskäytäntöjä, mitkä on määritelty X.700-sarjan suosituksissa, käytetään osana TMN-verkonhallintaa. Vaikka OSI-järjestelmänhallinta ei ole osa TMN:ää, sen sisältämät konseptit ovat niin kiinteästi yhdistetyt TMN:ään, että on mahdotonta ymmärtää TMN:ää ilman OSI-verkonhallinnan perustietämystä [Glitho 1995].
TMN-arkkitehtuuri jaetaan kolmeen osaan:
toiminnallinen
rakenteellinen
tieto
2.1
Toiminnallinen arkkitehtuuri
TMN määrittelee tavat siirtää ja käsitellä
tietoliikenneverkon hallintatietoa. Toiminnallinen arkkitehtuuri (functional
architecture) perustuu useisiin toimintolohkoihin (function blocks).
Toimintolohkot tarjoavat yleiset toiminnot, jotka mahdollistavat
hallintatoimintojen suorittamisen. Tiedonsiirtotoimintoa (DCF)
käytetään toimintolohkojen väliseen tiedonsiirtoon.
Toimintolohkoparit, jotka vaihtavat hallintatietoa keskenään, ovat
erotetut toisistaan referenssipisteillä (reference points).
Toimintolohkojen tarjoamat toiminnot kuvataan toiminnallisilla komponenteilla
(functional components). Toimintolohko koostuu toiminnallisista komponenteista.
2.1.1
Toimintolohkot
TMN koostuu viidestä erityyppisestä toimintolohkosta. Jotkut
toimintolohkot sisältävät toimintoja, jotka eivät kuulu
TMN:n piiriin.
Hallintajärjestelmän toiminto (OSF) käsittelee tietoliikenteen hallintaan liittyvää tietoa. Päämääränä on tietoliikennetoimintojen ja hallintatoimintojenkin monitorointi, koordinointi ja kontrollointi.
Verkkoelementin toiminto (NEF) kommunikoi TMN:n kanssa tarkoituksenaan olla monitoroituna ja kontrolloituna. Se tarjoaa tietoliikenne- ja tukitoiminnot, jotka hallittavana oleva tietoliikenneverkko tarvitsee. Verkkoelementin toiminto sisältää myös hallinnan kohteena olevat tietoliikennetoiminnot. Nämä toiminnot eivät ole osa TMN:ää, mutta verkkoelementin toiminto esittää ne TMN:lle. Se osa verkkoelementtiä, joka tarjoaa tämän esityksen TMN:n tueksi, on osa TMN:ää, kun taas tietoliikennetoiminnot ovat TMN:n ulkopuolella.
Työasematoiminto (WSF) tarjoaa keinot tulkita hallintatieto sen käyttäjälle. Se sisältää myös liittymän loppukäyttäjälle. Käyttöliittymän toiminnot eivät kuulu standardoinnin piiriin.
Sovitustoiminto (MF) toimii tiedonvälittäjänä hallintajärjestelmän toiminnon ja yhden tai useamman verkkoelementin tai Q-sovittimen toiminnon välillä varmistaakseen, että tieto on yhdenmukaista siihen liitettyjen toimintolohkojen odotusten kanssa. Tämä saattaa olla tarpeellista, koska tiedon puitteet, joita eri kommunikoivat toimintolohkot tukevat, voivat olla erilaisia samassa referenssipisteessä. Sovitustoimintolohkot voivat tallentaa, sovittaa, suodattaa ja tiivistää tietoa.
Q-sovittimen toimintoa (QAF) käytetään
yhdistämään TMN:ään kuuluvia ja siihen kuulumattomia
kokonaisuuksia, jotka ovat verkkoelementin toimintolohkon tai
hallintajärjestelmän toimintolohkon kaltaisia. Q-sovittimen vastuulla
on muunnos TMN:ään sisältyvän ja ulkopuolisen
referenssipisteen välillä.
2.1.2
Referenssipisteet
Referenssipisteet kuvaavat kahden toimintolohkon välistä
tiedonvaihtoa [Glitho 1995]. Referenssipisteluokat, jotka merkitään
pienillä kirjaimilla, esitetään seuraavassa:
q-referenssipisteet kuvaavat loogista osaa tiedonvaihdosta hallintajärjestelmän, Q-sovittimen, sovitustoiminnon ja verkkoelementin toimintolohkojen välillä. q-referenssipisteet jaetaan q3- ja qx-referenssipisteisiin.
f-referenssipisteet sijaitsevat työasematoiminnon ja hallintajärjestelmän toiminnon välillä tai työasema- ja sovitustoiminnon välillä.
x-referenssipisteet sijaitsevat kahden eri TMN:ään kuuluvan hallintajärjestelmän toiminnon välillä.
g-referenssipisteet sijaitsevat TMN:n ulkopuolella työasematoiminnon ja käyttäjän välillä. Ne eivät kuulu TMN:ään, vaikka välittävätkin siihen liittyvää tietoa.
m-referenssipisteet sijaitsevat TMN:n ulkopuolella, Q-sovittimen toiminnon ja
TMN:ään kuulumattoman kokonaisuuden välillä.
2.2
Rakenteellinen arkkitehtuuri
Rakenteellinen arkkitehtuuri (physical architecture) kuvaa, kuinka
toiminnallisessa arkkitehtuurissa määritellyt toimintolohkot
toteutetaan rakennuslohkoilla (building blocks) ja kuinka referenssipisteet
toteutetaan rajapinnoilla (interfaces).
Kuva 2. Esimerkki rakenteellisesta arkkitehtuurista [M.3010].
Sovituslaite (MD) on laite, joka suorittaa sovitustoiminnot. Sillä liitetään Qx-rajapinnalla varustettu verkkoelementti sellaiseen hallintajärjestelmään, joka edellyttää Q3-rajapintaa. Se voi lisäksi toteuttaa hallintajärjestelmän ja Q-sovittimen toimintoja sekä työasematoimintoja. Sovituslaitteet voidaan toteuttaa ketjutettujen laitteiden hierarkiana.
Q-sovitin (QA) on laite, joka kytkee Qx- tai Q3-rajapintoihin sellaiset verkkoelementit tai hallintajärjestelmät, joilla ei ole TMN:n kanssa yhteensopivia rajapintoja.
Tietoliikenneverkko (DCN) on tiedonsiirtoverkko, joka tukee tiedonsiirtotoimintoa. Tietoliikenneverkko toteuttaa OSI-kerrokset 1-3. Jokaiseen toiminnalliseen komponenttiin, jolla on fyysinen rajapinta, liittyy sanomanvälitystoiminto (MCF). MCF koostuu protokollapinosta, jonka avulla toimintolohkot voidaan yhdistää tiedonsiirtotoimintoihin. Sanomanvälitystoiminnot voivat suorittaa protokollamuunnoksen, kun toimintolohko yhdistetään erityyppisiin rajapintoihin.
Tiedonsiirtolaitteen käsittävä verkkoelementti (NE) suorittaa verkkoelementin toiminnot. Se voi lisäksi sisältää muita toimintolohkoja riippuen toteutusvaatimuksista.
Työasema (WS) on järjestelmä, joka suorittaa
työasematoiminnon. Työasematoiminnot muuttavat
f-referenssipisteessä olevan tiedon näytettävään
muotoon g-referenssipisteessä ja päinvastoin [Black 1995].
Työasematoiminto voi olla hajautettu.
2.2.2
Yhteentoimiva rajapinta
Jotta kaksi tai useampaa TMN:n rakennuslohkoa voisivat vaihtaa hallintatietoa
keskenään, ne täytyy yhdistää toisiinsa
tiedonsiirtoväylällä. Kunkin elementin täytyy tukea
samanlaista rajapintaa tiedonsiirtoväylään. Yhteentoimiva
rajapinta (interoperable interface) määrittelee tiedonsiirtoon
käytettävän protokollan ja sanomat. Transaktioihin perustuvien
rajapintojen käyttö pohjautuu oliokeskeiseen (object oriented)
näkemykseen tiedonsiirrosta. Tämän takia kaikki sanomat
liittyvät olioiden käsittelyyn.
Rajapinnan sanomakomponentti tarjoaa yhteisen mekanismin tietomallissa määriteltyjen olioiden hallintaan. Osana jokaisen olion määrittelyä on lista hallintotoimenpiteistä, joita kyseiselle oliolle voidaan suorittaa. Lisäksi on yleisiä sanomia, jotka ovat samanlaisia useille hallittaville olioille.
Kuva 2 esittää, kuinka useita rakennuslohkoja on yhdistetty toisiinsa
yhteentoimivilla rajapinnoilla.
2.2.3
Rajapinnat
Rajapinnat määräävät, millä tavalla
hallintajärjestelmät vaikuttavat toisiinsa. Rakennuslohkojen
toiminnallisuutta ei haluta standardoida, koska toimenpide rajoittaisi
tuotteiden tarjontaa. Rajapintojen standardointi riittää
rakennuslohkojen keskinäiseen toimimiseen, kunhan protokollat on
määritelty niin hyvin, että sovellukset voivat kommunikoida
keskenään. [Glitho 1995]
Q-rajapintoja on kahdenlaisia: Q3 ja Qx. Q3 on rajapinnoista tärkein ja täydellisimmin määritelty. Se yhdistää
hallintajärjestelmän ja verkkoelementin
hallintajärjestelmän ja Q-sovittimen
hallintajärjestelmän ja sovituslaitteen
kaksi hallintajärjestelmää, jotka kuuluvat samaan TMN:ään.
Qx-rajapinta sisältää vähemmän toimintoja kuin Q3. Tällä hetkellä ei ole määritelmiä toiminnoista, joita Qx:n täytyy tukea. Qx:ää käytetään Qx-rajapintaa tukevan verkkoelementin yhdistämiseen sovitinlaitteeseen.
F-rajapintaa sovelletaan f-referenssipisteissä työaseman liittämiseksi hallintajärjestelmään tai sovituslaitteeseen.
X-rajapintaa käytetään kahden hallintajärjestelmän
välillä, jotka kuuluvat eri TMN:iin, tai TMN:n
hallintajärjestelmän ja TMN:ään kuulumattoman
hallintajärjestelmän välillä. X-rajapinnat ovat saaneet
merkittävää huomiota. Tähän mennessä niitä
koskevia määritelmiä on tehty hyvin vähän, koska ne
ovat niin monimutkaisia. [Glitho 1995]
2.3
Tietoarkkitehtuuri
Tietoarkkitehtuuri (information architecture) kuvaa oliokeskeisen
lähestymistavan transaktiopohjaiseen tiedonvaihtoon. Manageri-agentti ja
muita OSI:n systeeminhallintaan liittyviä käsitteitä
esitetään tietoarkkitehtuurin yhteydessä.
2.3.1
Oliokeskeinen lähestymistapa
Jotta hallittavien resurssien määrittely olisi tehokasta,
TMN-metodologi käyttää hyväksi OSI:n
systeeminhallintaperiaatteita, jotka perustuvat oliokeskeiseen periaatteeseen.
Hallintajärjestelmät vaihtavat tietoa, joka on mallinnettu hallittavina olioina. Hallittavat oliot ovat käsitteellisiä kuvauksia resursseista, joita hallitaan tai jotka ovat olemassa tiettyjen hallintatoimintojen tukemiseksi. Hallittava olio on käsitteellinen kuvaus sellaisesta resurssista, joka esittää sen ominaisuudet hallinnasta nähtynä. Hallittava olio saattaa myös esittää resurssien välistä suhdetta tai resurssien yhdistelmää.
On huomattava, että oliokeskeiset periaatteet koskevat tiedon mallintamista ja että ne eivät rajoita tietoliikennehallintajärjestelmän sisäistä toteuttamistapaa.
Hallittava olio määritellään seuraavasti [M.3010]:
attribuutit, jotka näkyvät sen rajalla
hallintatoiminnot, jotka voidaan kohdistaa siihen
käyttäytyminen, joka ilmenee vastauksena hallintatoimintoihin tai reaktiona muun kaltaisiin ärsykkeisiin
ilmoitukset, joita se lähettää
2.3.2
Manageri-agentti-käsite
Tietoliikenneympäristön hallinta on tiedonkäsittelysovellus.
Koska hallittava ympäristö on hajautettu, verkonhallinta on
hajautettu sovellus. Tämä käsittää hallintatiedon
vaihdon hallintaprosessien välillä, minkä tarkoituksena on
erilaisten fyysisten ja loogisten verkkoresurssien monitorointi ja
kontrollointi. Tiettyyn hallintayhteyteen hallintaprosessit ottavat yhden
kahdesta mahdollisesta roolista. Manageri-agentti-käsite, jota TMN:n
yhteydessä käytetään, perustuu suosituksen [X.701]
määritelmiin:
Managerin rooli on hajautetun sovelluksen osa, joka jakaa hallintatoimintaohjeita ja vastaanottaa ilmoituksia.
Agentin rooli on sovellusprosessin osa, joka hallitsee yhteyteen liittyviä hallittavia olioita. Agentin roolina on vastata managerin antamiin määräyksiin. Se antaa managerille myös kuvan olioista ja lähettää ilmoitukset, jotka vastaavat näiden olioiden käyttäytymistä.
Kuva 3. Managerin ja agentin välinen toiminta ja niiden suhde hallittaviin olioihin ja resursseihin [X.701].
Kuvassa 3 havainnollistetaan managerin ja agentin sekä hallittavien olioiden ja resurssien välistä suhdetta.
Managerien ja agenttien välillä on "monesta moneen" -yhteys, koska
yksi manageri voi vaihtaa tietoa usean agentin kanssa; tässä tapauksessa se sisältää useita managerin rooleja, kun se on yhteydessä vastaaviin agentin rooleihin
yksi agentti voi vaihtaa tietoa usean managerin kanssa; tässä tapauksessa se sisältää useita agentin rooleja, kun se on yhteydessä vastaaviin managerin rooleihin.
Agentti saattaa hylätä managerin määräyksen useasta eri syystä. Managerin on tämän takia varauduttava agentin negatiiviseen vastaukseen.
Hallintatiedon välitys managerin ja agentin välillä tapahtuu hallinnan tietopalveluelementtien (CMISE) [X.710] ja hallintatietoprotokollan (CMIP) [X.711] avulla.
Hallintasanomia vastaanottava agentti on vastuussa hallintatoimintojen
toteuttamisesta. Sitä tapaa, millä agentin tulee
välittää hallintajärjestelmän antamat
määräykset hallittaville resursseille, ei ole standardoitu.
Tämä asia on jokaisen järjestelmätoimittajan
päätettävissä.
2.3.3
Jaettu hallintatieto
Pystyäkseen vaikuttamaan toisiinsa kommunikoivilla
hallintajärjestelmillä pitää olla yhteisymmärrys
ainakin seuraavista tiedoista:
tuetut protokollat
tuetut hallintatoiminnot
tuetut hallittavat olioluokat
olemassa olevat olio-ilmentymät
sisältöriippuvuussuhteet olioiden välillä
Näitä tietoja kutsutaan jaetuksi hallintatiedoksi (shared management knowledge, SMK) [X.701].
Hallintatietokanta (MIB) sisältää järjestelmään
kuuluvat hallittavat oliot.
2.4
Hallintakerrokset
TMN jaetaan viiteen hallintakerrokseen (management layers) [M.3010]:
verkkoelementti (NE)
verkkoelementin hallinta (EML)
verkonhallinta (NML)
palvelunhallinta (SML)
liiketoiminnan hallinta (BML)
Verkkoelementin kerrokseen kuuluvat verkkoelementtien perustoiminnot.
Verkkoelementin hallintakerros hallitsee jokaista verkkoelementtiä erikseen ja hyödyntää verkkoelementin kerroksen toimintoja. Tällä kerroksella on verkkoelementtimanagereita, joiden tehtävänä on kontrolloida ja kerätä tietoa yksittäisistä verkkoelementeistä. Ne tarjoavat myös sovitustoiminnon verkonhallintakerrokselle, joka näin voi olla vuorovaikutuksessa verkkoelementteihin.
Verkonhallintakerroksen vastuulla on kaikkien sen hallinta-alueeseen kuuluvien yksittäisten verkkoelementtien ja niistä muodostuvien kokonaisuuksien hallinta. Verkonhallintakerros hallitsee verkkoa kokonaisuutena ja tarjoaa palvelunhallintakerrokselle sen tarvitsemat tiedot verkosta.
Palvelunhallintakerros on vastuussa palveluista, joita tarjotaan asiakkaille. Sen tehtävänä on kerätä tietoa palvelun laadusta (QOS), toimia yhteistyössä verkonhallintakerroksen ja liiketoiminnan hallintakerroksen kanssa sekä antaa asiakkaiden tarvitsemia tilastotietoja verkon palveluista.
Liiketoiminnan hallintakerros on osa yrityksen hallintoa. Sopimukset operaattoreiden kanssa voidaan tehdä tällä kerroksella.
Eri hallintakerroksien hallintajärjestelmätoiminnot
liitetään toisiinsa q3-referenssipisteiden välityksellä.
Hallintakerrokset ovat loogisia, koska laitteistototeutus ei
välttämättä vastaa niitä. Loogisesti eri kerroksilla
sijaitsevat ohjelmistokomponentit voivat olla sijoitettuina samaan
laitteistokomponenttiin [Shrewsbury 1995].
2.5
Toiminnalliset alueet
ITU-T on määritellyt viisi toiminnallista aluetta, joihin
verkonhallinta voidaan jakaa [X.700]. Tätä samaa jakoa
käyttävät myös muut standardointijärjestöt
sekä verkonhallintajärjestelmien valmistajat. Seuraavassa
esitetään toiminnalliset alueet ja niiden tärkeimmät
tehtävät.
Vianhallinta (fault management) käsittää hallittavassa verkossa olevien vikojen havaitsemisen, eristämisen ja korjaamisen. Vianhallinta sisältää
vikalokien ylläpidon
toimenpiteiden suorittamisen vikahavaintojen perusteella
diagnostiikkatestien tekemisen vikojen seuraamiseksi ja yksilöimiseksi
vikojen korjaamisen.
Konfiguraation hallintaa (configuration management) käytetään niin fyysisten kuin loogistenkin olioiden käsittelyyn ja yksilöimiseen. Se sisältää toiminnot hallittavien olioiden luontiin, alustamiseen ja poistamiseen. Se tarjoaa myös mahdollisuudet olioiden attribuuttien arvojen asettamiseen ja lukemiseen. Oleellisena osana siihen kuuluu nimien liittäminen hallittaviin olioihin. Se kerää tietoa järjestelmässä tehtävistä toiminnoista ja huomaa muutoksen järjestelmän tilassa.
Laskennan hallinta (accounting management) määrittelee sen, miten verkkoresurssien käytöstä aiheutuneet kustannukset huomioidaan. Sen avulla voidaan asettaa rajoituksia resurssien käytölle.
Läheisessä yhteydessä konfiguraation hallinnan ja vianhallinnan kanssa olevaa suorituskyvyn hallintaa (performance management) tarvitaan tietojen keräämiseen ja analysointiin verkon suorituskyvystä. Tähän liittyy seuraavia kysymyksiä:
Täyttääkö verkko sille asetetut suorituskykyvaatimukset?
Onko vasteaika kohtuullinen?
Onko verkko ylikuormitettu?
Käytetäänkö verkkoa tehokkaasti?
Turvallisuuden hallinta (security management) tarjoaa keinot käyttäjäoikeuksien hallintaan ja oikeusrikkomusten seurantaan.
Viitteet
3.
Yhteenveto
Telehallintaverkon tarjoama arkkitehtuuri on hyvä perusta
verkonhallintajärjestelmän rakenteelle. Se käyttää
hyväksi OSI-järjestelmänhallinnan palveluja ja
yhteyskäytäntöjä, jotka ovat kansainvälisesti
standardoidut. Koska telehallintaverkkoa ei ole suunnattu yhtä teknologiaa
varten, sitä voidaan soveltaa kulloinkin käytössä oleviin
laitteisiin ja palveluihin. TMN ei kuitenkaan tarjoa käytännön
ohjeita, kuinka hallintajärjestelmä tulisi toteuttaa. Koska
ainoastaan Q3-rajapinnalle on tarkat määritelmät, muiden
rajapintojen osalta eri valmistajien järjestelmät eivät
välttämättä ole yhteensopivia.
[Black 1995] Black, U. 1995. Network Management Standards: SMNP, CMIP, TMN, MIBs, and Object Libraries, Second Edition. USA, McGraw-Hill, Inc. 351 s.
[Erfani 1995] Erfani, S. & Sahin, V. 1995. Structured Approach to Network Management: Is TMN the Answer? Journal of Network and Systems Management 3, 1, s. 3-8.
[Glitho 1995] Glitho, R. & Hayes, S. 1995. Telecommunications Management Network: Vision vs. Reality. IEEE Communications Magazine 33, 3, s. 47-52.
[Klever 1993] Klever, S. M. 1993. System Management Information Modeling, IEEE Communications Magazine 31, 5, s. 38-44.
[M.3010] Recommendation M.3010. 1992. Principles for a telecommunications management network. ITU-T. 64 s.
[Shrewsbury 1995] Shrewsbury, J. 1995. An Introduction to TMN. Journal of Network and Systems Management 3, 1, s. 13-38.
[Stallings 1993] Stallings, W. 1993. SNMP, SNMPv2, and CMIP: the practical guide to network management standards. USA, Addison-Wesley Publishing Company, Inc. 625 s.
[X.700] Recommendation X.700. 1992. Management framework for Open Systems Interconnection (OSI) for CCITT applications. ITU-T. 11 s.
[X.701] Recommendation X.701. 1992. Information Technology - Open Systems Interconnection - Systems management overview. ITU-T. 27 s.
[X.710] Recommendation X.710. 1991. Common management information service definition for CCITT applications. ITU-T. 39 s.
[X.711] Recommendation X.711. 1991. Common management information protocol specification for CCITT applications. ITU-T. 40 s.